Stora ekonomiska förändringar

Jag testar med ett inlägg här, då jag känner mig lite “lost” för tillfället.

Jag har ett KF där min son är förmånstagare (han fyller 13). Jag är mycket stolt över detta konto då jag lyckats spara en mindre summa till honom trots att jag har en väldigt låg inkomst.

Nu kommer livssituationen förändras igen, då jag har varit sjukskriven sen sept 2021 och innan det bara arbetat deltid så är sjukpenning inte alls i storlek med vad livet kostar. Jag har inget arbete att gå tillbaka till utan planen är att min arbetsförmåga ska utredas med arbetsträning. Så inkomsten kommer jag inte kunna påverka så mycket en tid framöver.

Nu kommer sonen flytta från mig heltid till sin far heltid (vi bor i 2 olika kommuner) då tillfaller barnbidrag och omvårdnadsbidrag pappan och jag ska betala underhåll.

Eftersom jag inte kan påverka inkomsten en tid framöver behöver jag tömma mina egna sparkonton för att leva, när de är slut och det beräknas tyvärr bara räcka i 4 månader så måste jag högst troligt vända mig till ekonomisk bistånd. Min fråga är om det är så att jag även behöver tömma KF kontot trots att min son står som förmånstagare?

Pappan och jag har ingen vidare kommunikation så det går inte få honom att ta över.

Det är lite pinsam situation, men jag är stolt över att jag ändå lyckats spara undan en minibudget och en liten slant för sonen, nu ser jag allt bara försvinna.

Jag är ganska säker på att eftersom kontot står i ditt namn så måste du tömma det. Om du hade ett konto i barnets namn som du var förvaltare för så hade du behövt ta iaf barnets kostnader därifrån. Du kan alltså få bidrag till ex hyra men inte till barnens mat och kläder. Sen är det nog rätt godtyckligt hur handläggare resonerar. Om det är små belopp (~10 000 eller så) så tror jag inte de bryr sig.

Nu snokade jag lite och gränsen är på 15% av ett prisbasbelopp, så ca 8000 kr. Det verkar också som om det är lite olika praxis i olika kommuner, men om du skall ha en chans så måste de åtminstone stå i barnets namn. Att barnet är förmånstagare påverkar inte att det är dina pengar. Kanske kan du förbättra dina odds genom att föra över pengarna till någon annan som sen kan ge dem som gåva till barnet. Om det är moraliskt eller inte är upp till dig :slight_smile:

1 gillning

Supertack

Vad menar du med gräns?

Att de inte skulle bry sig om en summa på mindre än 8000 kr?

Nu är ju inte min plan att jag ska behöva ansöka om bistånd. Men man vet aldrig. Det känns hårt att ens ta av eget sparande pga denna situation

Om du ska arbetsträna har du väl ff ersättning från fk? Är ditt boende så pass dyrt att du behöver kompletterande försörjningsstöd? Underhållsstödet är inkomstbaserat, så det kan vara så att du endast betalar en mindre summa alt inget alls, beroende på din inkomst.

Ja, att man får ha kvar barnsparande upp till ca 8000 utan att det räknas in i hushållets tillgångar. Det måste fortfarande stå i barnets namn dock, vilket det alltså inte gör nu.

Ja det stämmer, ersättningen kommer betalas ut via fk, men endast byta namn. Aktivitetsersättning beräknas på samma sätt som sjukpenningen.

Nej min hyra är låg jämfört med andra hyresrätter i Norrköping. Idag är hyran på 6800/mån. En trea på 70m2. Det är ungefär vad en liten 2 kostar i Norrköping.

Jag kommer få behålla bostadsbidrag, men det sänks från 2300 till 1900, checkade av via kassakollen.

Underhållsstödet är inkomstbaserat som du säger, men oavsett så behöver sonen även kläder, skor och annat de dagar han är här.

Mitt mål är att inte behöva ansöka såklart, och skulle jag vara tvungen så är det ju en bra bit fram också. Jag ville bara checka av angående sonens KF och jag känner mig tacksam för alla svar angående det och det har klarnat för mycket.

Tack för alla svar och utforskande.

Jag känner en stor tacksamhet för all input.

:heart: :heart: :heart: :heart:

1 gillning

Betalar du underhållsstöd och sonen bor mer eller mindre heltid hos pappan ska du inte lägga ut pengar för kläder. Det ska han ha med sig när han är hos dig. Å andra sidan ska det ju ha funkat tvärtom när han bodde hos dig. Trist när kommunikationen inte fungerar…

Mest behöver han dig som mamma, er tid tillsammans och annat han inte nödvändigtvis förstår fullt ut.

Nej, det är inte pinsamt. Sjukdom och livets törnar ska man inte skämmas över.

Står pengarna i ditt namn kan du ju använda dessa. Det är nog mest dig själv du skäms inför. Skulle inte sonen vilja att du tog dig genom detta? Handlar det om en större summa och sonen känner till kontot hamnar ju saken delvis i ett annat läge rent emotionellt.

Lycka till med rehab och återgång till ett mer normalt liv.

1 gillning

Om du har tid och ork att kolla upp, så kan det finnas välgörenhetsfonder o liknande som man kan söka hjälp ifrån. Oftast vet skolkurator och skolsköterska vad det kan finnas att söka från.

Jag vet att det finns lokala sällskap som gör mycket för barn som lever i familjer där det är ont om pengar. I Skövde finns Sällskapet jultomtarna Tror nog att det kan finnas liknande i andra kommuner.

1 gillning

Tusen tack, jag blir verkligen rörd av det du skriver.

Du har rätt i att det känns nog mest ont i mig att eventuellt behöva ta av “hans” sparande. Egentligen är det pengar han inte vet finns.

Som du säger han skulle hellre se att jag gör det än att inte göra det.

:heart::heart::heart::heart::heart:

2 gillningar