Aktiebolag är självklart. En stor anledning till att du vill ha företag är att det är en egen juridisk person. Du kan då “lagra” pengar i företaget, investera, ta utdelning etc.
Du kan också jobba som anställd vid sidan om hur du vill. Jag har själv ett gammalt AB som jag har vid sidan som idag fungerar mer som ett holdingbolag och där jag bla akumulerar utdelningsutrymme och har diverse investeringar. Ibland använder jag också detta för uppdrag och liknande.
Andrälld direkt hos Regionen är inget alternativ. Jag har nästan tredubblat min lön genom att bli uthyrd. Hellre att jag avsätter 8% till pension själv än att tjänar tre gånger mindre. Sen kan man undra varför systemet ser ut som den gör. Men den fråga borde man ställa till politikerna.
Det är precis det som jag ser som en fördel. Att jag kan välja att ta ut under brytpunkten och resten vara. Sen vet jag att det skulle kanske inte alltid finnas uppdrag och det är helt ok för mig. Jag känner mig trygg i att det kommer alltid finnas jobb för min del som anställd. Den största fördelen är väl att jag vill lära mig företagandet och dyka in det. Ser det som ett utvecklingsområde.
Tacksåmycket för pepp!! Blir mer och mer taggad.
Nu funderar jag på hur jag ska göra bäst. Jag är anställd till oktober. Så antar att det blir svårt att börja som egen och fakturera bolaget nu? Jag menar att det kanske blir svårt att förhandla med de, med tanke på hur mycket de tjänar på mig, eller? Starta bolaget nu och sen säga till de att jag ska börja fakturera de, föreslå att pris som tex 727kr/h? Såklart vid eventuell förlängning. Vilket jag tror att det kommer bli. Vad är era tips?
Tacksåmycket för pepp!! Blir mer och mer taggad.
Nu funderar jag på hur jag ska göra bäst. Jag är anställd till oktober. Så antar att det blir svårt att börja som egen och fakturera bolaget nu? Jag menar att det kanske blir svårt att förhandla med de, med tanke på hur mycket de tjänar på mig, eller? Starta bolaget nu, förbereda allting och sen säga till de att jag ska börja fakturera de, föreslå att pris som tex 727kr/h? Såklart vid eventuell förlängning. Vilket jag tror att det kommer bli. Vad är era tips?
Vill inte grusa dina planer, men det är inte helt uppenbart att du bara kan ta över avtalet till ditt bolag.
Beroende på hur avtalet är uppsatt kan ditt nuvarande bemanningsföretag ha rätt att försöka hitta en ersättare istället för dig innan regionen kan skriva avtal med ditt AB eller annat bolag.
Så var det när jag arbetade för regionen där jag bor.
Yes, det förstår jag. Men det tar vi senare. Nu pratar jag om att börja fakturera mitt bolag. Alltså precis som nu kommer de vara leverantörerna, och jag som underleverantör.
När det gäller ditt svar, så tror jag verkligen att det inte blir lätt. Men jag utgår efter efterfrågan och som det ser ut nu, så finns det verkligen inga som kan/vill jobba här. Men kommer forska mer på det senare när jag startat. Mitt bolag har också som krav att man inte får jobba första 6 mån åt kunden ,varken direkt anställd genom regionen eller som konsult. Det står i lott kontrakt. Vilket jag tycker är rätt så orättvist. Men det är som det är.
Men tillbaka till min fråga, om du läser den igen. Hur gör jag bäst när det gäller timing och förhandlingarna om timlön med mitt bolag? Mitt kontrakt som anställd sträcker sig till oktober. Kan jag redan under kontraktet försöka gå över till AB eller bäst att göra det vid förlängning?
Svårt att svara generellt. Beror mycket på vilket förhållande du har till din chef/bemanningsföretaget.
Oftast är svaret gör det snarast möjligt.
Men jag hade kopplat det till en förlängning vilket är mer rättvist mot bolaget, speciellt om du vill fortsätta jobba med dem.
Jag skulle fakturera 90% av 800kr. Det gjorde jag en gång. Det är orättvist att de får tjäna för mycket på dig.
Min erfarenhet är att det finns en ibland bortglömd “anledning” att det finns konsultförmedlare och större konsultbolag.
Många större organisationer vill/får/kan inte hantera flera små enmansbolag även om det i vissa avseenden vore bättre & billigare i flera avseenden. Så även om man själv har “spetskompetens” (i mitt fall elbilar/utbildning/bilbranschen/ekonomi i kombination) Så är man förvånansvärt ointresserad. Många vill ha/behöver EN kontaktpunkt som kan leverera det mesta och gärna i varierande volym där det ofta kan krävas flera konsulter för att ta sig an vissa uppdrag över tid utifrån beställarens önskemål.
Så det de stora beställarna betalar DELVIS högt för är just att få EN kontaktpunkt som kan fixa allt och gärna över tid då behoven varierar. Så det är inte BARA kompetensen de betalar för i slutändan.
Känner fler som i olika branscher som gått via stora konsultbolag där timpengen varit hög MEN när det börjar bli tal om att få direktkontrakt/anställning osv så har timpengen helt plötsligt dragits ner. En förklaring är också att en av anledningarna är att beställaren då i bakgrunden väljer att börja med den lösningen just FÖR ATT kunna sänka kostnaden.
Oftast sker det via ett upphandlingsverktyg typ TendSign eller liknande.
Där finns det oftast också ett antal kriterier som måste vara uppfyllda för att inte bli förkastad.
Vanligt är: god ekonomisk ställning, god kvalitet på tidigare lämnade uppdrag samt referenspersoner, krav på omsättning, Krav på utbildning, försäkringar, KMA certifiering osv
Så det kan vara lite snårigt i början.
Kan vara lättare att börja som underkonsult till det bolag som har uppdraget, så man därigenom får referenser.
Det är ju bolaget som handlas upp, inte du som privatperson.
Oftast vill beställarna ha större aktörer och inga enmannakonsulter, därav omsättningskrav.
Mitt tips är att gå in på verksamt.se. Där finns en räknesnurra där du kan fylla i vad du vill ha i lön, kostnad för exempel försäkringar, bokföring, pension, semester osv. Samt det viktigaste många glömmer antalet faktiska fakturerade timmar. Man har ju oftast lite admin osv samt vinstmarginal.
Därefter får du ut en timpenning som du minimum ska fakturera.
Kan vara bra att få fram den pengen först så man vet den nedre gränsen.
Hej igen !
Jag är igång med starten nu men är fortfarande osäker på priset. Eftersom jag känner till det offererade priset som är 800 kr / timme vill jag inte ligga lägre än det jag har rätt till eller möjlighet till att ta ut. Men min fråga är om det priset är inklusive moms eller ej? Ni som har egna bolag och har hyrt ut sig själva, hur brukar det se ut på de olika kontrakten?
Företag pratar generellt sett alltid utan moms. Så tar de 800kr/h är det troligen utan moms.
Beroende på vad man jobbar med är marginalerna olika men generellt är ca 10% normalt att ta som mellan hand.
Så då borde du fakturera 720kr/h.
Är det normalt eller idealt? Man hör ofta om större cut, sällan om lägre.
Om det är utan moms, då tjänar de 300 kr/h på mig, vilket är 37%, helt otroligt. I det fallet är det helt klart värt att starta eget och försöka få igenom ett pris på 720 kr/h exklusive moms om jag förstått er rätt?
Jag bifogar avtalet som är mellan region och mitt bolag
Det är normalt. Ingen jag känner avviker speciellt mycket från det. Spannet på de jag jobbar med är mellan 5-13%.
Inget konstigt. Anställd personal är vana vid dåliga villkor och tycker 380kr/h är jättehögt.
Nu fick du dock inte tjänstepension osv men annars finns det kostnader utöver lön. Så tänker man på att det krävs lite overhead är det inte orimligt de tar 300kr menar något personalansvar antar jag de har.
Försäkringar, upphandlingar, administration, chef lön, bokföring osv.
Om det är ett auktoriserat bemanningsföretag så får de endast använda auktoriserade underkonsulter om de inte vill riskera sin egen auktorisation.
Jag har än så länge sökt bankintyg om att få betala in aktiekapital på hos SEB och de har nekat och vill inte säga varför. Min privat bank är Nordea och väntetiden där är 1 månad innan de ens börjar med ansökan om ett företagskonto. Seb hade väldigt snabb hantering och bättre pris erbjudande men nekade utan förklaring. Jag vet inte heller vad det skulle bero på så behöver lite tips. En vän sa att de skulle kunna bedöma branschen som högrisk. Jag använde SNI 78.100/78.200 vilket är bemanningsbolag och trodde att det var rätt. Men fick tips om att testa konsultverksamhet och lägga mer fokus på att det är mig själv jag ska hyra ut och ingen annan. Jag hittar dock inte rätt SNI kod för uthyrning av sjukvårdspersonal. Vad har ni för tankar eller tips om varödr de nekade och vilken SNI ska jag använda mig av?
Ingen kontanthantering har jag angett och inget annat konstigt med politiskt ställning och så. Jag har väl rätt och få veta?
