Starta företag för att anställa sin barnvakt

Hej!
Efter @Opportunist tråd om vad man ska ta betalt för barnvakt började jag fundera. Kan det vara fördelaktigt att starta företag för att anställa sin barnvakt? Eller blir det bara massa jobb? :thinking: någon som provat detta?

1 gillning

Jag tror att du måste ha en inkomst i bolaget också. Har du inte erfarenhet av företag kan du räkna med många timmars jobb innan du lärt dig minimum av vad som krävs för att göra det lagligt. Ovanpå det kommer minimumkostnader på redovisningsprogram (1000/år), bank (1000/år), årsredovisning (1000/år). Men det kanske går att räkna hem pengarna men inte om man räknar med hundratals (för mig tusentals) timmar det tar att lära sig.

Absolut, vet ej det är värt det, en fundering jag ville bolla lite. Inkomsten blir att jag som privatperson betalar till mitt företag som sedan betalar min barnvakt.

Det låter som en massa jobb och det låter också som att det ej kommer kunna vara ekonomiskt fördelaktigt.
Jag misstänker att du då kommer att se att Skatteverket kommer att mena att du ska förmånsbeskattas för tjänsten.

Tror ej du sparar pengar på detta.

1 gillning

Du kan inte dra privata kostnader i ett eget bolag utan att förmånsbeskattas!

1 gillning

Hur fungerar det egentligen då för de som har aupair genom eget bolag?

Jag kanske missförstår dig med vad du menar kan vara fördelaktigt. Men om du menar fördelaktigt jämfört med att blanda in en tredjepart så är mitt tips att betala in skatt på den summa som swishas för varje tillfälle. Så har vi gjort med vår barnvakt. På Skatteverket finns information om hur du anställer en privatperson.

Då skall de ta upp ett förmånsvärde i deklarationen för detta.

Enklast borde väl vara att köra via Gigger/Frilans finans eller liknande. Du slipper administration och förmånsrisk. Då ingår vissa försäkringar med. Sen kostar det ju någon procent, men allt blir i alla fall inbetalt rätt till Skatteverket.

Bara för att folk gör en sak innebär det INTE att det är korrekt enligt regelverket… “it ain’t a crime if you don’t get caught” verkar många hävda å Skatteverket hade garanterat hittat massor om dom började gräva bland alla småföretagare…

1 gillning