Stockholmsbörsen högre förväntad avkastning kommande åren pga dyr dollar och undervärdering

Jag är ju inget fan av att marknadspekulera / tajma - men jag lyssnade på någon nu häromdagen som satt många småsparare säljer svenska aktier och fonder och köper globalfonder. Det kan jag just nu - om man vill spekulera lite - känna är inte helt optimalt.

På en FikaTillsammans häromveckan på Patreon med en inspelning här pratade vi om att svenska börsen just nu är ca 60 % billigare än den amerikanska utifrån en historisk CAPE-kvot. Se slide från presentationen nedan.

Det vill säga att en spekulationstrade just nu skulle ju vara från en dyr dollar och globalfond till svensk bred indexfond. Jag själv gör den på marginalen i vårt sparande (dvs. nytt sparande går in i svenska indexfonder). Kör man lysa så har man ju också det med sig nu eftersom de överexponerar mot den svenska marknaden.

7 gillningar

Jag tror @Andre_Granstrom räknade fram att den framtida förväntade avkastningen på ca 10 år för Sverige ligger runt 10 % per år i snitt.

Hela hans analys finns på hans tipstjänst eller för dig som är Patreon-medlem hos oss här:

2 gillningar

Ok that’s it. Jag går 100% Sverige :joy: /s

Med tanke på hur bra småsparares fondflöden brukar vara på att pricka toppar och bottnar :grimacing:

11 gillningar

Hittade den här där även Sverige är med:

CAPE USA ligger på ca 31 idag.
CAPE Sverige ligger på ca 18-19 idag.

Källa:

3 gillningar

Spännande graf, nu man kanske ska börja valutasäkra i globala räntepapper kanske?

2 gillningar

Från fondbolagens förening i dagsläget.

Blandad syn på Stockholmsbörsens utveckling det kommande halvåret

Den tredje frågan berör utvecklingen på Stockholmsbörsen det närmaste halvåret och resultatet visar att förvaltarnas syn skiljer sig. 9 förvaltare har en positiv eller mycket positiv syn på börsens utveckling. 7 förvaltare tror på en negativ utveckling, medan 6 förvaltare har en varken positiv eller negativ syn på Stockholmsbörsen de kommande 6 månaderna.

En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, nummer Automatiskt genererad beskrivning

När förvaltarna blickar framåt 1 till 2 år är de mer överens. 18 av 22 förvaltare tror på en mycket positiv eller positiv utveckling medan 3 förvaltare har en varken positiv eller negativ syn. 1 förvaltare har en negativ syn för tidshorisonten.

En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, nummer Automatiskt genererad beskrivning

”Börsen ligger alltid lite före konjunkturen och långsiktigt bör börsen vara en av de bästa exponeringarna för den långsiktiga spararen”, säger Johan Svedin, VD Indecap Fonder.

Tio procent på tio år låter inget vidare. Var det det menade eller var det tio procent per år de närmaste tio åren?

1 gillning

Tio procent i snitt per år i 10 år.

2 gillningar

Vad är den framtida förväntade avkastningen för usa om de har CAPE på 31?

1 gillning

Typ 3.0 - 3.5%-ish.

2 gillningar

Nej… Om ditt svenska innehav ligger bakom amerikanska börsen, ombalansera. Men man ska troligen inte lyckas med nån slags taktisk allokering genom att övervikta Sverige.

P/E i US och kantmarknaderna (såsom Norden) är inte jämförbara.

Underskatta aldrig någonsin den amerikanska ekonomin samt dess dynamik och resiliens.

5 gillningar

Spännande, kan du inte säga något mer?

Det där verkar nämligen vara konsensus bl.a. hos @Andre_Granstrom, Henning på Börslabbet, Research Affiliates m.fl. Samma med grafen som @Richard-x har.

1 gillning

Talking to me…?

Haha, ja, precis eftersom jag upplevde som en invändning. :slight_smile:

Jag gör likadant. För ovanlighetens skull har jag även viktat om alla olika tjänstepensioner på samma sätt. Hade mer blandat innehåll där innan.

För mig framstår det som att vi just nu har en ”unikt bra” situation att köpa på svenska börsen. Då utgår jag från att nedgången som vi har sannolikt kommer att vara ”hyggligt utdragen”. Ofta i samband med nedgångar är ”fönstret” litet. Du kan ”handla på rea” med något/några månadssparanden och kanske lite extra om du tömmer eller minskar bufferten samtidigt.

Min riskspridning just nu består av att jag även bygger buffert och nyligen lade upp en ganska stor amortering. Det känns inte ”självklart optimalt” men jag tror på att bli skuldfri.

Jag vill inte hävda mig vara någon expert eller sitta inne med några ”unika insikter”. Det här är helt och hållet min egen ”lekmannaanalys”. Det går helt enkelt för dåligt för Sverige just nu för att kännas realistiskt på längre sikt. Det svenska näringslivet går ju inte heller specifikt dåligt, vissa branscher undantagna. Det kommer en återgång till ”normalläge” och den resan är sannolikt bra att vara med på.

Sedan utesluter inte det här att både Sverige, SEK och det svenska näringslivet långsiktigt befinner sig på något sorts sluttande plan i förhållande till (delar av) omvärlden. Jag påstår inte att den är självklart men risken finns där. Det är dock i min värld mer långsiktigt i så fall. Jag menar då betydligt mer långsiktigt än normala konjunkturcykeln.

1 gillning

Menar du att du viktar om till Sverige för alla nyinsättningar, eller även för befintliga placeringar så du säljer av globalfonder och köper Sverigefonder?

Jag har lagt om helheten. Jag hade inte bara globalfond dör innan utan en mix av Europa, USA, tillväxtmarknad och Asien.

De här placeringarna gjorde jag längre tillbaka, innan jag började med RT. Jag har också en rörig mix av pensionspotter från anställningar inom flera sektorer (kommunal, privat, kooperativ och statlig). Det jag kan flytta har jag flyttat men det går inte att flytta mellan sektorer.

Skulle jag ha placerat idag skulle jag ha lagt allt i en globalfond istället. Om min strategi håller här så kan det sannolikt på några års sikt vara relevant att vikta om till globalfond istället för Sverige.

Hmm… hänger inte riktigt med.

Menar du att du nu säljer alla fonder i andra länder, för att köpa Sverigefonder för de pengarna istället? Och att du sedan om några år avser sälja Sverigefonderna för att köpa globalfonder?

Du skrev nämligen samtidigt:
”Skulle jag ha placerat idag skulle jag ha lagt allt i en globalfond istället.”
vilket jag inte får ihop med ovanstående resonemang.

Är det egentligen global eller Sverigefonder du tror på just nu?

Jag menar att om jag hade kunnat backa bandet så hade jag för 5-10 år sedan (när det nu var) valt globalfonder istället för den spretiga mix som jag faktiskt valde. Den spretiga mixens “tänk” var att ha “lite av allt” och kanske anpassa allteftersom när man “ser vad som går bättre/sämre”. Ett bra tänk skulle istället vara att totalt strunta i vad som går bättre/sämre och lita på att globalfond är den långsiktigt bästa lösningen.

Just nu är min bild att en massa dåligheter är inprisade i Sverige och att det iallafall kortsiktigt är en bra lösning att satsa på Sverige. Långsiktigt uppfattar jag att det fortfarande är globalfonder som är det generellt bästa. Det är mycket möjligt att t.ex. Belgien eller Sydafrika vid någon tidpunkt också hade varit relativt sett mer fördelaktiga att satsa på. Eftersom jag inte bor i de länderna saknar jag dock möjlighet att bedöma det så mitt enda rimliga val är mellan Sverige och Globalfond. De två går att ha en uppfattning om som är iallafall något bättre än “tummen i luften”. Att satsa på något annat smalare framstår som rent gissande.

1 gillning

Elefanten i rummet är ju även att Kronan är på extremt onormal nivå nu, vilket gör att de flesta utländska köp blir dyra bara av den anledningen.

USA kan man säga är dubbeldyr. Mycket dyr värderad börs och mycket dyr valuta för oss svenskar.

Att bara köpa en marknad (Sverige), som dessutom är en liten marknad i sammanhanget för med sig en risk så klart. Det finns mycket som kan gå fel på enskilda marknader.

Det finns ju andra även andra marknader att diversifiera till som inte är högt värderade, t.ex. Europaindex, men även här så blir den dyra Euron för oss Svenskar en stor inverkan på framtida avkastning.

1 gillning