Större exponering mot Sverige än 10 %?

Hej Jonas.

Det finns ingen rätt eller fel. Vilken fördelning du väljer är det upp till dig själv. Om vi ska titta historisk då ska man ha 100% aktiefonder långsiktigt. Nr.2 ska man ha 100% Sverige index eller Dnb norden indeks fond. Det är de marknader som har utklassat global index historisk. Att hålla på med 10-15% Sverige kommer det knappast märkas på total avkastning i hela portföljen. Sveriges och norden index är lite högre risk långsiktigt men möjlighet till betydligt högre avkastning om historiken skulle bli lika dan som senaste 30-40 år. Om man tror på det så ska man övervikta Sverige eller ännu bättre norden index Dnb norden indeks ordentligt i portföljen. Det är likadant med tillväxtm index om man trir på den räcker det knappast 10% i portföljen. Då borde man satsa 25% i den. Om man skulle välja satsa 100% i billiga Dnb Norden index tycker jag att det är riktigt bra riskspridning då majoriteten avsmåspsrarere slår knappast Avanza Zero både i avkastning och riskspridning. Jag kör själv 100% global index då det är lite tryggare men om man ska jaga högre avkastning än global index då är det Dnb norden indeks mycket bättre val långsiktigt. Möjligheten är högre att överavkasta global index och tom lite billigare totalt. Sparande på 8år och mer borde man inte vara rädd att ta lite högre risk och välja norden index fond. Själv har jag haft olika landsfördelningar innan under alla dessa år men tror riktigt stark på norden indeks då man går betydligt bättre branch spridning än att enbart köra Sverige. Global känns tryggast. Då är det till var och en välja hur man vill ha det själv. Men några % hit och dit i portföljen Sverige/tillväxtm kommer det knappast påvärka din total avkastning då du ändå har 70-80% global index i en sådan fond portfölj. Lycka till.

Mvh.jack

1 gillning