Sparande 3—7 år

Hej!Om jag vill spara 1500 i månaden med sparhorisont 3-7 år. Medelrisk. Vad skulle ni rekommendera?Har via bank fått förslaget:Danske invest index class sa (årlig avg 0,47 inkl provision) samt Sverige beta klass a o den som jag undrar mest över Horisont ränta class Sa med kostn 0.72 ‰.Jag har nordnetkonto med en portfölj modell nybörjare och funderar på om det är bättre att fortsätta på den med månsdsspar istället?? Länsförsäkringar global indexnra är kanske Ett bättre alternativ som grund? Eller missar jag ngt?Mvh Karolina

Hej!

Köp 60% LF Global Indexnära och 40% AMF Räntefond Lång. Det blir en enkel 60/40-portfölj som bör ge i snitt 6% under perioden. Det behöver inte vara krångligare än så. Totala produktvgiften på den portföljen blir 0,19%.

Ombalansera varje år.

Lycka till!

Tackar för svaret! Jag ska inte vara orolig över att det blir för mycket Sverige då? Eller hur ska jaag resonera? Kanske dum fråga…

LF Global Indexnära har knappt 1% Sverige, så det behöver du inte oroa dig för.

Karolina, när man räknar andelen Sverige i portföljen tar man inte hänsyn till (svenska) räntefonder. Det som ofta rekommenderas är ca 20% Sverige av aktiefonderna (men många tycker att man kan klara sig gott utan Sverige också).

Jag hade nog valt att ha med korta räntefonder också. Långa räntefonder riskerar ju att backa rejält när räntorna börjar gå upp…

Det kan man överväga då sparperioden är kort. 20% Spiltan Räntefond Sverige och 20% AMF Räntefond Lång kan vara ett alternativ.

Det är stor skillnad på 3-7 år!

Man brukar ju förespråka att ha 10% av sin totalinvestering i aktiefonder för varje år du kan vara utan dem. T ex: 10 år: 100% aktiefonder. 5 år: 50%.

Dvs, om vi tar 3 år i ditt “3-7”-årsspann skulle du med den logiken inte ha mer än 30% aktiefonder. Dvs en 30/70-fördelning.

Om du ska spara i 7 år, dvs längst ut på ditt spann “3-7 år” så bör du se till att du ombalanserar varje år så det blir 70/30 första året, 60/40 andra året, 50/50 och så vidare i takt med åren då det närmar sig uttag. Risken är ju att du ligger kvar i 60/40 år 6 precis innan du ska ta ut pengarna och så kommer en rejäl dipp/krasch precis sista året som kan ta flera år att återhämta om du då ligger högt i andel aktiefonder. Samma kan ju ske år 1 men då har du 5-6 år på dig att återhämta + lite till.