Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Aha. Utifrån thougtful disagreement så tycker jag att man måste ta hänsyn till hur stor den potentiella uppsidan är. Dvs ta hänsyn till risk / reward-kvoten.

Pratar vi ”bara” slå index med någon procent så kan man ju lika gärna belåna LF Global.

2 gillningar
4 gillningar

Lägger till denna i tråden för framtida referens kring hur fel det kan bli om man inte är insatt i hur ens mäklare räknar P/e och hur det ska appliceras på olika sorters bolag….

Stor skillnad på p/e 39 och 17,5 och det är exkl de senaste dagarnas köp.

1 gillning

Förstår inte det här med att p/e kan skilja så mellan det ni räknar på, och mellan Avanza och Nordnet.

Varifrån får Avanza sitt p/e-tal? Resultat från 2021? När uppdateras detta? Årligen? Oftare?

Senaste kvartalsrapporten. De tar E (earnings) från rapporten och använder aktuellt P (pris på aktien). Därför kan P/E skifta utifrån kursen.

1 gillning

Häromdagen besökte Kaplan RikaTillsammans-communityn på Patreon och höll samma presentation han har hållit de senaste veckorna på sin roadshow hos bl.a. Carnegie. Jag tänkte dela med mig av en av behållningarna som jag tror många missar - särskilt de som invänder mot att det saknas synergier eller att Storskogen raggar på allt som rör sig. Således ingen haussning, rekommendation eller annat snarare ett illustrativt exempel.

(Läs alla andra disclaimers överst, jag har en stor position i Storskogen och har följt bolaget i mer än två år… etc.)

Från ett tådopp till att ha 1.6 mdr av en marknad som omsätter 3.6 mdr i Norden

Låt oss kolla på affärsenheten “Handel” och vertikalen “Distributörer” (Storskogen har 3 affärsenheter och 13 vertikaler).

2019-08-20 köper Storskogen Baldacci som är en frisörgrossist (pressmeddelande). Baldacci blev en del av affärsenheten “Handel”. Baldacci är en av de största oboeroende frisörgrossisterna i norden. Jag är ju kass på det här men @carolinebolmeson som är mer intreserad än jag kände direkt igen t.ex. varumärkena Olaplex och Björk. Tydligen några forskare som tagit fram Olaplex när man vill färga om håret mer än en gång per år och det är jättestort. :flushed:

2020-06-05 gjorde man ytterligare ett tilläggsförvärv i form av L’anza EP Sweden (pressmeddelande). De var exklusiv leverantör av ytterligare ett antal (ej överlappande) hårvårdsprodukter - också på grossistnivån.

2020-06-15 gör man ett tilläggsförvärv i Friends AS i Norge (pressmeddelande). Friends var likt Baldacci exklusiv norsk distributör av varumärken såsom Schwarzkopf, Olaplex m.fl.

2021-02-23 gör man sitt andra utländska förvärv i form av PerfectHair.ch som är den ledande försäljaren av hårvårds- och skönhetsprodukter i Schweiz. Pressmeddelande.

2021-08-17 gör man ett ytterligare ett tilläggsförvärv i Schweiz av Marwell AG (pressmeddelande) som råkar vara - trumvirvel - grossist för professionella hårvårdsprodukter i Schweiz.

Det gör att - om jag räknat och förstått rätt - att man idag sitter i Norden på ungefär 1.6 mdr av en marknad på 3.6 mdr. Man är jämte t.ex. L’Oreal en av de absolut största aktörerna och kan t.ex. upphandla gemensamt genom de underliggande bolagen som samarbetar, sitter i varandras styrelser etc.

Nu när man lärt sig det i en bransch så gör man nästa exakt samma sak i en annan bransch mha förvärvet av Scandinavian Cosmetics Group (pressmeddelande) som gjordes 2022-03-25. Notera den liknande beskrivningen:

“SCG är en av de ledande aktörerna inom försäljning, marknadsföring och distribution av skönhetsprodukter i Sverige, Norge, Danmark och Finland”.

Man gör alltså exakt samma sak inom “skönhet” som man tidigare gjort inom “hårvård”. Tillfällighet? Tror inte det… Skulle inte bli förvånad om vi kommer se liknande tilläggsförvärv som matchar SCG de kommande 36 månaderna…

På samma är det min gissning att Specialfälgar AB (pressmeddelande) är ett tilläggsvförväv till Contovinogruppen (Pressmeddelande).

Man har dock misslyckats med sin kommunikation med marknaden

Här tycker jag dock att Storskogen skulle kunna bli bättre på att kommunicera hur dessa bolag hänger ihop, för i princip inget av pressmeddelande nämner hur det hänger ihop annat än att alla ingår i affärsområdet “Handel”.

Liknande arbete är ju så klart inte bara isolerat till ett affärsområde eller en vertikal i Storskogen. Min kritik till Storskogen är ju att man har varit kassa på att kommunicera sådant här vilket har lett till öknamn som “Snårskogen”. Men kollar man ovan så finns det “method-to-the-madness” som ter sig vara ganska genomtänkt.

Här är dock min upplevelse att poletten har ramlat ner hos företaget att man måste bli mycket bättre på guidance och förklara. Det som är självklart för en själv är sällan det för andra.

Man använder samma verktyg som andra duktiga PE-bolag

Det ger även möjligheten att förr eller senare göra en s.k. rollup om företagen vill och man ser synergier. Det är en ganska vanlig strategi bland PE och riskkapitalbolag att försöka konsolidera eller rulla upp en fragmenterad bransch. Händer t.ex. inom biltvättsbranschen via företaget Glimra/Sequent (där jag är delägare).

Det som är ovanligt med Storskogen är att man gör liknande i multipla branscher och geografier samtidigt och inte har det som huvudsaklig affärsidé, utan det är en “naturlig” följd av att man har duktiga företag, medarbetare och företagsledningar. Som Kaplan sa - en inte oväsentlig del av deras dealflow är inte på företagsmäklarmarknaden (=mindre konkurrens) eftersom den kommer på inspel från de egna ägda företagen som vill köpa leverantörer eller konkurrenter.

Ja, det var ett litet midnattsrant mellan två febriga barn som man springer mellan… Hoppas du tyckte det var givande, då jag inte sett liknande beskrivning på så många andra ställen. :blush:

18 gillningar

Det du beskriver ovan är väl vad riskkapitalbolag gjort i 20-30 år i Sverige? Varför ska Storskogen vara bättre på det än någon av de femtioelva PE-bolagen? Finns ju såväl stora (EQT, Nordic Capital…) som små (Procuritas, Litorina…)

2 gillningar

EQT gör det ju bra. Man behöver inte göra bättre. Gör Storskogen resultat i närheten av dem kan nog vi med intressen i Storskogen se framtiden an med tillförsikt.
Dessutom uppfattar jag att Storskogen har en tydlig plan, som man kan utveckla och faktiskt bli bättre på, nämligen att köpa starka och lönsamma bolag på en mindre marknad och sedan med expertis, samverkan och kapital expandera den marknaden.

Har inte någonstans skrivit att de gör det bättre - bara att de gör det - kollar du kommentarer ovan i tråden så ifrågasätts hur bolagen hänger ihop, att man inte har några synergier mellan bolagen, att man bara köper hux flux.

Det som jag upplever är ”nytt” är däremot farten, antalet geografier och branscher man gör det med. Jag vågar nog påstå att få - om något - bolag (=team) i Sverige har det antalet transaktioner i bagaget som Storskogen gör nu med tex 1.87 bolag per vecka. Sedan är där såklart en säsongsvariation (mer i q1 än tex q3 etc).

Morgan, det är inte så att du blankat Storskogen eller företräder en aktör som gör det? Inget fel i sig, men i sånt fall kan det ju vara klädsamt om du är öppen med det. Om inte är det lite förbryllande hur du lyckas tolka precis varje positivt inlägg om Storskogen så väldigt negativt.

2 gillningar

Nej, jag har aldrig blankat en enda aktie. Tro det eller ej men köpte 1000 Storskogen i fredags till en kurs på 22,18 till min lekhink (keep your friends close, keep your enemies closer :slight_smile:). Äger i övrigt inga aktier i Storskogen eller har någon koppling till dem.

Jag vänder mig mot hallelujah-stämningen i den här tråden och hur den går helt emot filosofin i övrigt. Och hur det finns någon form av allmän tro på att det finns massvis med magiska bolag med en EBIT på säg 10-50 MSEK som inte redan screenats och sållats bort av andra aktörer. Jag tror majoriteten av Storskogen-innehaven kommer prestera dåligt, av skäl som jag nämnde här

Jag tycker inte man kan skriva “AKTIEN ÄR UNDERVÄRDERAD - JAG KÖPER” och sen “*det betyder inte att jag rekommenderar andra att köpa”. Det är ungefär som att säga till sin tonåring “jag tycker om att dricka vin ibland för det gör mig avslappnad och jag njuter av det, MEN du får absolut inte se det som att jag tycker att du får prova alkohol”.

6 gillningar

Säga vad man vill, men jag tror nog att Storskogen har bra förutsättningar att gå segrande i tävlingen ”Svenska Mästerskapen i uppköp - säsong 2022”. Reglerna är enkla: Flest uppköp vinner! (Sedan om det skapar långsiktigt värde för aktieägarna, det är ju en annan fråga.)

Men allvarligt, hur många på Storskogen är det som pysslar med detta? Givet att det sker mer än ett köp i veckan, så kan man fundera på hur många analyser och förhandlingar som INTE. Slutar i uppköp. Har för mig Bolmeson sagt något i stil med att 99 av 100 propåer om att investera som han får landar inte ett köp (inte ett rakt citat - rätta mig om jag minns detaljerna fel!), och även om det inte är så för Storskogen så gissar jag att de analyserar väsentligt fler än de köper.

Man kan, tycker jag, med fog fråga sig om de verkligen hinner med att analysera ordentligt innan det blir förvärv.

Disclaimer: Köpte på 23,50 och sålde allt på 25,40 igår. Sugen på att gå in igen när den letar sig ned under 23 :slight_smile:

1 gillning

Om du försöker lite se igenom ditt eget raljerande så kan du nog själv se ett antal skillnader (“fördelar”) mellan Storskogen och EQT/Nordic Capital/Procuritas/Litorina. Storskogen har som strategi att var den “bästa ägaren av små/medelstora bolag” vilket medför t.ex. en annan tonalitet och strategi när det kommer till hur man bemöter de bolag som förvärvas. Bara bolagsnamnet skvallrar ju lite om det, men också de många vittnesmål som delats i den här tråden från ägare/entreprenörer som sålt till Storskogen. Väldigt många duktiga entreprenörer ute i landet (och världen) kan skrämmas av de traditionella riskkapitalbolagen och lockas av t.ex. evig ägandehorisont. Att sälja ett bolag du byggt upp i 20-30 år är något väldigt personligt och inte som att “sälja aktier till högstbjudande”

“Investment-branschen” (i brist på bättre ord) handlar en hel del om att “ge access”. I Storskogens fall handlar det om access till välmående, välskötta små/medelstora bolag som andra inte tittar på eller får tillgång till. Det lyckas de med tack vare en strategi fokuserad på rollen som ägare snarare än kommunikationen med aktieägare/investerare - vilket de ju bevisligen får betala för idag då de blivit publika.

Att jämföra (förhoppningsvis) vuxna läsare i ett forum om aktier med alkoholråd till tonåringar känns inte helt rimligt.

30 % av bolagen som de köper har inte sållats bort av andra eftersom de inte finns tillgängliga på marknaden. Det är bolag som kommer organiskt i form av tilläggsköp. Jag har som sagt investerat även i andra liknande bolag som agerar på samma marknad och det är inte särskilt ofta dessa möts i samma case då de är intresserade av lite olika saker och har lite olika pitch. Storskogen upplever det inte som något större problem enligt egen utsago, tre andra riskkapitalbolag jag har pratat med upplever det inte heller som något stort problem. Här är en bild jag fick från en kollega i branschen till Storskogen:

Sedan kan man ju även argumentera för att det är skillnad på t.ex. Vestum, Storskogen och PE-bolagen ovan och därmed är liknelsen lite haltande. Avslutningsvis så spelar ju Storskogen i ett större spann än EBIT 10 - 50 MSEK. Ta t.ex. SCG - 100 MSEK i EBIT och många av de senaste casen är ju mycket större.

Vi har ju redan diskuterat huruvida bolagen ett par år efter köp av Storskogen “faller ihop” eller växer. Jag har inte tittat på det på djupet mer än på kommunicerade siffror. 2021 så hade man en organisk tillväxt på 36 % på de bolag som man ägt under hela 2020 och hela 2021 (för att kunna göra en korrekt jämförelse). Vi har även sett anekdotiska bevis i tråden tidigare från folk som jobbar på Storskogen-ägt bolag att de växer och gör saker som de inte kunnat göra.

Något som också kommunicerades av Kaplan där han verkar ha en “det är i backarna man rycker”-strategi. VD:ar i dotterbolagen hade fått instruktioner under Corona att om de kan - så får de hjälp med rekrytering (av personal som sägs upp av konkurrenter), expansion, bygga lager etc vilket var väldigt uppskattat och där styrkan av att ha en välfinansierad ägare kom fram. Betyder det att alla bolag kommer växa efter att de har köpts av Storskogen? Sannolikt inte, men en historisk organisk EBITA-tillväxt talar ju för det tänker jag.

Fattar feedbacken. Hjälp mig hur jag ska skriva istället. För jag tycker det är svårt med balansgången. Ja, jag tycker den är kraftigt undervärderad på denna nivån - vi är lite oense i vårt analytiker gäng - jag tycker upp till 25 kr är ett kap (det är där man köpte på pre-IPO 2021) andra tycker upp till 31 kr och de mest optimistiska tycker att på 5 år är den köpvärd upp till IPO-kursen just nu.

Jag tycker det är till och med tillräckligt bra för att ombalansera en mindre del pengar från LYSA / indexfonder till Storskogen. Men samtidigt så vill jag verkligen inte höra motiveringar:

Jag köpte för att Jan sa att det var bra…

Min önskedröm är att man kollar på bolaget själv, sätter sig in i det, lyssnar på Kaplan, läser genom årsredovisningen, ställer frågor och sedan tar ett ansvarigt beslut. Sedan om man köper eller inte köper, det är mig helt och hållet egalt. Jag ligger ju på köpsidan på dessa nivåerna och har tackat nej flera gånger till att sälja.

Men jag står ju inte och faller - ens om Storskogen skulle gå i konkurs - med den här aktien. Jag har bara svårt att se andra situationer på marknaden där risk / reward är så bra som i detta caset på 3 - 5 års sikt (kanske till och med 1 - 2 års sikt).

Så bryter det mot det jag normalt skriver om indexfonder? Ja. Samtidigt anser jag inte att det finns någon poäng i att vara fundamentalistisk. Min ståndpunkt är ju att EMH fungerar i de flesta fall - att marknaden i de flesta fall är effektiv och det inte är lönt att hålla på och att följa och analysera bolag. Men om vi har en situation där kursen är -50 %, bolaget är 100 % större, växer med 50 - 70 % per år, gör exakt det som de säger att de ska göra, har blivit slagit blodigt av analytiker och media till viss del utan anledning och till viss del motiverat (brist på IR-kommunikation, guidance, lockup m.m). Då är inte marknaden effektiv och varför ska jag inte utnyttja situationen om jag kan och är ansvarig för utfallet samt kan bära risken det innebär?

Fritt från minnet - de får in ca 2 000 case på ett år. Ca 1 000 avfärdas redan på telefon. Ca 400 gör man en ordentlig DD på och ca 100 blir affär. Enligt Kaplan är dealflowet mars 2022 tre gånger större än det var mars 2021. Så de verkar inte ha brist på case att sålla mellan. Här är en graf med ackumulerade förvärv:

Fritt från minnet så är de också 100 - 140 personer på HQ som jobbar övergripande med företagen i olika team. Om jag inte minns fel så var det en grupp på ca 20 - 30 man som bara jobbar med M&A. Kaplan är själv inte längre inblandad i de flesta affärer.

Som Kaplan säger - visst kommer det ibland bli fel, men hittills av de enheter man har köpt så har endast två varit felköp. Man räknar även med att över en konjunkturcykel så kommer mellan 2 - 10 % av bolagen vara onlönsamma. Just nu har man snittat mellan 3 - 6 % (inkluderar Covid-perioden).

Det som analytiker - missar / inte tror på - är tillväxttakten. Storskogen guidar ju på en tillväxt mellan 50 - 70 %. Historiskt över 70 % genom förvärv. Den organiska tillväxten ska ligga på BNP+1% över en konjunkturcykel. 2020 var BNP -4 % till följd av Covid och man gick +1 %. Förra året (2021) var BNP + 5 % och man gick +36 %. Det var dock ett extremt resultat. Återigen siffror som inte är förvärvsrelaterade utan organiska där man ägt bolagen under två perioder.

PS. För transparensens skull. Gjorde ytterligare några köp idag:

8 gillningar

I ditt exempel med tonåringen så är det ju jättebra att berätta att man själv dricker vin men inte lämpligt för en tonåring istället för att dölja det eller ljuga.
Precis samma sak som att ha kontroll på sitt grundsparande och sin totala ekonomi innan man börjar spekulera i enskilda bolag.

3 gillningar

Oj jävlar! 20-30 pers gör 400 DD:s per år? Plus en del som inte kommer så långt. Svettigt värre :smiley:

Som en jämförelse listar EQT i detta nu 339 personer på sin sajt, som arbetar inom fältet ”Investment Advisory Professionals”:

https://eqtgroup.com/about/people?team=advisoryProfessionals

Men visst, skillnad på affärernas storlek och därmed antagligen också hur pass noggrann och grundlig DD som görs. (De flesta lägger antagligen ned mer tid på jämförelser och research inför köp av en bil, än en brödrost.)

Tack för långt och välskrivet inlägg. Angående din fråga “hur ska jag skriva istället”.

Jag tycker på riktigt ska fundera på om du inte alls ska skriva om enskilda investeringar här på forumet? Tycker det blir lite knepigt.

Till sist varför du inte ska lyssna på mig :upside_down_face:

2 gillningar

Tack själv. :pray::pray:

Ska fundera på det. Tänker att forumet än så länge är stället där jag kan få utlopp för att inte vara fundamentalist. Gränsen går vid blogg / podd / youtube som har större spridning. Här inne hänger ju vi som är mer intresserade än gemene man och därmed förhoppningsvis också har en högre kunskapsnivå och kan göra balanserade bedömningar. :slightly_smiling_face:

Det är cirka ett case i månaden per person… tycker inte det låter för mycket med tanke på att det är väldigt processorienterat. Sedan har man ju tillgång till de ytterligare 100 personerna på HQ…

6 gillningar

Och jag känner precis tvärt om - jag uppskattar hur Jan ÄR Jan här, och inte en ‘slipad offentlig person som bara visar upp en liten och högst polerad fasad’, vilket är vad jag befarar det skulle leda till i förlängningen om Jan slutade berätta om vad som sker i hans vardag. För mig blir det ointressant. Och jag misstänker att det också skulle göra det ganska tråkigt för Jan att vara här (eller nånstans) om han måste begränsa sig så.

Så jag tackar och tar emot Jan för att du ÄR människa, även här i forumet :wink: , och hoppas du håller fast vid det!

Tack @morgan007 för en intressant artikel förresten, där inte minst detta igen från mina egna stunder av att befinna mig i hetluften, om än en mycket mindre hetluft än både Lars Wilderäng och Miljöpartiet som han skriver om:

De som avskyr skribenten kommer aldrig ändra sig ändå, utan verkar snarare drivas av någon form av självplågeri. Varför inte bara ignorera, blocka eller sluta läsa det du avskyr, så kanske du mår lite bättre?

26 gillningar

Vill förtydliga att det är enbart bedömningar kring finansiella investeringar som jag menar @janbolmeson bör värdera om han ska undvika att skriva om här. Teslor, uppvärmning hemma eller hotelltips har jag inget som helst emot att det skrivs om!

4 gillningar