Har lite funderingar om kapitalförsäkring i AB.
Normalt brukar man ju rekommenderas att ta lågbeskattad utdelning ur företaget.
Om jag behåller framskattad vinst i företaget via en kapitalförsäkring så kan jag investera dem som vanligt till en schablonskatt så det blir ungefär som att ha dem i ett ISK privat skattemässigt.
Det jag undrar över om jag kan ta ut pengar som jag vill ur en kapitalförsäkring, antingen för att pengarna behövs i företaget eller privat(då antar jag att de tas som utdelning med aktuell skattesats).
Är det några regler för hur man får ta ut och sätta in pengar i en kapital försäkring.
Fördelen med att ha kvar pengarna i företaget är om jag vill använda pengarna för investeringar genom företaget då slipper jag skatten som det blir om jag tar ut pengar genom utdelning och eventuellt skulle återinvestera pengarna i bolaget via privat insättning i bolaget.
Om jag vill ta ut pengarna som utdelning privat så är det bara att göra en extrastämma och bestämma om utdelning.
Jag skulle säga så här. Är du i behov av att ha en buffert i bolaget avsedd till återinvestering i bolaget, använd dig av periodiseringsfonder och behåll kapitalet i bolaget. För en buffert är däremot ett räntekonto mer lämpligt än en kapitalförsäkring.
För långsiktiga investeringar på börsen, som kanske aldrig återinvesteras i bolaget, investera istället kapitalet privat. Du kan alltid strukturera ett lån till bolaget om så behövs i framtiden.
Säg att du har 200 000 kr avsedda för schablonutdelning nästa år. Du behåller dem i bolaget, låter dem växa med 10% (nu 220 000 kr) och senare nästa år ångrar du dig. Du vill trots allt betala ut det som utdelning via en extrastämma. Problemet du eventuellt stöter in i nu är begränsningar i utdelningsutrymmet. Om det är 200 000 kr enligt schablonmetoden, kan du inte nu betala ut hela summan på 220 000 kr utan endast 200 000 kr. Över tid låser du in mer och mer kapital i bolaget. Därför är det bättre att lyfta ut dem privat och istället investera dem där.
Rent skattemässigt är det ingen skillnad om du lyfter ut kapitalet och investerar privat eller investerar det via bolaget och lyfter ut det senare.
Nedan motsvarar 10 % värdetillväxten och 20 % kapitalskatten:
200 000 kr * (1 + 10%) * (1 - 20%) = 176 000 kr
200 000 kr * (1 - 20%) * (1 + 10%) = 176 000 kr
Nej, det fungerar precis som när du för in och ut kapital privat.
OK lite bakgrundsfakta då, jag har utdelningsutrymme i bolaget som jag förmodligen inte kommer göra slut på .
Men tar jag inte ut nån utdelning så växer ju även utdelningsutrymmet med ca 180-190.000 /år så det borde inte vara något problem så länge vi inte pratar (för mig) stora summor.
Nej, då är det lite som hugget som stucket. Ibland ser man förändringar kring 3:12-reglerna som en politisk risk. I princip vill alla partier ändra i regelverket, men förhoppningsvis får man en liten förvarning om så blir fallet där inte utdelningsutrymmet försvinner över en natt.
Har du, eller ngn annan, några planer för vad ni skall göra med sparad vinst i företaget? Sitter själv med intäker på 5-800tkr ex moms per år som sidoinkomst i ett aktiebolag och har inget bruk för pengarna privat utan skulle vilja maximera nyttan med dessa. Helst skulle jag vilja kunna köpa avkastande tillgångar innan bolagsskatten dras ex om man kunde köpa en fastighet och skriva av belopp som kostnad. Har ni några sådana tankar?
Lite samma tankar (kanske inte främst fastigheter men andra semipassiva investeringar) och ha medel att kunna återinvestera när läge uppstår.
Har idag heltidsanställning men AB vid sidan om som generar några kronor vid sidan om som jag annars stoppar in i långsiktigt sparande .
Hej, tack för ett informativt svar som fått mig att fundera en del. Jag överväger att göra slut på hela mitt utdelningsutrymme, och lyfta ut maximalt med kapital ur bolaget mot 20% skatt för att investera i mitt privata ISK, och sedan vid behov låna in kapital till bolaget vid behov, mot avdragsgill ränta.
Problemet jag ser är att jag kommer att tömma bolagets egna kapital (förutom aktiekapitalet) samt att jag kommer öka bolagets belåningsgrad genom att låna in pengar till bolaget. Detta försämrar bolagets kreditvärdighet/soliditet, vilket ändå är en avgörande nackdel för mig, då jag arbetar med uppdragsgivare som granskar dessa nyckeltal vid förhandling/upphandling.
Jag skulle förespråka att man bygger upp en buffert i bolaget först och därefter börjar dela ut. Särskilt om du är relativt säker på att bolaget i annat fall kommer att vara i behov av lån. Lite såsom jag skrev i mitt tidigare inlägg:
Har du någon uppfattning vilket räntekonto som är mest förmånligt? Högst sparränta med fria uttag, och som erbjuder sina tjänster till företag?
Mitt företagskonto på SEB erbjuder idag 0% ränta och öppnar jag ett sparkonto med fria uttag erbjuder de 0,25% ränta, vilket känns så pass lågt att det blir irrelevant, även om det är bättre än 0.
Har hittat andra aktörer typ Froda, Serafim Finans osv, som erbjuder upp mot 2,5% men osäker om de riktar sig mot företag.
Jag är fel person att besvara den frågan. Jag använder Skattekontot som sparkonto. Skillnaden i ränta motiverar inte det extraarbete som ett separat konto innebär i bokföring för mig.
Jag tycker du verkar vara helt rätt person att besvara frågan - Skattekontot är förmodligen det bästa alternativet för avkastning på överskottslikviditet/buffert. Ingen risk, fria uttag, relativt hög ränta och skattefritt. Är det så du resonerar?
Ja, man behöver inte ta hänsyn till den statliga insättningsgarantin. Räntan är OK men man kan få bättre via en nischbank. Jämför man räntor får man dock tänka på att skattekontots ränta är skattefri som du nämnde. För mig är som sagt den större fördelen att man inte behöver bokföra räntor för ytterligare konton. Jag driver mer än ett bolag och sköter bokföringen själv och minimerar gärna tiden jag spenderar i bokföringsprogrammet.
Skattekontot ger 1,125% men utan avdrag för bolagsskatt, så säg ca 1,4% som jämförelse mot andra konton.
Jag använder sen flera år Aros Kapital som ger 2,5% på löpande sparkonto (jag använder mest deras bundna konton som ger mer).
Marginalen Bank ger 2,25%
Collector Bank ger 2,6&
Ang. Lysa så dras även Lysas avgift av så deras ränta är inte konkurrenskraftig.
Så med liten insats kan du förbättra avkastningen rejält. Sen är det alltid smidigt att ha en sudd på Skattekontot för att slippa drabbas av dröjsmålsräntor när man intte är helt uppdaterad. Det finns alltid pengar att dra när det ska.
Hej Monica! Tack för tips om Aros Kapital. Ska kolla mer noggrant på detta. För tillfället ligger jag med bufferten på Avanza med 1,75%, smidigt att ha sparandet och investeringarna på ett ställe men för ytterligare 0,75% är det värt att fundera lite Trevlig helg!