Jag funderar på att flytta delar eller allt av det som jag har i SPP Aktiefond Sverige i min portfölj till Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Jag funderar dock på hur passiv fonden egentligen är, i beskrivningen står att man gör ett urval, viktar och sedan förvaltas fonden passivt. Men vad viktar man egentligen efter och viktas innehavet om med tiden? Idag innehåller fonden till stor del Investor och Industrivärden men det är ju inte säkert att dessa kommer att gå lika bra i framtiden.
Är det rimligt med en andel på 30-40 procent av denna fond i portföljen?
Förvaltaren har gjort ett urvalsbeslut och ett viktningsbeslut en gång. Efter det sker endast ombalansering av portföljen för att viktningen ska ligga någorlunda stabilt. Fonden förändras sällan och när den gör det så är det ofta p.g.a. att ett innehav försvinner från marknaden (Melker Schörling).
Om det är den enda portfölj du har så tycker jag att det är för mycket risk att lägga 30-40% i ett land som utgör 1% av Globalindex. Som du skriver: ”det är inte säkert att dessa kommer gå lika bra i framtiden” - Det gäller även Sverige i ett globalt perspektiv.