Det är väl endå bra om det är ditt ända problem. ![]()
Exakt! i samma liga haha ![]()
Det är dock extremt enkelt att avgöra på gehör för de flesta. De har grammatiskt motsvarighet vi, och dem har grammatiskt motsvarighet oss.
Vi gick och köpte en glass. De gick och köpte en glass
Oss gick och köpte en glass. Dem gick och köpte en glass.
Ett flygplan passerade över oss. Ett flygplan passerade över dem
Ett flygplan passerade över vi. Ett flygplan passerade över de
Jag tror väldigt få skulle få för sig att säga Oss gick och köpte en glass eller Ett flygplan passerade över vi
De som trots denna enkla regel (dvs att testa att byta ut mot vi/oss) misslyckas bör i mitt tycke använda dom även i skriftligt språk då det bara låter lite avslappnat/informellt till skillnad från ett felaktigt de/dem som låter och ser oerhört lustigt ut.
Situationstecken, var/vart och de/dem.
Nu blev det lite öppet mål här…
Vad menar du?
Du missförstod missförståndsexemplet. ![]()
Det heter citationstecken då det handlar om citering och inte någon slags situation.
Jag lär också ut vi/oss-metoden till alla som orkar lyssna.
Ja, det var liksom det som var poängen. Att folk säger situationstecken och det stör mig. Citattecken funkar också.
Doh!
Trodde du menade att folk inte kunde använda sittvasjonstecken korrekt
Nå’n som vill bli interjuvad om detta i TV? ![]()
Oh, the horror. Det rycker i ena ögonfrån varje gång jag hör om dessa situationsspecifika tecken. Inte sällan i poddar med lite intellektuell tuppkam.
Det heter ”haröron”.
Har ni sett “situationstecken” och “interjuvad” i forumet? Verkar väldigt ovanligt. Hittar bara ett enda exempel på det förstnämnda, och två på det senare.
Faktum är att det finns fler inlägg som klagar på dessa två felstavningar än felstavningarnas förekomst. Samtliga klagomålen är från @Anonym respektive @angaudlinn
Trådambitionen är som sagt att ta upp skarpa fall, men den triggade visst en del uppdämd frustration.
Dubbelfnutt ?
Dubbelfnutt är också ok. ![]()
Kanske missförstod tråden. Trodde mest det handlade om språkförbistring i allmänhet, inte bara på forumet.