Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Kursen nyemissionen är på är ju över marknadskursen så det lär inte bli några nyemitterade aktier?
Eller fattar jag det fel?

Hm, vet ej.

Står ju också ”Storskogen offentliggjorde den 25 mars 2022 att koncernen ingått avtal om att förvärva 82 procent av aktierna i Swedwise och att 103 miljoner kronor av köpeskillingen skulle betalas med nyemitterade B-aktier i Storskogen.”

Om de den 25 mars kom överens om villkoren för hur dessa B-aktier skulle värderas, så är det väl så det är. Beklagligt för de tidigare ägarna naturligtvis, men smart av de som förhandlat för Storskogens räkning. Innebär ju isf i praktiken att nyemissionen sker till en överprisad kurs. :dollar:

Tror vi marknadspriset drivs upp till emissionspris då? Vore ypperligt då jag precis tog en position på 100 lax för 22.58.

Just nu är ju allt möjligt, men det är INTE en “nyemssion” i vanlig ordning för att man behöver pengar. Det är en betalning för ett förvärv där säljare begärde betalning i aktier (smart). Det är något man som Storskogen normalt inte vill göra men ibland måste. Jag upplever INTE att det här är en överraskning då det både har kommunicerats tidigare (pressmeddelande 25 mars) och gjorts till andra säljare.

Storskogen som bolag får INTE in några pengar, aktierna är riktade till säljarna av Swedwise - 103 Mkr i aktier på dagens nivå. Se mer nedan för beräkning.

Se ovan, förändrar inget med likviditet etc. Det är en betalning för ett tidigare köpt bolag. Säljarna ville inte ha kontanter utan aktier enligt villkoren i pressmeddelandet.

Men med tanke på hur kontroversiell aktien är och missförstånd som det här, så kan det säkert påverka kursen - ungefär som en split inte ska påverka en kurs, men ändå ter sig göra det oftare än inte.

Nej, det fungerar så här. Man bestämde en summa på 103 Mkr som skulle betalas med B-aktier. Sedan satte man villkor för hur man skulle värdera en aktie. Sedan delar man beloppet med värdet och får antalet aktier som säljaren ska få i handen.

Dvs. Man skulle betala 103 Mkr i värde - säljarna ville inte ha kontanter utan aktier i bolaget (=visar ju att man tror på bolaget annars hade man tagit kontanter, eller hur (eftersom Storskogen helst inte vill betala med aktier då det späder ut alla). Sedan satte man villkor för hur värdet per aktie skulle betalaas (den volymvägda snittkursen på 10 handelsdagar etc). Det blev 24,7697 SEK.

103 000 000 SEK / 24,7697 SEK/aktie = 4 158 306 st aktier

Nej.

7 gillningar

Ja, det har varit dåliga på att kommunicera t.ex. följande:

• Hur de arbetar med synergier inom bolagen (förra rapporten)

• Att de tar engångskostnader för framtida expansion (förra rapporten)

• Att de kommer ha lagerförändringar (förra rapporten)

• Hur man som analytiker ska räkna på bolaget (t.ex. RTM istället för historiska siffror)

• Forward guidance och säsongseffekter (t.ex. antalet förvärv per kvartal)

• Hur de köper företag / hur deras dealflow ser ut / hur processen för köp ser ut

• att de avser växa med samma takt även 2023 och 2024…

• hur de liknar och skiljer sig från ILA

• etc.

Det är bara sådant som jag kommer på på rak arm.

4 gillningar

Kom över den här idag.

image

Visar ganska väl hur vi och analytiker kommer fram till helt olika värderingar och potentialen om Storskogen börjar värderas som sina gelikar.

De intressanta frågorna blir då:

• A) Är det motiverat att Storskogens P/E är så mycket lägre än IL(A)?

• B) Är det rimligt att anta att Storskogen mer eller mindre slutar växa nästa år?

• C) Vad händer med kursen om Storskogen börjar värderas som sina peers?

• D) Vad händer med kursen när marknaden ser att Storskogen växer snabbare än sina peers?

• E) När lämnar Storskogen sitt skamfilade rykte som “Snårskogen” / “Börsfloppen” / “Årets sämsta aktie” m.m.

Lite som Benjamin Graham skrev för många decennier sedan:

In the short-run, the stock market is a voting machine. Yet, in the long-run, it is a weighing machine.

Frågan är bara hur lång tid det tar och om man som aktieägare har det tålamodet att vara kvar i det “for the long run”.

5 gillningar

Jag sålde några extra saker på Tradera i veckan, så kunde köpa mina första aktier. Blev 5 stycken i Storskogen, mest för jag tycker det är kul att läsa den här tråden, trots en del trollande.

Känns som en bra första lekhinks investering, troligen får de ligga kvar där lääänge. Men hoppas det går bra för dom, men tänker att det kan vara bra att lära sig lite om aktier just via dessa. Då de diskuteras så flitigt här på forumet och med extremt liten insats, så känns det som en billig kurs. :blush:

10 gillningar

Kan förklara aktieutvecklingen, de får inte ens in inga pengar.

Haha. Sorry. ”Några” skulle det så klart vara. Rättat nu.

Okej då. Ska man vara petig så får Storskogen inte in några pengar på nyemissionen. Däremot slipper de betala, vilket ju får samma konsekvens. Likviditeten förbättras i jämförelse med om köpet hade finansierats helt igenom kontanter. Även om 103 miljoner inte är någon jättesumma i sammanhanget.

Om jag förstår dig rätt så ville alltså Storskogen genomföra köpet kontant? Är det något som kommunicerats ut officiellt? Kan mycket väl vara så som du säger förstås. Jag har inte den insynen i Storskogen som du har.

1 gillning

Hade inte storskogen kunnat köpa dessa 4M aktier på marknaden om de hellre hade velat betala kontant? Hade ju varit billigare att göra buy-back nu när kursen är låg än senaste.

Med tanke på hur mycket denna aktie diskuteras här så tror jag att man kan lära sig en hel del inför framtiden genom att ha en position i storskogen och följa utvecklingen.

2 gillningar

Kanske, men det hade nog fört med sig sina egna problem som att varit kursdrivande - vore alla köp under två hela dagar vid dagens genomsnittsvolymer.

Ja. Det kan man säga.

Ja. Att betala med aktier är ”dyrt” och oföddlaktigt jämfört med tex banklån / kontanter som bolaget har miljarder av.

Kaplan har sagt det i sina frågestunder.

2 gillningar

Okej, ja det förändrar ju saken en del. Eller rättare sagt rätar ut frågetecknen kring vad incitamentet var till den riktade nyemissionen. Låter ju även fullt rimligt att en nyemission är förenad med en hel del administration och annat som kostar pengar, och att de därför betalar kontant (från kassa eller genom lån). Och 100 miljoner? Nej om/när Storskogen gör en nyemission i en traditionell mening så rör det sig med all säkerhet om betydligt större summor än så.

Får ge dig att kommunikationen tydligen inte alltid är klockren. En sån här sak, om hur förhandlingarna gick till, borde kommunicerats i pressmeddelandet, utöver genom ”frågestunder” (som inte alltid är öppna). Om man nu ska gå in på sådana detaljer överhuvudtaget.

1 gillning

Vad menar du? Det är ju exakt det som står i pressmeddelandet sen var det ju du som valde att tolka informationen på ett helt annat sätt och drog det även till att vara negativt.

2 gillningar

Var det riktat till mig? Vilket menar du? Utveckla gärna.

Ja, ovan här i tråden så spekuleras det till höger och vänster kring denna emission, vilket syfte den har, huruvida det är negativt eller inte etc. Jag är inte med på vad som är otydligt här och förstår heller inte varför informationen tolkas som negativ. Sorry om det lät som ett påhopp :slight_smile:

4 gillningar

Det lät inte som ett påhopp, jag förstod bara inte vad du menade :slight_smile:

I pressmeddelandena framgår att köpet delvis finansieras genom aktier. Tekniskt sett en riktad nyemission.

Vad som inte framgår, vad jag kan se, är vad som är orsaken till detta upplägg. Man kan ju rent hypotetiskt exempelvis tänka sig att Storskogen hellre har kvar pengarna i kassan. Eller att det var säljarna som hellre ville ha aktier än kontanter. Vad jag förstår på Jan rör det sig alltså om det senare.

Även om det ”bara” rör sig om lite drygt 100 miljoner så hade jag tagit det första alternativet som en negativ nyhet.

Det är det frågetecknet jag menar har rätats ut.

1 gillning

Ni som har fyllt på innan lockupen är över, skulle gärna vilja höra era tankar kring detta. Själv tänker jag att det finns en överhängande risk för säljtryck på måndag.

1 gillning

Pang boom krasch. Längsta tråden i forumet? :slight_smile:
Lekhinken och Storskogen för mig = sant. Håller de tills de dubblats i pris :+1: .

2 gillningar

Vi får se. Jag tror att risken är överdriven. Att lock-upen löper ut är vida känt, och jag undrar om marknaden kanske snarare överskattat än underskattat säljtrycket. I någon mening är det väl hur som helst inprisat.

Personligen tror jag inte det är särskilt många som tecknade före ipo som är sugna på att casha hem på de här nivåerna. Hade varit en annan sak om kursen hade varit högre, säg runt noteringskurs.

Om man tror att marknadens oro är överdriven kan man ju se det som köpläge.

1 gillning