Sparande till föräldrarna

Hej alla,

Jag har fått 100k av mina föräldrar och skulle vilja börja spara allt i fonder åt dem. Jag har just nu både Avanza och Nordnet. På avanza har jag en del fonder, aktier och sparkonton. På Nordnet har jag ett ISK konto för pensionsparande till mig själv. Jag Hade tänkte lägga dessa pengar på nordnet. Undrar om det är bäst och göra överföring av min privata pensionsspar till avanza och sedan använda det isk konto på nordnet till deras fonder? Blir detta för krångligt? Undrar även om det är smart att investera dessa pengar då jag inte tänkt ge tillbaka det inom 6 år.

Har även ett separat isk konto på avanza där jag lägger in 500 kr/månaden till mina föräldrar och tänkt ge dem det när dem går i pension. Jag skulle helst inte vilja blanda dessa pengar med deras (100 k) pengar då jag vill ser hur mycket jag själv kunnat spara ihop åt dem. Hade tänkt dela upp det till månadssparande då jag vill sprida ut risken lite pga börsen.

Jag tar gärna feedback kring mitt resonemang kring min strategi att dela upp pengarna.
Tack på förhand!

Vet inte om jag missförstått frågan, men det är väl bara att öppna ett till ISK på Nordnet om du vill placera pengarna där men hålla de separata från eget sparande?

Investera i en portfölj med lägre risk om de behöver pengarna om 6 år.

3 gillningar

Som @Aktiv_Forvaltning skriver är väl lösningen att skapa ett till ISK/KF och placerar pengarna där till dom, problem solved :slight_smile:

Kolla in “Nybörjarportföljen” för att få ett hum om hur du kan ta risk med en portfölj för ett sparande på 6 år :slight_smile:

Tack för era svar! Det låter mer logiskt att öppna ett nytt ISK som ni säger!