Så som elpriset ser ut nu så är det reella pengar. i SE3 kostar det i natt typ en femma att ladda elbilen full (60 kWh) och i morgon eftermiddag en femhundring. Har man månadsrörligt lär priset bli kanske 150 kr för 60 kWh den här månaden.
Ja, i övrigt kan man diskutera det. Jag byggde tvättberg veckan som var och har tvättat 5-6 maskiner nu i helgen.
Kanske flyttat 15 kWh från att kosta 5 kr till att kosta 0,5 kr. Starkt tveksamt om de 67 kronorna är värda att planera utifrån…
Det rimliga är
Optimera elbilsladdning (med hjälp av Tibbers inbyggda funktion i appen eller motsvarande)
Göra enklare livsstilsförändringar som inte stör en, typ rutin att sätta igång tvättmaskin med inbyggda timern så att den är klar när man vaknar
Sänka värmen hemma när det är svindyr el och nöja sig med 18 grader istället för 21 just de dagarna. Har man månadselpris och elen kostar 10 kr halva månaden och 2 kronor andra halvan blir ju snittet 6 kr. Så min besparing av att dra ner värmen de dagar när elen kostar 10 blir 4 kronor högre än för den med månadspriset.
Förklarar möjligen varför jag inte får ihop lönsamheten med timdebetering. Iof tror jag inte vi kommer konvertera till timdebetering den dagen när vi äntligen väljer att slänga ut fjärrvärme eländet.
Yes. Det finns en sajt för det för oss som kör Tibber som heter https://offpeak.se/ För oss är det en skillnad på ca 25 % för de senaste 31 dagarna (2022-07-19 till 2022-08-21). MEN, frågan är om det lönar sig på helårsbasis då vintermånaderna spelar en stor roll.
Det här kommer bli spännande i vinter, särskilt då jag har en större acceptans för kyla än både @carolinebolmeson och vår 11-åring. En sådan diskussion häromdagen med @carolinebolmeson var huruvida golvvärme i badrummet är värt 5 000 SEK i vinter…
Håller med @angaudlinn - meningslöst att köra timdebitering.
Efter lite lek med Excel så får jag det till följande utifrån siffrorna på konsumenternas och mina Tibberfakturor för SE4. De övriga siffrorna finns med för dig som vill jämföra egna siffror.
År: 2022
Elområde 1
Elområde 2
Elområde 3
Elområde 4
Jan i SE4
Besparing (%)
Besparing (kr)
Januari
29
29
104,3
109,4
111
-1,4%
-84 kr
Februari
25,8
25,8
77,5
83,9
83
1,1 %
44 kr
Mars
22,9
22,9
130,3
154,5
160
-3,4 %
-275 kr
April
52,9
53,7
89,2
113,9
102
11,7 %
460 kr
Maj
57,9
57,9
102,9
139,1
124
12,2 %
357 kr
Juni
51,1
51,1
126,3
180,4
148
21,9 %
536 kr
Juli
22,5
22,5
86,6
122,5
89
37,6 %
516 kr
Var faktiskt intressant eftersom jag inte har räknat på det och dragit mig lite för det, då jag trodde att det var dumt. Men uppenbarligen tjänar vi på timdebitering. Då ska det sägas att jag inte började intressera mig för det här förrän i juni-månad när jag fick mitt el-uppvaknande inför vintern.
Sedan får man ju också hålla i åtanke att det är en besparing YTD på 1 555 SEK eller korrekt viktat på 6 %. Det får man ju sedan sätta i relation till nedlagd tid. Men om det är hel- eller semi-automatiserat så är det ju värt det.
Ja, det är därför den procentuella skillnaden blir större på sommarmånaderna då den övriga förbrukningen sjunker. Om jag kan göra liknande med värmepumpen i vinter så borde det också ha en påverkan om än inte lika stor.
Man ska ha möjlighet att styra om större mängder elförbrukning för att det ska vara värt det. Elbilsladdning är självskrivet.
En del värmepumpar kan anpassa och planera uppvärmningen och bostad och varmvatten till de tider på dygnet när elpriser är lågt.
I övrigt är det nog svårt att anpassa så mycket. En barnfamilj måste köra spis och diskmaskin oavsett tid på dygnet. Enstaka tvättmaskiner går väl att planera om, men de flesta går nog när det fungerar tidsmässigt.
I Agenda igår var det en förståsigpåare som sa att man skulle lägga om förbrukningen till när elen är billig. Men inte ett ord om att man i så fall behöver timpris, vilket de allra flesta inte har idag. Kan tänka mig att en hel del inte förstår kopplingen och förlägger matlagning, tvätt etc. till tidpunkter där elen är billigare fast de i själva verket bara betalar ett snittpris.
Har man inte elbil eller någon annan större förbrukare borde det vara svårt att räkna hem timpris idag. Men om elpriset drar iväg ytterligare kanske man inte har något val. Kolla elpriset och utifrån detta välja när man kör sina hushållsmaskiner, lagar storkok med mat etc…
Är dock lite sugen på att välja timpris, för att öka incitamentet för att snåla och kanske automatisera mer på temat att göra vissa saker då elen är billig.
Ganska typiskt. Jag har fått förklara skillnaden mellan rörligt och timpris för många.
Har själv timpris och det har absolut lönat sig.
Inga jättestora pengar, men ändå.
Kör elbil och är ganska aktiv med att planera laddningen till de nätter då det är billigare.
Så är det säkert men man får jobba för det. Jag har inte den disciplinen.
Man borde kunna se ett förbrukningsmönster på nationell nivå och styra förbrukninge utifrån det. Kanske i kombination med en statlig fond för att utjämna priset. Att jämna ut förbrukningen och kapa toppar skulle ge enorma fördelar. Det borde vara ett politiskt uppdrag.
Så mycket jobb är det verkligen inte. Man trycker i sladden i elbilen på eftermiddagen. Istället för att laddningen drar igång direkt så har man i bilen eller appen ställt in att laddningen drar igång när timpriset är lägst.