Sparkonto eller ISK

Jag är en 82-årig pensionär, som jobbat som psykolog i hela sitt liv inom stat och kommun. Har du en c:a 13000 i pension efter skatt. Sålde dock min villa för några år sedan och fick drygt 1.5 miljoner i beskattad vinst. För att dryga ut pensionen har jag försökt investera dem hos aktörer med då hög obunden sparränta eller med högst 3 månaders bindningstid. Detta har inneburit ett evigt skyffla de av pengar mellan olika kreditinstut med statlig insättningsgaranti. F.n. har jag rörligt hos Nordiska med 0.95 procent och 3 mån. fast hos Rocker/Erik Penser med 1 procent.

Jag har alltså en extremt begränsad ‘sparhorisont’ och inget sparmål annat än att få kapitalet att växa till barn och barnbarn. Någon månatlig inbetalning är inte aktuellt.

Jag har börjat undra över det nu så aktuella ISP-kontot som ett möjligt alternativ. Problemet är dock att jag ärkomplett ovetande om aktier, fonder och allt annat. Vad jag fråga om är var kan man få hjälp med att hitta någon hjälp om vad man skall investera i vad gäller ISP-konton, typ investeringsrobot eller liknande. Att vid deklarationen hålla på att balansera vinster mot förluster roar mig inte. Tacksam för alla råd.

1 gillning

Hej Staffan,

Hur mycket av kapitalet avser du spendera per år? För övrigt tror jag det bästa nästan är att fortsätta jobba med sparkonton.

Du får ursäkta mitt något okänsliga resonemang här…. Men du är 82 år gammal.

En snabb räkning ger möjligheten att spendera c:a 7000kr i månaden ända tills du fyller 100 år innan kapitalet tar slut. Helt utan avkastning eller ränta.

Är det värt att ta risk med kapitalet med den vetskapen?

Tack men förlåt min okunnighet men vad bygger resonemanget om 7000:-per månad på. Jag efterlyser en engångsinvestering med goda möjligheter att växa, även kortsiktigt

Vh

Staffan

Jag uppfattade det som att pengarna skulle användas för att dryga ut pensionen.

Jag försökte bara fråga om du verkligen ska riskera kapitalet genom att investera dem eller om det bara är klokast att låta dem sitta på sparkonto och sakta men säkert spendera dem.

Siffran 7000kr är vad du kan spendera i månaden fram till då du fyller 100 utan att kapitalet tar slut. Samt helt utan att riskera att förlora kapitalet genom att investera.

Min poäng är att du förmodligen inte kommer leva så länge och således är det onödigt att riskera kapitalet på börsen när du istället kan ha 7000 extra att leva för i månaden helt utan risk.

Med det sagt, om du ändå vill få goda möjligheter till avkastning (för att lämna efter dig en förmögenhet till dina barn kanske?) så måste du ta stora risker med kapitalet. Men det kanske du är bekväm med?

Det är nog många av oss som hade velat hitta bra avkastning och på kort sikt :slight_smile: men i nuläget är det snarast en utopi. Närmast är nog det ni gör med sparkonto redan.

För att få högre avkastning måste man ta högre risk (aktier, aktiefonder) men detta ska bara göras för pengar som är investerade på längre sikt. Minst 3 år, gärna 5-10 år eller längre. Har man inte minst 3 års sparhorisont så bör man hålla till på sparkonto.

Däremot skulle ni kunna tänka att en del av kapitalet, det som ska gå till barn och barnbarn, är på lång sikt gemensamt av både er tid och deras tid därefter. I så fall är ju sparhorisonten mycket längre och i så fall kan en portfölj med en hög andel aktiefonder investeras av dig med avsikt att det ska ärvas. En sådan portfölj kan ge i genomsnitt 6-8% avkastning om året.

Om ni vill titta på fondrobot för att investera på längre sikt (3-10 år) så prova att gå in på Lysa.se - klicka på länken nedan. Där kan ni prova att svara på deras frågor om hur ni ser på risk, sparhorisont mm för att se vad de föreslår för typ av sparande i er situation.

Jag tolkar ”Jag har alltså en extremt begränsad ‘sparhorisont’ och inget sparmål annat än att få kapitalet att växa till barn och barnbarn. ” som just detta.

Om man sparar till barn och barnbarn kanske man ska spara som om man vore barn eller barnbarn.

1 gillning

Eh, jag lyckades missa detta helt och hållet och uppfattade det bara som att pengarna skulle användas på bästa sätt för att dryga ut pensionen

OK, tack alla! Det verkar alltså så att man inte kan investera kapitalet utan att ta stora risker! Får väl nöja mig med 1 procent.
Vh /Staffan Lindberg

Med det sagt så kanske risken är värd att ta?

Ett annat alternativ är ju att du redan nu skänker bort större delen av kapitalet till dina arvingar och lever upp resten.

Vad är egentligen syftet med att du skall sitta med pengarna på kontot medan inflationen äter upp dem om du ändå ska skänka bort dem efter din död?

1 gillning

Tack igen, får fundera på saken!

Vh

Staffan Lindberg

Finns ju fonder med låg risk. Risknivå 1-3. Då kanske du kommer upp i ett par procent till om du har tur. Fast det betyder ju inte att det är riskfritt. Du bör ju ha en sparhorisont på åtminstone 5år för att fonder ska vara ett klokt val.

Tack alla. Gjorde ett litet empiriskt experiment för en nybörjare. Satte in 5000:- på ett ISP konto hos Lysa för några månader sedan. Kanske har missuppfattat detta pga att jag inte är van att läsa tabeller. Under dessa månader har kapitalet på kontot, som har 50 procent räntor och 50 procent aktier ökat mellan 5 och 7 kr. Detta ger ungefär 1 promille i avkastning under tidsperioden. Så,många av er hade rätt. Bättre avkastning får man på ett sparkonto. Barn och barnbarn får nog större glädje av ett sparkonto
(fn 0.95 hos Nordiska) utan några risker. Tyvärr verkar det dock som om sparräntorna dalat nedför under de senaste åren.

Jag tänker spontant att det finns tre huvudalternativ:

1. Sätt in alla pengar i en billig indexfond av något slag. Pengarna växer långsiktigt och du kan sova gott.
  2. Sätt in pengar i preferensaktier eller D-aktier med hög utdelning. Detta ger dig utdelning som kan dryga ut pensionen. Skulle pengarna inte behövas kan du alltid köpa fler preferensaktier.
  3. Sätt in pengarna i en högavkastande räntefond t.ex. IKC avkastningsfond. Det ger lägre avkastning än preferensaktierna men till lägre risk.

En kombination av ovanstående kan förstås fungera.

Jag förvaltar ett kapital för min mors räkning. Hon har ungefär samma situation. Hennes portfölj består till hälften av D-aktier och till hälften av fonder och aktier med hög utdelning och låg risk. Hon får ett ganska stort tillskott till sin relativt låga pension. Normalt behöver hon inte de pengarna men det är ju skönt att veta att pengar finns om man vill göra en resa eller köpa något dyrare.

Du menar att du startade en ISK hos Lysa och satte 5kSEK där? Med 50% räntor och 50% aktier?

Har du verkligen bara 5007 SEK på det kontot nu?

Aktiedelen senaste månaderna på Lysa har ju gått spikrakt uppåt. Hur kan ens räntedelen tappat så mycket? Är du säker på att du läser rätt på deras sida?

Jag kan inte se hur det kan stämma, avkastning senaste 3 månaderna hos en Lysa 50/50 är över 5% och senaste månaden 1%. Om du haft kontot i exakt 3 månader måste det stå på kontot 5250 SEK (5,01% avkastning) eller om du haft det exakt 1 månad 5055 SEK (1,1% avkastning).

Var och hur läser du egentligen?

Gjorde tillfälligt en kortare ändring till 20 procent aktier och 80 procent räntor för att se om det gjorde någon skillnad. Det gjorde det inte, så jag bytte tillbaka till 50/50.

Är nybörjare, så kan inte tolka all information. Tittar varje dag på kontots värde och det har varierat mellan 5005 och 5009. Dagens värde är 5007. Är det andra parametrar jag skall titta på?

Vh

Staffan

Kan du ta en printscreen på grafen sen kontot startade? Är under värdet.

Vilken avkastning i procent skriver Lysa ut?

Att du ändrade (om än tillfälligt) spelar även det roll för din totala avkastning.

Har strul med internet. Måste vänta tills min son kommer. Behöver också lära mig hur man gör en skärmdump under Android.

Har du en Samsung så brukar (volym ned & power knapp samtidigt) göra en skärmdump som lägger sig bland foto biblioteket.

Har en Xiaomi. Försökt med volym ned och power samtidigt men funkar ej- Försökt skriva till deras kundtjänst flera gånger men får inget svar, Får nog ge upp detta.

1 gillning

Vad står det för värde på kontot nu då?