Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Finns det någon anledning att tro att analytikerna har någon större påverkan, och speciellt långsiktigt?

1 gillning

Hur motiverar man att det är en bra investering nu om det kan ta ett, två eller flera år innan marknaden ändrar värdet väsentligt?

Jag tycker att det du skrev om att det kan ta flera år motsäger detta, att det kanske snarare är kortsiktig spekulation som är “grejen” innan dess.

1 gillning

Fast samtidig är det en grym trading aktie, den pendlar enormt mycket, 22,7- 24,95 på bara 1-3 dag, ta bara idag 24,48 till 22,90, pendlar mellan 10000 till 20000 aktier beroende på köp och stora fall.

1 gillning

Ja så har det varit ett tag. Men bara ett fåtal affärer har jag tjänat mer senaste månaden än vad jag får ut i månadslön och jag har en hög lön. Bara att tacka och ta emot så länge denna volatilitet kring en undervärderad nivå (?) finns kvar. Är den verkligen undervärderad så borde nedåtrisken vara låg dessutom.

3 gillningar

Har vänta länge på våga gå ut på börsen, lyckades se vad Bolmeson gick ut med för antal aktier och inköp, när han skrev jag gick in och köper bottenskrapet för 22,02 eller 22,03, sedan plocka han bort inlägget, men jag insåg jag gjorde fel o var alldeles för feg, bytte strategi den dagen. så hitintills gillar jag Rikatillsammans, ibland behöver man få se för att våga själv gå in med hyfsade belopp.

1 gillning

Några reflektioner.

Denna blogg hyllar indexfonder framför enskilt aktiesparande. Betydligt lägre risknivå och därmed god chans till en bra avkastning. De som vill kan dock skaffa sig en “lekhink” där man satsar några få procent av siitt sparande.

Bloggens grundare har haft möjlighet att i ett tidigt skede satsa pengar i ett bolag som börsintroducerats, Storskogen AB. Med betoning på de risker som finns rådde grundaren oss att satsa pengar dess IPO.

Sällan eller aldrig har väl en börsintroduktion visat de chanser och risker som finns med enskilda aktier. Först stiger kursen med mer än 50 procent från introduktionskursen. Sedan sjunker kursen med närmare 50 procent från introduktionskursen. Helt fantastiskt!
Ingen skugga över Jan på minsta sätt. Läsarna har fått den informaion som behövs.

Vad tror jag om bolaget? Ja, med en stor penningpåse är det inte svårt att köpa bolag. Det är bara att betala högst pris. Ett försök till analys gör ändå att jag tror att Storskogen i de flesta fall kommit in rätt.

Det jobbiga är istället att driva bolagen vidare efter köpen. Här är det svårare att ha synpunkter. Vi får se om några år.

Själv har jag gått in och köpt en post och betalade 24 kr. Den får ligga kvar under överskådlig tid.

Till sist. Av och till visas i tråden att nu har Storskogen köpt ett nytt bolag. Eftersom vi inte vet köpeskillingarna är det omöjligt att säga om detta är bu eller bä. Såg exempelvis att Storskogen har köpt Matterhorn, tillverkaren av min favoritjacka. Fullständigt omöjligt att ha synpunkter på om detta är bra eller dåligt. Vi vet ju inte om köpeskillingen var 50 miljoner eller 150 miljoner eller något annat.

Jag tror att väldigt många skulle må bra av att tagga ner. Aktien får helt enkelt ligga i depån några år, så får vi se hur det går.

11 gillningar

Du har rätt, Storskogen fungerar lite annorlunda den följer inte dom andra aktierna, verkar mer som dom dammsuger omsättningen vissa dagar för att öka omsättningen, vara uppdelning på inköp, ena dagen inköp vänta 1-3 dagar till nästa, men samtidig visst är det en risk, men det får ändå vara kapital man vågar offra några år, ser att fonderna står bara still. ska kika på allväders portföljen.
Jag har bara gått in i slutet av mars.

Som neutral åskådare ser jag ingen större skillnad mellan Storskogen-fanboys och Tesla-fanboys. Båda parter ser det unika med just sitt bolag. Jag käkar popcorn och följer med visst nöje.

9 gillningar

Håller med dig till 100%. Köper inga rena aktier :+1::grin:.

Fast samtidig går man inte helt lottlös dom skriver att man få en ca/drygt 1000 lapp på X-dagen den 19 maj.
Dvs om dom lever så länge.

Utdelningen är 7 öre per aktie, dvs för en tusenlapp behöver du ha 14 286 aktier.

4 gillningar

Nice, ligger just nu på 14000 exakt, köpte 23.61, den stod stilla länge, sålde dagen innan, men har utrymme för 6000 till, men valde vänta till nästa vecka, då Nasdag gick ut med räntehöjningar och fallande kurs. behöver bara klämta in 286 till innan 19 maj, sedan får man ta beslut om man vågar går in med mer, skit bra o skriva här, jag visste inte om att gränsen var så nära, har aldrig legat ute med 20 tusen aktier på ett bräde.

Glöm inte att återinvestera utdelningen :thinking::star2::grin::+1:.

Jag han och trada under dagen, 23,60 till 24 under dagen så fallet blev inte så hårt, men jag ligger minus för dagen då den slutade på 22,90, det hade jag inte räknat med. men spara belopp då jag vet att den kan fortsätta även på Måndagen, men då mer försiktig, verkligen följa marknaden och hoppas på det bästa, kommer inte våga gå in gå in början av dagen, utan följer läget. sedan kan man ha fel, men kan vänta ännu 1-2 dagar för lite balansering av fallet. som Bolmeson visa han låg med majoritet på på 24.

image
Idag var det rena slakten i min portfölj … detta är en del av det som gick minus idag. Storskogen gjorde mig inte besviken, den följer sitt mönster med att gå upp och ner :sweat_smile:

5 gillningar

Tycker det är bra att man lägger ut, då slipper man känna sig helt värdelös, det är aldrig kul att sluta en dag back flera tusen, spec innan en helg.

1 gillning

Man kan inte säga att du inte avviker i från både Global och Sveriges index :joy:. Med en sådan portfölj hade jag dött i sömnen :grin::joy::+1:.

1 gillning

Mina alla Isk portföljer är back totalt ca. 40-50 tusen idag. Inget ovanligt när man har lite tyngre portfölj :joy::grin::+1:. Inget att bry sig om det är fredag innan helgen eller på måndag :+1:. Det är så min portfölj fungerar både upp/ned nästan varje dag mellan 20-60 tusen. :grinning:

2 gillningar

Har du så djävulskt mycket back, jag slutade 2004-05 när jag fick ett sådant fall, sedan dess vågade jag aldrig gå in igen, varav jag har bara skrivit här sedan höstas, våga gå in först nu i Mars, men vi fick ju en bondepraktikan här med alla ägg i samma korg vid års skiftet kom den in med bild, har följt den och valde o vänta till nu Mars. Tror jag skrev vänta tills efter påsk men börja lite tidigare, bondepraktikan är inte o leka med.

Inte mycket back bara 1% om det blir så idag 100% LF Global indexnära. Då får du räkna att det är ganska många miljoner i portföljen då blir det mycket i pengar. Det är ganska många på RT forum som har sådana portföljer. Jag är inte rädd då det är långsiktigt på 15-20 årssikt :grinning::+1:. Det är ingen fall då börsen fungerar så och ju mer pengar man har blir bara en halv % back ganska mycket pengar :joy:. Jag har alla ägg i en korg i 1550 st aktier globalt. Inga problem med den korgen :joy::joy::+1:.

1 gillning