Staffanstorp utreder krypto

Staffanstorp utreder krypto

Seriöst, vettigt eller endast uppmärksamhetssökande?
.
Är detta något en kommun i dagsläget bör lägga tid på att utreda? Ansvarsfull användning av skattepengar? Helt naturligt om 10 år?

Slöseri. Kommuner ska inte investera i värdepapper heller i nån utsträckning.

De pengarna (kapitalet) ska stanna hos kommuninvånarna.

10 gillningar

Det låter som att några på kommunen vill lära sig mer om krypto (av eget intresse). Genialt att låta skattebetalarna stå för timkostnaden när man själv är nyfiken på ett ämne. :-1:

6 gillningar

Åh herre min skapare, kom och hjälp mig…! :see_no_evil:

Staffanstorps kommun gillar att sticka ut hakan. Alltifrån att låta kvotmigranter bo i husvagnar granne med återvinningsstationen till att vara först (?) i landet där M och SD bildade koalition i kommunfullmäktige.

Jag tror inte det blir några kryptoinvesteringar, men som sagt, de gillar att var “on the edge” i kommunen. Blir det verklighet så får det väl till följd att undertecknad kan påstå sig ha investerat i krypto också… :face_with_raised_eyebrow:

4 gillningar

Jösses… Artikeln skulle nästan platsa i svenska “The Onion”: https://svenskbladet.se/

Vilken intressant tidslinje vi lever i :joy:

3 gillningar

Varför bara pyramidspel?

Kommunen kan väl utreda några stalltips också och “investera” en del av skattepengarna på travbanan. Det är ju dumt att lägga alla ägg i samma påse.

5 gillningar

Känns som att någon i Staffanstorp fått inspiration av den norska serien Roeng om en kommun som skaffade sig hävstång i förvaltningen. :joy:

Tips till er som inte har sett:

3 gillningar

Detta känns som en smula utanför kommunens kärnuppgifter…

Om de går vidare vidare med detta kan jag tänka mig att en rubrik i framtiden kommer säga att “någon har slarvat bort lösenordet till deras bitcoin wallet, nu blir det ingen lunch på gymnasieskola” :upside_down_face:

4 gillningar

Eller så har Staffanstorp riktat blickarna mot andra sidan sundet.

2012 framkom det att 26 danska kommuner fått feeling och gått kort mot Schweizerfrancen. Det visade sig dock att den kommunala kompetensen inom valutatrading hade vissa brister. Det var ett antal sköna skattemiljoner som gick upp i rök. :smiley:

5 gillningar

SVT Nyheter har varit ute och snackat med kommunledningen. Det kommer säkert i kvällens nyhetssändingar, åtminstone lokalt:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorp-utreder-mojlighet-att-investera-i-kryptovaluta

tillägg: Det var tydligen redan i morgonens nyhetssändningar.

Tja jag växte upp i Höganäs, också ett moderat fäste i Skåne. Där blev kommunpampen så besviken på folkomröstning om euron, så mot alla odds försökte han införa euro i Höganäs och kallade det för Euronäs. :sweat_smile:

4 gillningar

Det är just sådana här idéer som gör mig så kluven till att vi ska beskattas till döds. Ingen ska ta finansiella risker med mina kommunalskattepengar. Om pengarna går till viktiga saker; fine, jag vill gärna vara med och bidra. Men vissa gånger är våra politiker så sanslöst, värdelöst dåliga på att uppfylla sin del av samhällskontraktet!

3 gillningar

I Svinarp?

3 gillningar

Euronäs finns kvar. Fungerar numera som en sorts kommunal rabattkupong för att stötta den lokala handeln.

1 gillning

Jag har en länk till dig:

:smiley:

1 gillning
2 gillningar

Har dom pengar över att spekulera med så här dom tagit in för mycket skatt.

3 gillningar

…och det gör de inte. Vi har låg kommunalskatt. Jag tror mer på att man vill verka progressiva och i framkant för att skapa rubriker. Kommunstyrelsens ordförande satsar på riksdagsplats om ett år.

Staffanstorp spekulerar krypto

Då var det dags att få lite press igen. All reklam är bra reklam?

Håller med Helge ovan, en kommun ska väl för i helvete inte gå med överskott på det sättet att det blir pengar till en “lekhink”. Bättre att sänka skatten och låta invånarna investera istället.

6 gillningar