Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Ökade på mitt innehav med 45% innan lunch idag, vid 22,45kr.
Dock fortfarande ett litet innehav i det stora hela.

Gillar att de är tydliga med att dotterbolagen gör köpen.

1 gillning

Ja, tror att det är en tydlig markering i förändringen av kommunikationen.

Det ger ju inte längre upphov till frågan: “Så hur hänger det här ihop?” och eller invändningar att det är pyttesmå bolag. Dessutom går det i linje med att utveckla dotterbolagen och ha en evig ägarhorisont.

1 gillning

Väldigt mycket Warren Buffet över det hela.

Dock börjar WB att gå ifrån sina regler om inköp då de har haft alldeles för mycket cash som väntat på “rätt investering”. Tror det var 150 miljarder USD som låg utanför börsen från 2019 till slutet av förra året. Därmed missade de stora uppgången 2021. Nu så köper de andelar i etablerade storföretag som vilket investmentbolag som helst. 47% av deras innehav består av AAPL vilket jag anser är rätt många ägg i samma korg.

2 gillningar

Dvs du höjer ditt GAV? :grinning:

Haha. Mentalt nej / rationellt ja. :joy:

Mentalt nej eftersom jag ser min position på Avanza i köpt senaste två veckorna som en. Här sänker jag. Snittkurs ca 24 kr.

Rationellt ja, eftersom den andra har ett lägre gav. Men det tar ett tag till innan jag får tillgång till den på grund av legala skäl.

Nyinköpta storskogen är nu 5% av min och carros tjänstepensionsportfölj. Nu får det bli paus på inköp ett tag, kanske mer bottenfiske om vi kommer än lägre ner.

4 gillningar

Tyvärr bakom betalvägg och jag är inget omni-fan:

:thinking: ? Ingen bra reklam Jan . Du som förespråkar äga hela globala marknaden för maximal riskjusterad avkastning :grin::+1: ? Vad säger forskningen att gå in med 20% av totala kapitalet i en hög riskfyld aktie ? Då har du nästan mer pengar i storskogen än på Lysa :joy: ?. Riskspridning ? Lite så där :grinning:. Du brukar säga att man får inte betalt för den risken man tar ? Eller man får veta det i efterhand :joy:? Tänk hur många nybörjare läser den här tråden och blir lätt ta efter de bästa investerare och självaste RT blogg ägaren :+1::thinking::joy:.

1 gillning

Tycker att 80 % av kapital i indexfonder och liknande är good enough av mitt noterade investerade kapital. Sedan är det värt att veta att det är inte där positionen började. Jag köpte in mig första gången på under 10 kr. :wink:

Men återigen, jag är inte fundamentalist utan tror på odds och sannolikheter. Här tror jag marknaden har fel och då är jag beredd på att göra ett bet där jag kan bära risken att ha fel. Inte helt olikt som poker som jag refererat till tidigare. Om du sitter med bra kort och har oddsen på din sida så behöver man ju satsa - även om det finns risk att man förlorar just då.

I det här fallet ser jag frågan att det handlar om tid och tålamod. Jag har redan ägt aktien utan sälja i 2 år, jag kan hålla den i minst två (eller flera) år.

Än så länge har jag inte sett några argument mot att äga storskogen förutom att marknaden inte gillar aktien som håller vid närmare granskning. Men jag kan som sagt ha fel och alla som köper storskogen behöver komma ihåg att från varje kurs finns det en potentiell nedsida om 100 procent.

Jag förbehåller mig så klart att ändra mig, men lovar att ge heads up innan jag lägger mig på säljsidan.

(Dessutom är det en tråd i forumet och inget jag pratar om i blogg / podd / sociala medier, det är mest här så att ni som är närmast sörjande kan se mig göra bort mig i realtid. :joy:)

14 gillningar

Har man mycket kapital kan man ju låta lekhinken svälla. Hade jag haft 20MSEK och en hyfsat normal levnadsstandard kan man gott lägga 20% utan dåligt samvete. Kanske inte i gamestop, men storskogen ser jag som en annan grej, det är med de flesta mått mätt en undervärderad aktie. Vad var det Kavastu brukade säga nu igen?

Lite kul får man väl ha, ingen har sagt att intressen måste vara billiga

2 gillningar

Exakt så. :slightly_smiling_face:

Skulle säga att det är en marginell skillnad mellan GME och Storskogen. Även om jag köpte både tröjan och aktien i GME. :joy: :gem::raised_hands:

Att Syding säger att det är ett kap bör få alla att backa ut genom dörren och släppa sina innehav på vägen… :joy:

3 gillningar

Haha… är det så? Har faktiskt inte följt honom eller hans fond. Tyckte däremot hans resonemang var till och med mer optimistiskt än mitt. Framtiden får väl utvisa om vi ska göra ett poddavsnitt tillsammans där vi står med dumstruten tillsammans. Vadet med Coeli är ju snart över så jag behöver ju ha ett nytt där jag kan göra bort mig… :joy::joy:

(Hans analys finns i Patreon-delen här på forumet)

1 gillning

Don’t get me wrong, jag gillar Syding! Men det innebär inte att marknaden gör det, snarare tvärtom… Hans största hype har väl varit Azelio som har vissa saker gemensamma med Storskogen om man tittar på utvecklingen av kursen… Men låt oss hålla tummarna!

1 gillning

Han och Kaplan var väl kursare på handels. Han äger aktien med(hedgefonden), framgår i hans podd. Så han kanske är part i målet. Så man ska kanske vara försiktig.

2 gillningar

Jag gillar även hans:

Investera i aktier är lätt. Det är som att leta kantareller. Gå ut i skogen, hitta kantarellerna och ställ dig där och vänta tills alla andra kommer dit.

Arne har många bra citat. :slightly_smiling_face: har gått hans kurs tre gånger. :nerd_face:

2 gillningar

Här är länken till intervjun med Kaplan i podden

1 gillning

Absolut. Fast jag lyssnar ju hellre på någon med skin-in-the-game än utan. Tror dock att han också håller sig lite på banan för aktien är så kontroversiell. Hans siffror och antaganden får jag inte ihop med hans riktkursen (läs: borde ge en betydligt högre riktkurs) men det är totalt oseriöst att säga mer än 50 procent på 12 månader. Jag tror att han privat säkert tänker mer.

Eftersom det är fredag och efter midnatt så unnar jag mig en förutspåelse - jag tror på minst 3 gånger pengarna på 3 år. Dvs innan 2025-04-09 så har vi passerat 67,50 kr.

Läs nu för h-e inte detta som en köp rekommendation utan gör egen research. Som en varning kan jag ju lägga denna just nu som visar min inköpta position de senaste 14 dagarna:

Det går alltså utmärkt att förlora pengar i Storskogen och det är en spekulation med hög risk.

9 gillningar

Va vi inte nästan där för någon månad sen? :wink:

Typ. 31 december var det 60.95. Kommer göra ett bokslut OCH betala skatt på den värderingen. Obra. :flushed::man_facepalming:

Förra årets totala felbeslut. Kostade mig och andra ett par miljoner. Tröstar mig med att skattepengarna skickades ner i form av pansarskott till Ukraina och går till försvarsmakten. #mentalbokföring

6 gillningar

Att investera i Storskogen är din hobby Jan och hobbies FÅR kosta pengar.

3 gillningar