Veckans avsnitt är en intervju med amerikanen Craig Lazzara som är ansvarig för SPIVA hos Standard & Poor (=samma bolag som ger ut S&P500-indexet). Grovt förenklat kan man säga att SPIVAs uppgift är att mäta och hålla ställningen i aktiv vs passiv-debatten. Varje halvår ger de ut en rapport som heter SPIVA Scorecard som visar hur stor andel av alla aktiva fondförvaltare har slagit sitt index över tid.
Jag har personligen sett fram emot den här intervjun i flera år, men det är först nu (mycket tack vare er uppmuntran i forumet) som jag vågade ta kontakt och genomföra intervjun. Samtidigt som jag känner att det här kan vara en av de viktigaste och bästa avsnittet så får det mitt huvud att lite explodera.
På 75 minuter berör vi så sjukt många saker som egentligen hade förtjänat en serie av avsnitt, men vi avhandlar dem på någon minut. Jag har försökt göra utvikningar och har lagt mycket tid på artikeln som innehåller mer kött på benen än bara podd-avsnittet eller videon. Några exempel som vi tar upp i intervjun:
- Slutsatser från 20 års undersökning av datan
- Anledningar till att majoriteten av alla aktiva förvaltare underpresterar och lär göra det även i framtiden
- Paradox of skill och att den absoluta skickligheten eller kompetensen en investerare har inte spelar någon roll för att slå index
- Performance trickery och hur fonder kan få sin avkastning att se bättre ut än den gör och vad man som sparare bör göra (eng: disaggregate)
- Anledningar till att indexfonder började växa på 70-talet och framåt
- Om sparande i indexfonder kan bli för stort och när är det fara å färde
- Nackdelar med sparande i indexfonder
- Olika anledningar till att investerare köper en investering
- Att se på sin portfölj som en exponering mot faktorer istället för enskilda investeringar
- Det ointuitiva sättet som borde ge bättre sannolikhet att slå index
- Att den enda källan till överprestation och alpha är andras underprestation
- Att smart beta är ett riktigt dåligt uttryck
- @Andre_Granstrom:s två frågor får vi också med
- Hur man kan se på en aktiv förvaltares portfölj som en samling (investerings)berättelser
- Hur han gillar och var med och designade S&P 100 Low volatility-indexet
- att man kanske borde överväga ett likaviktat index snarare än marknadsviktat
- m.m.
Allt det här gör Craig i ett tempo där han blandar referenser till böcker och akademiska studier med metaforer (lejonet och zebran) och visualiseringar om investerare i ett rum och tävling i straffkast med Michael Jordan. Ja, du ser själv ovan.
Jag har lyssnat på avsnittet mer än 5 gånger under de senaste två veckorna och vid varje genomlyssning fångar jag nya saker. Då var jag dessutom med när det spelades in och har gjort researchen.
Samtidigt vill jag också säga ett särskilt stort tack till dig i vår Patreon-community. Utan dig och ditt stöd hade det här avsnittet inte varit möjligt. Jag har lagt mer än 40 timmars jobb på det om jag summerar research, inspelning, redigering, utvikningar, textbearbetning, sociala medier-inlägg m.m.
Naturligtvis även tack till dig som hänger med oss och även är okej med reklam i forumet och vissa sponsrade avsnitt. Min förhoppning är att du ser att det är i dessa andra avsnitt som “avkastningen” kommer i form av bearbetning.
Jag ser fram emot dina kommentarer och de diskussioner vi lär ha till följd av det här avsnittet. Vi har ju redan en igång i tråden med 60+ inlägg:
Tack än en gång och jag ser fram emot dina kommentar och dina guldkorn från avsnittet.
Jan
PS. Notera att jag även har översatt videon och lagt till svenska och engelska undertexter. Så även någon som inte är supertrygg i engelskan bör kunna hänga med.
PS2. Notera gärna även det nya intro i videon / podden.
Mina guldkorn från avsnittet
Nedan följer några av höjdpunkterna från avsnittet i form av en karusell:
Följ oss gärna i sociala medier (Instagram, YouTube (framförallt våra shorts), Tiktok) där vi numer lägger upp nya saker rätt frekvent. Sådant som är lite mer “snabbmat”-aktigt än de riktigt bra samtalen vi har här i forumet.
Titta, läs eller lyssna på avsnittet
Intervjun finns även att läsa på bloggen där den är riktigt genomarbetad med bilder, länkar, utvikningar och källor. Det vill säga där finns mer info än vad som framkommer i videon / podden. Podden finns där poddar finns, eller via denna länk.
Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk. Du bör även ha fått det som utskick via Patreon, med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.
Övriga relaterade länkar och källor
Här är länkarna till min research och mycket av det som Craig refererar till. Det vill säga SPIVA:s eget material:
och Craig Lazzaras egna artiklar:
-
Performance Trickery - Del 1, Del 2, Del 3 och Del 4.
Nedan följer övriga länkar till saker som Craig och jag refererar till i avsnittet:
Jag ser väldigt mycket fram emot din kommentar, feedback på avsnittet och ditt guldkorn kring vad du tog med dig.
Inte minst då det ligger mig nära om hjärtat och känner att det här är ett sjukt viktigt ämne. Det går även bortom alla förenklade tips i media och många andra svenska ekonomipoddar. Lite kärnan i RikaTillsammans - viktigt, relevant för alla (=100 % av svenskarna äger fonder om man inkluderar pension) och lite nördigt, men även förhoppningsvis folkbildande.
Tack än en gång!
Jan