Spridningsemission noterat bolag (K2A)

Många som har Avanza har säkert fått erbjudande om att teckna i spridningsemission för K2A till 5% rabatt (mot volymviktade genomsnittskursen under anmälningsperioden).

Varför gör ett börsnoterat bolag med över 1000 ägare bara på Avanza så här? Anser de sig ha för få avslut eller för stor volatilitet i sin aktie?
Kan det vara värt att teckna i ett sådant här erbjudande, är 5% rabatt tillräckligt för att vara värt det? Risken borde vara stor att kursen trycks ner om det blir fler aktieägare?

Hur stor rabatten blir beror ju på kursutvecklingen under 1–10 juni. Det kan hända att det blir 10% rabatt eller att det till och med blir en premie, jämfört med aktuellt marknadspris. Så jag väntar till den tionde med att bestämma mig, beroende på kursutveckling. Vet inte om det går att få reda på vad priset blir, dock, eller om man måste gissa baserat på kursgrafer.

Man vet ju ännu mindre om det är rabatt mot dagen efter emissionen.
Men kortfattat så om aktien går upp under teckningsperioden blir det rabatt, annars eventuellt premie.
Om man har mer avancerade aktieprogram (t.ex Infront) antar jag att det går att få fram det volymvägda priset?

Det kanske går att få fram användbara värden om man söker efter K2A här:

http://www.nasdaqomxnordic.com/shares/historicalprices

Men jag ser inga rubriker på kolumnerna längst till höger i csv-filen, så jag vet inte riktigt vad det är jag laddat ner.

1 gillning

Bra fynd! För mig är kolumn H Average price och kolumn I Total volume, så med dem kan man räkna ut priset, förutom att den sista dagen inte kommer vara med.

1 gillning

Den senaste dagen kan man nog knappa manuellt från exempelvis Avanza.

303,47 får jag i genomsnittligt pris 1-9 juni (summerat turnover delat med total volume). Det är något högre idag.

303,77 får jag med dagens Avanzasiffror tillagda, vilket skulle ge 288,58 som pris, eller 5,7% i rabatt jämfört med nuvarande pris. Det lutar starkt åt teckning för mig.

Lite drygt 100 kronor i vinst (20 aktier). Räcker till en vinflaska ikväll :grinning:. Har inte läst på om bolaget så jag har inget intresse att behålla aktierna utan sålde direkt.

Fick också bara 20 aktier i tilldelning (ansökte om 80). Första gången jag lyckas teckna något :partying_face: (andra gången jag försöker). Satte en stop-loss-order att sälja när priset gått upp en bit. Om det inte händer blir det till att sälja när pengarna behövs för att teckna något annat.

1 gillning

Jag tänkte teckna först men ångrade mig senare. Substanspremien ligger på ca 190% enligt fbindex.se så jag undrar hur mycket man får ut av 5% ”rabatt” egentligen. Bolaget verkar spännande men jag väntar med köp tills premien gått ner avsevärt.

1 gillning

Och där försvann mina @ 305, så tre flaskor rött för mig :wink: