Jag har några euro på revolut som jag tänker inte växla till sek just än och skulle vilja investera dem på appen, men jag vet inte om det är en bra idé.
Finns det annars ett alternativ för att investera i euro för någon bosatt i Sverige?
Kolla in IBKR. De erbjuder valutakonton som standard på sina individuella konton. Du kommer att beskattas på samma sätt som ett AF-konto (på Revolut är det likadant). De har också nyligen börjat erbjuda ISK-konton, men du behöver växla till SEK för att flytta pengar till ISK, även om de har de absolut lägsta avgifterna för valutaväxling. Observera att du har ett gratis uttag per månad och det finns en liten fast avgift per uttag beroende på valuta.
Nordnet/ Avanza erbjuder också valutakonton för sina AF-konton. För att få ett valutakonto på ett ISK behöver du vara Private Banking-kund. Jag är osäker på om du kan sätta in euro direkt på ISK.
Revolut kan vara okej om du inte planerar att överstiga de fria handelsgränserna för din plan. Jämfört med en vanlig mäklare kommer du förmodligen att ha snabbare tillgång till dina pengar om du skulle behöva dem. Fondrobotten har en avgift på 0,75% per år, så den är inte värd det. Du är bättre lämpad att köpa en billig global indexfond (t.ex. VWCE, WEBN), förutsatt att du inte planerar att använda pengarna inom några år.