Sparat ihop en större summa vid 18, hjälp!

Jag kan inte ge dig några råd som är bättre än vad du redan fått i tråden, men jag vill ge dig en eloge för att du börjar tidigt. Med ett sådant belopp och ett intresse för investeringar vid din ålder kommer du gå långt! :clap:

3 gillningar

Mellan 20 och 30 köper endel hem. Då kan pengar behövas. Säker på att du vill ligga kvar i vad jag förstår är 100% aktier om det är så att du har ett större uttag framför dig? Det är ju vanligen inte rekommenderat.

1 gillning

Jag har faktiskt funderat lite över detta. Tumregeln är väl att man inte bör ha pengar på börsen som man behöver inom 10 år.

Att köpa bostad är åtminstone 5 år bort som det ser ut just nu. Jag känner inte riktigt att jag har ett behov av att äga egen bostad inom snar framtid, tanken just nu är att bo kvar i studentboende nått år och sedan hitta något i andrahand eller dylikt.

Jag är nämligen en person som gillar att byta miljö relativt ofta vad gäller boende, på gott och ont, tycker om att utforska nya områden och orter. Tar gärna emot input här! :slight_smile:

Jag ser alltså för tillfället inte, inom närmsta 4-6 åren ungefär, någon större motivering för att lägga en andel på ett sparkonto för kontantinsats. Då jag inte ser en fördel med att binda mig på ett förstahandskontrakt, om jag nu inte hittar ett drömboende/läge eller tillsammans med respektive. Detta är relativt outforskat område för mig ska sägas.

1 gillning

Och vad är sannolikheten att du träffar någon och att ni tillsammans, kanske på din partners initiativ, vill köpa något? Händer rätt många. Plattan i mattan kan ta en längst när väglaget är optimalt och sträckan rak men det är också bräckligt för eventuellt förändrade omständigheter.

Du är ung nog att ditt liv troligare än inte kommer kunna se tämligen annorlunda ut om några år, på sätt som kanske känns långt borta just nu.

2 gillningar

Det har du helt rätt i, tank för tankeställaren. Ska fundera lite över hur jag kan göra.

Ett alternativ är ju att plocka ut en andel som motsvarar likvärdigt en ”normal” kontantinsats eller snarare en stor del. Då kan jag sedan avsätta lite kontinuerligt i månaden till detta konto och ha en godtycklig insats redo vid behov. Samtidigt som sparandet till ”100% aktie” kontot fortlöper.

Frågan är då ifall jag bör använda ett sparkonto här, kanske på en nischad bank med insättnings garanti och förmånlig ränta, såg att spira har ganska bra. 50/50 ränta och aktier är ju även ett alternativ men som du själv beskriver kan livet svänga fort i min ålder och då kanske 100% sparkonto här är mer finansiellt ansvarsfullt.

Hur hade du resonerat i mina skor? Uppskattar verkligen att du lyfte detta ämne. :slight_smile:

Lek tankelekar med Claude om olika hypotetiska framtidsscenarios och vad de betyder för din ekonomiskt sundaste strategi, där du själv bedömer hur applicerbart det är på dig. Antingen stärks du i att nuvarande är rätt eller så kanske du viktar om. Trollen spricker I ljuset. Vad kostar en minskad risk dig på X års sikt, och vad kan den ge dig. Och tvärtom, vilket värde ger fortsatt 100% aktier.

För egen del gillar jag att hyra. Att vi bor i hus är pga barn, och det är nog ett rimligt antagande att det är en bra bit bort för dig. Jag hade fortsatt med aktier, men haft tanken i bakhuvudet att en tempoväxling för de allra flesta kommer behövas någon gång.

1 gillning

Gå inte i tankefällan att du ska ordna hela kontantinsatsen för boendet. Träffar du någon kan ni lika gärna spara tillsammans för att uppnå ert mål.

Jag tror personligen det är bättre att spara tillsammans än att en löser hela kontantinsatsen.

2 gillningar

Jag landade i att ta ut ungefär 10% ifrån lysa och sätta på ett sparkonto med en rörlig ränta på 2,35% eller ett nytt fondkonto på lysa med en fördelning av aktier och räntebärande tillgångar, inte riktigt bestämt mig. Även om jag sannolikt inte behöver en kontantinsats förrän tidigast fem år tycker jag att det är ansvarsfullt att ha en bra start redan nu, ifall omständigheterna skulle förändras vilket de såklart kan göra. Planerar även nu att skapa ett månadsvis sparande till detta konto, dock mindre än vad jag redan strävar efter att göra till Lysa varje månad.

Tack för att du väckte denna konversation och känns bra att ge mitt framtida jag en bättre start ifall börsen skulle få för sig att stöka när jag eventuellt behöver en insats :slight_smile:

1 gillning

Det låter robust, i mina öron.

1 gillning