Uppskattar ifrågasättandet. Men jag tror att mitt svar kvarstår, utan att kalla det för råd. Genom att inte ta beslut gällande finansiell risk, menat som potential likt ovan, baserat på sparhorisont.
Händelser som kan ske baserat på ditt exempel under 25år är fortfarande skiljsmässa eller möjligheter som bjuder in till en positiv förändring och ett bättre liv för att nämna två.
Om detta är din familj så behöver du verkligen inte ta med dig något från den här tråden om du inte vill. Du bestämmer helt själv vilka möjligheter vars inbjudningar du vill acceptera. Annars så välkomnar jag gärna mer ifrågasättande för att utveckla resonemangen, för att senare kunna titta på att närma sig en lösning.
Jag hoppas att detta inte upplevs som fanatiskt. Stor del av anledningen till varför jag skriver det är att jag vill att det ska bli ifrågasatt.
Håller med. Och att ha ingen karta är bättre än att en karta som visar en fel och som man tror är rätt.
Min förhoppning är att kunna belysa vad jag tror, kanske felaktigt, är en brist i en helig graal som många tar för sanning. Jag tror att genom att börja i problemet så kan vi tillsammans utforska mer korrekta lösningarna för det problemet.
Självklart har jag också precis som alla andra redan funderat kring lösningar, men jag försöker anstränga mig i att våga stanna kvar i problemet och utforska de vita fälten på min informationkarta i den mån det är möjligt, innan man hugger en ny stentavla att försvara in i döden.
Tolkar jag dig rätt så är detta ett exempel på planens tyranni. Att vi blir mer lojala mot planen än problemet och målet. Det du skrev därefter förstog jag inte.
Jag håller med i den bemärkelsen att börsrörelser kan inte borde påverka vad du väljer att äta till frukost. Däremot så kan jag ju investera pengar som jag inte har råd att förlora i förhållande till att kunna nå ett specifikt mål i framtiden. Om du förstår vad jag menar?
Och i vissa områden helt linjär. Självklart är det inte något som alla måste vara intresserad av att göra, och jag har definitivt inte som ambition av övertala stora massan. Jag tror på förändring, och oförutsedd förändring, och att i områden med mycket förändring på förhand bestämma en tumregel kan ge en trygghet, även om det är en falsk sådan. Men det är din sista mening som jag verkligen gillar:
Vilket också är hela min poäng. Det oförutsägbara i komplexa system. Sparhorisont försöker skydda mig från ett problem, och gör mig blind för andra problem. Något som har beskrivits som “Verktygens inneboende moral” men som de flesta känner till som att “har man en hammare så är alla problem en spik” - varpå man också bara letar efter just spikar.
Jag tror en ytterligare orsak till att sparhorisont har fått ett sådant fäste bland oss är att vi ofta tittar på investeringar i ett vakum, frånskiljt från övrig ekonomi och våra drömmar och mål.
Tack för en bra kväll med goda diskussioner. Fortsätt gärna att ifrågasätta.