Stockholmsbörsen högre förväntad avkastning kommande åren pga dyr dollar och undervärdering

Well, om man tar bort Big tech eller tech i allmänhet från USA eller en global indexfond så faller värderingen rätt markant (se ex ovan). PE från 20 till 15. Hittar inget CAPE för USA eller globalt index ex teck.

Då blir skillnaden i värdering mellan Sverige och USA (eller ett globalt index) betydligt mindre dvs Sverige är inte nödvändigtvis så undervärderat jämfört med USA/globalt index minus tech. En annan bild än ansatsen i tråden.

Tech är ju inte tungt i Sverige index. PLUS Allabolag har runt 6% tech vilket är mer jämförbart med en globalfond som tex HB Hi Div Low Vol. Kanske en mer äpple till äpple jämförelse i det perspektivet

Alternativet till globalt index med tung USA exponering och indirekt tung tech exponering behöver inte vara att välja Sverige. Det finns andra alternativ att investera till lägre värdering om man så vill.

Bara den tanken jag ville framföra.

Eller du menar att det inte är OK att framföra alternativa idéer? :wink:

2 gillningar

Swedbank Robur Access Asien :+1::grinning:

Hehe absolut inte, kopplade bara inte tankegången:)

1 gillning

Alternativt ZPRU med P/E på ca 10, robust metodik och 0,2% i löpande avgift, trevligt alternativ om man vill hålla Large Cap :+1:

2 gillningar

Märker väldigt mycket “brus” angående det här ämnet på senare tid.

Flera nya liknande trådar startade här på forumet, som blir vidare-refererade till den här tråden. Artiklar på DI, Avanza, allmänt i Media, etc.

Om jag vore en AI-algoritm skulle jag tolkar det som att något är på gång…

Igår kom senaste rapporten från Fondbolagens förening:

image

I augusti:

• Utflöde från Sverigefonder: 2 774 MSEK
  • Inflöde i globalfonder 1 479 MSEK

Dock på YTD så är det fortfarande:

• Inflöde i Sverigefonder: 19 131 MSEK
  • Inflöde i Globalfonder 50 590

Dock är det också intressant med följande kring fondförmögenhet:

• Sverige: 954 648 MSEK
  • Globalt: 2 176 343 MSEK

Dvs. att det globala sparandet är bara dubbelt så stort. Det är en enorm övervikt mot Sverige i fondförmögenheten.

8 gillningar

Hur ska man se på förväntad avkastning framöver för aktier i Sverige pga inflationen?

Normalt sett är förväntad avkastning ca 10% + inflation för OMXSPI över lång tid om jag minns rätt. För 2022 och 2023 har inflationen varit ca 10% per år, så det borde bli ca 10% (avkastning) + 10 % (inflation) = 20% per år.

I realiteten hittills för OMXSPI:
2022 gick ca -23%. Borde gått 20% i snitt.
2023 har gått 3%. Borde gått 20% i snitt.

Så faktiskt utfall för 2022–2023 (hittills): -23% + 3% = 0%.
Genomsnitt borde vara 20% + 20% = 40%.

Kan vi förvänta oss en uppgång på ca 40%? Kanske inte kortsiktigt, men borde den höga inflationen slå igenom i förväntad avkastning över tid? Så även om det inte blir 40% i år, så bör det bli 10% + inflation i genomsnitt framöver, plus 40% utsmetat över ett par år?

1 gillning

Det handlar här inte bara om ”avkastning för boende i Sverige”. Nedgången har till stor del drivits av stora investerare (internationella fonder). Om/när dessa ”återvänder” till Sverige kommer vi sannolikt få en motvänd utveckling mot vad vi sett nu. Uppgången blir tydlig men samtidigt större för de stora investerarna. De får en hävstång i den svenska kronan som du som boende i Sverige inte får på samma sätt, annat än i relativ mening.

Men om man inte tittar per kalenderår så har OMXSPI gått +8,83% på ett år och på 3 år +10,99%, så även om det har varit långsamt tidigare så har väl inte senaste året varit särskilt slött? Tittar man på OMXS30 är samma siffror +16,24% (1 år) och +19,26% (3 år), så samma där, även om det varit slött sedan en bit efter coronakraschen så har det ju hämtat upp ordentligt senaste året.

Kollar man med utdelningar så har OMXS30GI gått -5,77% på tre månader; +9,81% i år; +19,96% på ett år och +30,40% på 3 år. Så det har gått ner kraftigt i sommar men ligger ändå ganska mycket upp sedan nyår och det mesta av senaste tre årens uppgång har skett senaste 12 månaderna.

Det låter inte som en så fruktansvärt dålig utveckling som jag uppfattade var konsensus i tråden, som grund för hypotesen att svenska börsen borde ta igen den senaste tidens svaga utveckling. Eller är det just att när man räknar in Sveriges (till och med relativt omvärlden) höga inflation och den svaga kronkursen så blir det ett bottennapp i reala termer även om det nominellt ser rätt starkt ut (senaste året)? Eller ska man titta på längre serier än just ett år? Men varför “uppstod” då den här diskussionen nu i våras efter en ganska stark vår och inte för ett år sedan? I backspegeln borde ju svenska börsen varit som mest undervärderad då.

Jag frågar ödmjukt för att jag vill försöka förstå hypotesen när till och med Jan går out of character :sweat_smile:

3 gillningar

Det handlar inte om att titta på utvecklingen i procent baserat på bara börskursen utan på hur svenska börsen är värderad i relation till något annat, tex. genom att titta på CAPE.
Sedan tittar man på hur utvecklingen varit i medel per år i 10-15 år framåt vid vissa utgångsvärsen av CAPE. Du hittar grafer om det tidigare i tråden.

Vad är CAPE? Vi låter GPT-4 förklara:

På den här sidan kan du jämföra olika marknaders CAPE.

Det är den ena faktorn, den andra är den svenska kronans värdering just nu som är på extremt onormal nivå. Förväntar vi oss att den återgår till normal nivå så kommer utländska innehav som man främst får i globalfonder få sämre utveckling framöver.

3 gillningar

Den här sidan var bra och lättanvänd. Jag antar att valutafrågan skulle behöva läggas ovanpå den för att få en riktigt komplett bild.

3 gillningar

Ja, exakt. Skillnaden i CAPE tar - vad jag förstår - inte hänsyn till valutaeffekter. Sä vi har en valutadiff och en värderingsdiff.

Dessutom upplever jag att sentimentet i Sverige är ganska kass. Såg tex denna på Twitter igår:

På inget sätt att jag spekulerar i botten, men jag upplever mig känna igen tendenserna. Lyssna på nyheterna senast igår med svenska kronan mot euro på 12 sek, röster för att vi ska gå med i euro, hög ränta, höga kostnader så är folk ganska negativa. Dessutom med utflöden utifrån Sverige fonder på det.

En svensk kollaps i omx30 så bilden komplett. Typ.

3 gillningar

Det handlar om relativt globalt index (främst USA) och då för oss som svenskar. Med valutan inblandad.

Aktier är fortfarande aktier som tillgångsslag, och Stockholmsbörsen har mycket riktigt fallhöjd så det räcker och blir över. Men globalt index har en helt förskräcklig fallhöjd för oss som svenskar.

Med det sagt ingen garanti att den relativa skillnaden i värdering mellan OMXS och globalt inte består en lång tid framöver. Vi pratar om en tilt här till något högre risk.

2 gillningar

Jag tror inte jag förstår hur aktier kan ha olika mycket fallhöjd beroende på vilken nationalitet ägaren har?

1 gillning

Ok, felformulerat.

Globalt index har en valutarisk (givetvis också möjlighet) för oss svenskar som i kombination med att börsen är högre fundamentalt värderad ger en större nedsida.

Alla aktier kan givetvis gå till noll men det är ju mer teoretiskt än praktiskt.

Andra nationaliteter bör givetvis inte övervikta Sverige lika lite som vi borde övervikta Finland trots lägre värdering. Pga valutakomponenten.

2 gillningar

Alltså ni är lite roliga som tror att ni vet vad som är undervärderat och vad som ska gå upp i framtiden, det är precis som att ni inte förstår att ni inte kan förutse framtiden.

Spoiler: Ni har ingen aning om vad som ska hända, inte jag heller.

Ingen vet vad som ska hända, köp därför brett, gärna Lysa, luta er tillbaka och ta det lugnt.

1 gillning

Jag har inte sett någon uttala sig i sådana termer.

Det är samma princip som att man kan förvänta sig högre långsiktig avkastning om man köper en global indexfond efter ett globalt börsras, kontra före. Inte garanterad, men förväntad.

Det betyder inte att man ska invänta börsras heller. Men om man av en eller annan anledning råkar ha ”torrt krut” så är det absolut trevligt att kunna investera när börsen står lägre.

Globalt som svenskt.

Lysa innehåller ~20x mer Sverige än global marknadsvikt. För att home bias är rimligt och inte pga spekulation.

Men jag håller med.

1 gillning

En sak jag inte förstår, varför skall förväntad avkastning vara 10% + inflation? Om man kollar t.ex börsen i Japan efter raset i början av nittiotalet, då kunde man också som investerare kanske ha tänkt “Hmm nu har börsen gått ner ganska mycket så den förväntade avkastningen framöver bör vara hög”. Om du då köpte en Nikkei index fond så skulle du gå ±0% efter att ha hållit den i över 20 år… vad är det som säger att Sveriges index inte går upp/ner/sidledes i 30 år från och med nu?

1 gillning

Känner mig lite tryggare med min enkla båt efter att ha lyssnat på dagens Morgan Housel (Trying too Hard).

1 gillning