Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Med tanke på att klockan är efter midnatt… :joy:

200

3 gillningar

Jag äger inga aktier i Storskogen och har ingen som helst avsikt att sälja några Storskogen aktier.

Är det inte rätt troligt att Storskogen drabbas rätt hårt om många priser skenar? Då de är kraftigt exponerade mot små värdebolag? Alltså de med sämre pricing power och mycket kostnader förknippade med producerad mängd vara?

Jag skriver mina tankar kring detta imorgon. Definitivt bra frågor att ställa sig. Speciellt om man har en tro kring att inflationen kommer hålla i sig, vilket vi ser åtminstone räntemarknaden prisa in mer och mer.

2 gillningar

Skönt att du avstår att blanka dem… :wink: (gissar du menar köpa)

Ser fram emot @Andre_Granstrom:s svar. Men fritt hämtat från minnet (korrigera mig gärna ni som var med på mötet) så var Kaplans svar att här kommer diversifieringen till stor nytta. Vissa bolag kommer absolut att drabbas och kommer inte kunna höja priserna. Men en hel del av deras bolag har redan höjt priserna och det har inte varit några problem.

Han hade däremot en större rädsla för lågkonjuktur då prisökningarna inte absorberas, vilket i sin tur leder till löneinflation framgent. Min upplevelse var att han var mer rädd för det utifrån ett konjunktur-perspektiv och börsen generellt än specifikt för bolaget då han upplevde att Storskogen borde klara tuffa tider bättre än konkurrenterna .

Jag ska dock se om jag kan få fram en sektorviktning. För jag tänker mig att det borde vara ett större problem i t.ex. industrivertikalarma än t.ex. i tjänste-, handel eller distributörs-vertikalerna. Som sagt, ska kolla och försöka återkomma med fakta.

2 gillningar

Syftade faktiskt på blankning. Alltså jag har inget att vinna varken nu eller i framtiden på att snacka ner kursen nu.

3 gillningar

Hej! Sitter med prospekt och portföljvärdering - och blir plågsamt påmind om mitt eget innehav i Storskogen - hade tänk casha in och köpa ny bil, men sitter fortfarande på pendlar bussen… eller som Mats Qviberg sa i 2008 “Man får väl börja äta radhusbiff. Men jag tror att jag har råd att lägga några skivor bacon intill blodpuddingen."

Jag tyckte ju att det var ett bra köp på 38.50 och kan bara hålla med i alla kommentarer på forumet att aktien borde vara värd mer än i dag.

Dock ett par reflektioner som jag tycker man skall ha i bak huvudet:

• a) Detta är en klassik ”bull market” aktie. Dvs det krävs en bra börs för att aktien skall gå väldigt bra. Det är INTE ett value case.

• b) Vi måste se fler institutioner som ägare. Det är en hög beta aktie, men kan bli stabilare med långsiktiga ägare. Aktien handlar inte rationellt just nu.

• c) Tycker inte man skall stirra sig blind på P/E eller DCF (helt annan diskussion, men dessa är enbart en av flera parametrar som kan ge stöd – dock för ett snabb växande bolag borde man titta på fler).

• d) Vad som kommer driva aktien är vad engelskmännen kallar ”earnings momentum” – alltså att dom fortsätter med förvärv som driver upp vinsten. Skulle dom sluta med förvärv är det en katastrof (se vad som hände med Indutrade under perioder dom inte gjorde förvärv).

• e) Jag är inte nöjd med deras kommunikation och som tur är så verkar bolaget dela min syn. Förväntar mig förbättring över nästa 6-12mån.

• f) Ett annat problem är marknaden inte tittar på deras RTM siffror utan de rapporterade. Men även här tror jag dom kommer förbättra sig.

Om bolaget håller sig till sin strategi så känner jag mig bekväm med min investering – men jag tror man inte skall ha för höga förhoppningar kortsiktigt (om nu inte det blir fred och fet bull market) utan att det kommer ta minst resten av året innan marknaden vaknar till upp och inser att den borde vara värd mer. I väntan på det lägger jag mitt innehav till högen “Ett långsiktig investering är en kortsiktig handel om gått fel”.

14 gillningar

Jag är inte tillräckligt påläst skulle jag säga för att göra en superdetaljerad bedömning av varje enskilt innehav i Storskogen, men det här är mina tankar:

• De fokuserar mycket på att förvärva bra bolag. Tror Kaplan nämnde att de gärna köper “best in class” eller en tvåa som dem kan utveckla till att bli bäst. Detta tillsammans med redan genomförda prishöjningar bör åtminstone stävja av en del effekter från en ökad inflation.

• De har en del “nischade små aktörer”. Dessa tenderar att vara väldigt okänsliga för inflationen, då de producerar några få komponenter till en större, komplexare produkt. Exempel kan vara att producera ett kretskort till en bil. Biltillverkaren är ok att betala 200kr istället för 100kr, och samma med slutkund, för det slår ytterst lite på marginalen på bilen som helhet. Fokus i förhandlingarna framåt avseende pris hamnar oftast på dem större kostnadsdrivarna, vilket vi kommer till nedan:

• Lön. Här är jag orolig, men inte mer orolig än för övriga marknaden. Finns en risk att vi ser en löneinflation, vilket inte är mer än rätt (i min mening) givet att kostnaden för att leva ökar.

En sista grej, tittar man åtminstone historiskt så har värde tenderat att gå bättre i tider av inflation. Dock skulle jag inte dra några större slutsatser från detta i det här fallet, då vi pratar om ett bolag som äger ett stort antal onoterade aktier, inte en grupp individuellt marknadsprissatta, marknadshandlade bolag :slight_smile:

2 gillningar

Först och främst tack @MatsL för dina kommentarer. Alltid superuppskattade. :pray::blush:

Vi spekulerar tidigare i tråden att man kan se Storskogen som faktorn “Small cap value leveraged”, dvs. mer eller mindre som en småbolagsfond. Dvs. att Storskogens underliggande bolag är det, medan Storskogen som aktie kommer snarare vara en tillväxt-aktie?

Yes, håller med. Tror delvis det kommer lösa sig nästa vecka när free-floaten blir större (tror dock att Kaplan & Co-lockup gäller ytterligare 6 månader till början av oktober) och vi slipper den här “storbolag med freefloat / volatilitet som ett småbolag”.

Upplever också att Kaplan sa att det finns sug från institutionella ägare men att de haft svårt att köpa på sig på grund av låg free float och därmed hade fonder t.ex. inte uppfyllt UCITS-krav om likviditet (t.ex. kunna avveckla position inom X dagar). Daglig volym på handel har länge varit mellan 50 - 100 Mkr (fritt från minnet) vilket är ju lite för ett stort bolag.

Den här tanken får du gärna utveckla vid tillfälle (i april). :wink:

Kan du förtydliga så att jag ser om vi tänker likadant?

Ja, jag håller med dig utifrån att om de inte skulle fortsätta växa så kan vi kasta alla prognoser i sjön, dvs. inga 40, 60, 80, eller 100 kr per aktie de kommande X åren.

MEN - utifrån mina och @Andre_Granstrom:s beräkningar - så skulle Storskogen i ett case utan någon framtida tillväxt vara fullvärderat någonstans på nuvarande nivå. Dvs. not great, not terrible. Dvs. att vid dagens kurs köper man med en margin-of-safety - t.o.m. i ett extrem-worst-case att de inte skulle växa. Eller har vi otur när vi tänker så?

Ja, den bollen är förhoppningsvis hemma hos Kaplan, styrelse och ledning… :man_facepalming:

Ja, borde ju komma med bättre guidance tänker jag.

Haha, skönt att vi har olika tidshorisont. Mitt resonemang går mer:

En investering i en indexfond ska dubblas på 10 år och femdubblas på 20 år. Om valet står mellan Storskogen och en indexfond, var har jag störst sannolikhet på en dubbling på kortast tid? I mitt resonemang tänker jag att om Storskogen på mindre än 10 år går från 25 till 50, då har jag haft rätt i mitt beslut.

Sedan vet jag att det är flera analyser som pekar på att det borde ska snabbare. Men då får det bli grädden på moset. :joy:

Stilpoäng på denna. Har faktiskt inte hört den innan… (kanske något jag borde skämmas för) :blush:

PS. Ytterligare lite köp idag och häromdagen (glömde lägga bild från NN-depåerna):

4 gillningar

Japp!
Dagens klipp :shushing_face:

2 gillningar

Ja jag refererade till STB aktien som tillväxt case. Angående värdering så får du signa upp på min o Albins värderings kurs som drar i gång i sommar… :rofl: :joy: :rofl:

Jag tycker ni tänker rätt men detta handlar mer om psykologi - ingen vill äga STB om dom slutar köpa bolag och då är det sannolikt att aktien faller mer. MEN nu vet vi att dom har mycket utrymme och många år framför sig av tillväxt.

Till sist " A long-term investment is a short-term trade gone wrong" är ett gammal talesätt - men vet faktiskt inte vart det kommer i från! Tyvärr kunde jag inte köra Buffets “Regel nummer 1: Förlora aldrig pengar. Regel nummer 2: Glöm aldrig regel nummer 1.” på detta caset!

4 gillningar

Vart skriver man upp sig på värderingskursen? Det lät riktigt intressant :slight_smile:

1 gillning

Trodde du skulle vara med och hålla den… :joy::grin:

(=Internskämt - André har hållt två pass 1.5 timme om prissättning och bolagsvärdering som finns inspelade på Patreon)

Självklart måste André vara med! Inser dock nu att kursen kommer bli väldigt dyr (lusläste tråden om Champagne och till en värderingskurs måste man ju bara ha glass och champagne!)… :rofl: :rofl: :rofl:

4 gillningar

Dagens fundering kring storskogen.

Idag köpte jag igen på mig lite när den nu ligger vid 23 kr. Men jag börjar undra vem det är som säljer, för det är ju någon på andra sidan. Det kan ju inte vara någon som hoppade på innan IPOn för de sitter ju kvar med lockup. Så troligen gör ju säljaren en förlust.

Frågan är om det är folk som köpt på sig och sen ger upp för det tar tid innan aktien lyfter igen, eller om de som sitter på säljknappen har någon annan tanke. Man funderar ju på vad de vet som inte jag vet :thinking:

Vad tror ni? Vem är det som säljer nu?

1 gillning

Gäller ju alla köp/sälj på börsen

2 gillningar

Kanske stödköparna. Ingen aning, bara en tanke.

Exakt. Lockup gäller till och med måndag. Således bör första handelsdag utan lockup vara tisdag (5 april).

Jag har faktiskt ingen aning. Har också funderat på det eftersom jag köpt idag också.

Volymen är ju dock fortfarande väldigt liten på 50 Mkr och då blir ju kursen slagig och många små poster. Som @MatsL skirver så är det kanske småsparare vilket är ett problem för aktien. Men jag vet som sagt inte…

Pratade med några kontakter idag som sa att aktien är lite ”infekterad”, mycket åsikter, polarisering och lite aningen är man mycket för eller mycket emot. Vissa jag pratade ville inte ens uttala sig om den(!).

Upplever att det finns noll uppsida för någon att uttala sig om aktien. Det är bara jag som är lite dum i huvudet som gör ett bet på den. :flushed:

5 gillningar

Kan även vara blankare som säljer. Finns det uppgifter om hur mycket som är blankat?

2 gillningar

Köpte på mig 256 stycken på 22,84. Tror att den kommer fortsätta åka jo-jo, men nedsidan bör vara begränsad. Tänker sälja igen när det når 25 någonting. Nej, jag är inte den största hajen… :slight_smile: Orosmolnet är väl risk för tryck på säljknappen i början av nästa vecka, men börjar bli mer och mer övertygad om att oron är överdriven eller att det rör sig om en övergående dipp.

Bara ett uppköp hittills den här veckan va? Tror ni det blir något som avslöjas imorgon lagom till fredags-AW:n på huvudkontoret på Hovslagargatan?

Är det nu på måndag 4/4 som de med lockup kan sälja Storskogen? Eller är det från 5/4?
Kan vara av intresse för daytraders.