Stirlingversal AB

Jag misstänker att detta kan vara ett intressant ämne att ta upp just nu för en liten klick människor i detta forum.
Utan att säga för mycket undrar jag om det finns någon som kan lämna lite input kring detta med tanke på vad som händer runt bolaget just nu.
Lite kryptiskt inlägg men de som förstår, hoppas jag förstår. :smile:

3 gillningar

Inte hunnit läsa på om bolaget och dess teknik så noga, men blir lite skeptisk om deras teknik verkligen går att köras med hushållsavfall så enkelt som det låter med som låga temperaturer. Om jag inte missminner mig så finns det EU direktiv som kräver betydligt högre förbränningstemperaturer än vad dom har som mål för att destruera andra miljöfarliga ämnen, och du kommer ändå behöva ha rökgasrening för att få bort kvicksilver och annat hemskt som kommer upp i skorstenen när man eldar avfall. Så då dör tyvärr lite affärsidén om det inte finns ”rätt” bränslen att tillgå. (Börjar redan blir huggsexa om flis och andra bio bränslen).

Så är generellt skeptisk till tekniken, helst vill man ha en stor fet rosterpanna när man eldar avfall som sväljer allt :smiley: Men har som sagt inte hunnit läsa på tillräckligt pga semester, så kommer troligtvis avstå.

Fantastiskt bra svar! Vi får hoppas på att någon har mer att bidra med. :wink:

Jag ser att bolaget är bildat 2017 och aldrig visat någon vinst. Förlusten 2019 blev 1,5 miljoner. Ett rent förhoppningsbolag.

Lyckas bolaget blir vinsterna avsevärda. Å andra sidan är risken stor att alla satsade pengar går förlorade. Lycka till, vilket beslut du än tar.

1 gillning