Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Var det bara jag som hade missat att lunch-analyseraTillsammans blivit flyttad till fredag?

Det var tyvärr med kort varsel. Beklagar det så mycket, men en av gästerna fick akut förhinder och då upplevde jag att det var mer värdefullt att vänta. Sorry. Alla som var anmälda bör ha fått ett mejl.

2 gillningar

Det kom flera mail, från Jan, zoom å polynom… Kände sig mer poppis än vanligt idag… :grin:

3 gillningar

Nytt förvärv idag. EBITA 28 MDKK.

Verkar vara ännu ett tilläggsförvärv baserat på (min fetstil):

Danboring är det fjärde förvärvet i Storskogen Danmark under det senaste året och kompletterar Storskogens övriga bolag inom schaktfritt ledningsbyggande inom vertikalen Infrastruktur.

9 gillningar

Det var väl det som fick kursen att gå upp 50 öre och stabilisera sig där resten av dan …

3 gillningar

Länk: https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/2022/04/14/storskogen.csp

Rek: Köp (Köp)
Riktkurs: 52,00 SEK
Pris: 22,55 SEK
Analytiker: Mathias Lundberg
Aktieanalytiker

Analysen producerad av Kepler Cheuvreux 2022-04-14 kl. 07:01, och översatt samt distribuerad via Aktiellt 2022-04-14 kl. 08:39.

Tuffare klimat, men håller fast vid sin förvärvsstrategi

Vi uppdaterar våra estimat så att de inkluderar nyligen genomförda förvärv och höjer förväntningarna på justerad ebita med 3,5 procent, 1,6 procent respektive 1,2 procent för åren 2022-2024. Genom att höja riskpremien med 1 procentenhet till vår genomsnittliga kapitalkostnad, sänkte vi vår riktkurs från 63 SEK till 52 SEK och upprepar Köp. Storskogen genomför fortfarande sin förvärvsstrategi i hög takt i linje med våra prognoser för att genomföra nästan 100 affärer under 2022. Med framåtblickande värderingsmultiplar som snabbt minskar under 2021-2025, ser vi fortfarande ett attraktivt aktiecase i Storskogen. Vi förväntar oss en 45-procentig genomsnittlig årlig tillväxttakt av ebita. För första kvartalet förutspår vi en fortsatt stark tillväxt, 120 procent mätt i årstakt varav 7 procent organiskt. Vi förväntar oss att marginalen pressas något av nuvarande inflationstryck, säsongsvariationer och en fortsatt ökning av företagens kostnadstillväxt. Vi räknar med en justerad ebita-tillväxt på 114 procent mätt i årstakt till en marginal på, 9,1 procent. Detta är under nuvarande konsensus (Infront) förväntningar på 9,8 procent. Vi räknar med att marginalen återhämtar sig till 10 procent under året. Vi upprepar rekommendationen Köp och sänker riktkursen till 52 SEK (63).

9 gillningar

För dig som är medlem i RikaTillsammans-communityn på Patreon finns det nu inspelning från dagens digitala lunchträff där vi diskuterade Storskogen:

Där finns även en inspelning från när Daniel Kaplan besökte oss och hade en genomgång kring Q1 och sin syn på framtiden:

I stora drag är kontentan samma som i tråden ovan - på dagens nivå (just nu: 23.37 kr) är aktien i vår syn undervärderad, det kan dock ta både ett, två och flera år innan marknaden ändrar värdet väsentligt. Det vi tror behöver ske för att det ska hända är bl.a.:

• Storskogen behöver bli bättre på forward guidance och utbilda analytiker

• Analytikerna behöver gå från att ändra tillväxtantaganden från att det sker historiskt till att räkna med framtida tillväxt (Storskogen har ju redan slagit prognoserna från i höstas och analytiker uppdaterar bara på kommunicerade köp, inte på att bolaget kommer växa framgent)

• Några större aktörer, gärna internationella, behöver gå in som ägare.

• Bolaget behöver bevisa sig med ett antal kvartalsrapporter där de visar att de gör det som de säger att de gör.

• Bolaget behöver visa att de skapar värde (=bibehållen och ökande organisk tillväxt på ägda bolag) och inte bara är en inköpsmaskin.

• Bolaget fortsätter visa på att de har god finansiering för att kunna fortsätta sina förvärv.

På kort sikt är aktiemarknaden en popularitetstävling och på lång sikt är det en våg. Just nu är det ju ingen tvekan om att många är osäkra på sin tro kring bolaget vilket speglas i aktiekursen. Så allt beror på ens tidshorisont, riskaptit och tro.

Så det är ingen spekulation från några dagar eller veckor. Alla vanliga disclaimers enligt tidigare inlägg gäller om risk, mitt eget ägande etc. Att skriva ut det i varje replik blir för mycket spam, men läs det, det är viktigt.

6 gillningar

Finns det någon anledning att tro att analytikerna har någon större påverkan, och speciellt långsiktigt?

1 gillning

Hur motiverar man att det är en bra investering nu om det kan ta ett, två eller flera år innan marknaden ändrar värdet väsentligt?

Jag tycker att det du skrev om att det kan ta flera år motsäger detta, att det kanske snarare är kortsiktig spekulation som är “grejen” innan dess.

1 gillning

Fast samtidig är det en grym trading aktie, den pendlar enormt mycket, 22,7- 24,95 på bara 1-3 dag, ta bara idag 24,48 till 22,90, pendlar mellan 10000 till 20000 aktier beroende på köp och stora fall.

1 gillning

Ja så har det varit ett tag. Men bara ett fåtal affärer har jag tjänat mer senaste månaden än vad jag får ut i månadslön och jag har en hög lön. Bara att tacka och ta emot så länge denna volatilitet kring en undervärderad nivå (?) finns kvar. Är den verkligen undervärderad så borde nedåtrisken vara låg dessutom.

3 gillningar

Har vänta länge på våga gå ut på börsen, lyckades se vad Bolmeson gick ut med för antal aktier och inköp, när han skrev jag gick in och köper bottenskrapet för 22,02 eller 22,03, sedan plocka han bort inlägget, men jag insåg jag gjorde fel o var alldeles för feg, bytte strategi den dagen. så hitintills gillar jag Rikatillsammans, ibland behöver man få se för att våga själv gå in med hyfsade belopp.

1 gillning

Några reflektioner.

Denna blogg hyllar indexfonder framför enskilt aktiesparande. Betydligt lägre risknivå och därmed god chans till en bra avkastning. De som vill kan dock skaffa sig en “lekhink” där man satsar några få procent av siitt sparande.

Bloggens grundare har haft möjlighet att i ett tidigt skede satsa pengar i ett bolag som börsintroducerats, Storskogen AB. Med betoning på de risker som finns rådde grundaren oss att satsa pengar dess IPO.

Sällan eller aldrig har väl en börsintroduktion visat de chanser och risker som finns med enskilda aktier. Först stiger kursen med mer än 50 procent från introduktionskursen. Sedan sjunker kursen med närmare 50 procent från introduktionskursen. Helt fantastiskt!
Ingen skugga över Jan på minsta sätt. Läsarna har fått den informaion som behövs.

Vad tror jag om bolaget? Ja, med en stor penningpåse är det inte svårt att köpa bolag. Det är bara att betala högst pris. Ett försök till analys gör ändå att jag tror att Storskogen i de flesta fall kommit in rätt.

Det jobbiga är istället att driva bolagen vidare efter köpen. Här är det svårare att ha synpunkter. Vi får se om några år.

Själv har jag gått in och köpt en post och betalade 24 kr. Den får ligga kvar under överskådlig tid.

Till sist. Av och till visas i tråden att nu har Storskogen köpt ett nytt bolag. Eftersom vi inte vet köpeskillingarna är det omöjligt att säga om detta är bu eller bä. Såg exempelvis att Storskogen har köpt Matterhorn, tillverkaren av min favoritjacka. Fullständigt omöjligt att ha synpunkter på om detta är bra eller dåligt. Vi vet ju inte om köpeskillingen var 50 miljoner eller 150 miljoner eller något annat.

Jag tror att väldigt många skulle må bra av att tagga ner. Aktien får helt enkelt ligga i depån några år, så får vi se hur det går.

11 gillningar

Du har rätt, Storskogen fungerar lite annorlunda den följer inte dom andra aktierna, verkar mer som dom dammsuger omsättningen vissa dagar för att öka omsättningen, vara uppdelning på inköp, ena dagen inköp vänta 1-3 dagar till nästa, men samtidig visst är det en risk, men det får ändå vara kapital man vågar offra några år, ser att fonderna står bara still. ska kika på allväders portföljen.
Jag har bara gått in i slutet av mars.

Som neutral åskådare ser jag ingen större skillnad mellan Storskogen-fanboys och Tesla-fanboys. Båda parter ser det unika med just sitt bolag. Jag käkar popcorn och följer med visst nöje.

9 gillningar

Håller med dig till 100%. Köper inga rena aktier :+1::grin:.

Fast samtidig går man inte helt lottlös dom skriver att man få en ca/drygt 1000 lapp på X-dagen den 19 maj.
Dvs om dom lever så länge.

Utdelningen är 7 öre per aktie, dvs för en tusenlapp behöver du ha 14 286 aktier.

4 gillningar

Nice, ligger just nu på 14000 exakt, köpte 23.61, den stod stilla länge, sålde dagen innan, men har utrymme för 6000 till, men valde vänta till nästa vecka, då Nasdag gick ut med räntehöjningar och fallande kurs. behöver bara klämta in 286 till innan 19 maj, sedan får man ta beslut om man vågar går in med mer, skit bra o skriva här, jag visste inte om att gränsen var så nära, har aldrig legat ute med 20 tusen aktier på ett bräde.

Glöm inte att återinvestera utdelningen :thinking::star2::grin::+1:.