Var skrev jag i huvudsak?
Jag menar att ibland får man välja att forma världen som man vill att den ska vara. Man får sätta sina mål, fundera på om de är genomförbara och hur, fundera lite på olika scenarior och fallbacks, men förr eller senare får man ta ett beslut på hur man VILL att framtiden ska forma sig. Man kommer aldrig veta allt för ett beslut.
Vissa har mentaliteten “bära eller brista”. De misslyckas ofta, men ibland går det bra. Entreprenör/skapa storföretag typ Spotify, Apple och andra unicorns känns som en sådan här grej. När man lyssnar på historierna om dem så var det otroligt mycket de inte visste, mycket slump inblandad på att det gick bra. Men de tog beslut baserat på vad de visste, och hur de ville/trodde att det okända skulle vara/utveckla sig.
Det är OK, om man har en fallback som är rimlig. Det är dumt att bygga ett flygplan på det här sättet och sätta passagerare i det. Men det kan vara OK för att bestämma om man vill byta jobb, eller om man vill försöka starta ett företag på sin affärsidé. Entreprenörsandan att en konkurs bara är erfarenhet för nästa försök är ju exakt att man har en fallback som är acceptabel.
Och i dessa fall så tjänar man inget på att ta beslutet så tidigt om det inte finns grejer som trycker på för att man ska ta beslutet tidigare. Det kan vara saker som att man behöver anställa folk, skaffa material, eller att man har manpower över just då. Men dessa saker gör ju att beslutet inte ska tas senare än just då, för då missar man chansen–så det blir så sent som möjligt.
Finns det inget sådant som driver på, så är det bättre att ta det där beslutet senare, och lägga sitt krut på andra beslut som man faktiskt behöver ta just då.
Det här är ett exempel på när andra saker driver på–så det tillfället blir så sent som möjligt, för annars missar man de andra sakerna.
Jag tänker att i detta fallet är det du som förenklar, inte regeln.
Det känns också som att du menar att ett beslut man lagt inte går att ändra på. En del saker går fortsatt att ändra på efter att man tagit beslutet. Har man ett beslut som “tagits” för att ge plats åt att tänka på andra saker, så är ju det beslutet fortfarande ändringsbart tills något händer som committar beslutet. Tog du beslutet för att ge plats åt andra saker, men saker händer som gör att du behöver ändra beslutet så riv upp beslutet. Sedan kan du ev ta ett nytt beslut, när det är läge för det. Och då blir det så sent som möjligt. Jag funderar ofta på saker i förväg som jag inte behöver bestämma just då, för att vara redo att ta beslutet när det är dags. Det är massa microbeslut att preppa för det där beslutet, och de microbesluten tas också så sent som möjligt.
Forska planera besluta committa implementera osv.
Jag listade kopplingarna i slutet på min förra post precis under det du citerade.
Jag vet att du inte gillar Best Practice. Men best practice för mig är bara en form av heuristik–det är förkortningar som hjälper en att ta beslut snabbare i de fall som liknar saker som setts förut. Vi behöver heuristik i vårt liv så att vi kan lägga minimalt med mental energi på de enkla sakerna, och ha tankekraft över till de andra. Man kan inte hålla på och gå tillbaka till grundprinciperna för PRECIS ALLA beslut man tar i sitt liv. I stället använder vi heuristik baserat på tidigare erfarenhet för att underlätta. Ibland går detta snett, och man får försöka identifiera när saker är på väg åt det hållet (också baserat på erfarenhet/heuristik), men OFTAST så går det helt OK.
Då kan man sedan använda den tiden/energin man fick över på att ta bra beslut på de svåra sakerna.
Du håller inte på och funderar på vilka muskler du ska dra i för att springa på fotbollsplanen, och vilka principer som avgör vilka muskler du ska dra i. Eller principerna som styr exakt var du ska sätta foten, eller vart du ska titta. Det är massa tidigare erfarenhet där som gör att du klarar allt det där på heuristik, så att det blir mental kapacitet över att göra andra saker som är viktigare eller nytt för dig.
Fotboll är en ickelinjär domän, iirc? Det finns massa best-practice där. Laget gör upp om taktik och övar situationer i förväg hela tiden, och kommer överens om hur de vill göra när olika grejer händer. Det ger mer plats åt att ta de svåra besluten (som även de ofta guidas av best practice).
Jag är övertygad om att du använder Best Practice/heuristik för 99% av de saker du gör varje dag, om inte mer. Det är så människan är byggd ![]()