Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Vad blir det nu @janbolmeson 25-30% i Storskogen :joy::thinking::+1:? Har du 3 st lekhinkar 3x10%? Bättre riskspridning :joy:. Det ser ut som du har missuppfatat lekhinks principen :thinking: ?

7 gillningar

Nu ställer jag mig åter funderande till vem det är som står på säljsidan. Är det folk från innan noteringen som säljer av, eller är det folk som fått lite panik? :thinking:

2 gillningar

Brukar väl hävdas här att det är ett resultat av den s.k. effektiva marknaden. All information når alla samtidigt, det analyseras fram ett nytt värde på Storskogen. Idag blev det 20,45 vid stängning som analyserades fram.

Personligen tror jag inte så mycket på detta men har noterat lite allmänt följande beteende (utan att kunna svara på varför) den senaste tiden:

• När index backar så backar Storskogen dubbelt så mycket eller mer
  • Omvänt när börsen går upp.
4 gillningar

Jag tror det är barnet som åker ut med badvattnet. Rätt kraftigt sälj senaste dagarna och då går allt ner, oavsett reella värden. Marknaden är effektiv över tid men i rusningar/krascher så tar känslor över börsen.

Tyvärr tror jag vi mest är i början av en krasch och en recession. Inte mycket som är kul just nu - inflation, räntehöjning, krig och allmän oro för spridning, ansträngda leveranskjedjor, Kina Covid nedstängningar som vi verkar få leva med i åratal pga deras nolltolerans. Ingen hejd på eländet.

Jag har inte varit så ”bearish” som nu sedan 2008/Finanskrisen. Enda triggern jag ser som kan förändra läget på kort sikt är om Putin försvinner ut bilden och det blir fred. Det löser inte alls allt men skulle lugna ner läget.

En normalkrasch är någonstans minus 40-50%. Vi är nu på runt -10% så ytterligare nergång på 30-40% kan såklart sänka Storskogen rejält ytterligare mht barnet & badvattnet.

Själv spar jag sista 1/3 av vad jag ska investera i Storskogen tills börsvärdet går under eget kapital. Alltså motsvarande att köpa investmentbolag med rabatt. Fantastiskt om man kan få fiska upp storskogen med den principen.

Sist jag tittade var eget kapital runt 15 kr tror jag, men man kanske ska sätta en 20% rabatt på det (kanske en del av portföljbolagen konkar i en ev svårt recession) så 12 kr i ett sådant worst case scenario. Sen behöver man såklart uppdatera EK eftersom de växer snabbt, typ var 3-6 månader.

Jag sätter alltid en köpnivå och ett max belopp per aktie uppdelat på 3-4 tillfällen och avviker extremt ogärna från det. Vis av IT kraschen där man kunde ”snitta ner sig” in absurdum utan att någonsin få tillbaka pengarna :slight_smile:

Så tänker jag :slight_smile:

4 gillningar

Stockholmsbörsen är ner 20% sedan toppen vid årsskiftet och Nasdaq ner lika mycket. Ska vi ner 40% totalt så ska vi ner 25% från idag.

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Kinnevik minus 60 procent

Nytt all time low, och 20 kronorsvallen spräckt! 19,93

Men på väg uppåt igen nu.

Ja då nedsidan är 100 procent men jag har väldigt svårt att tro att både äggkläckningsföretag, måleri i Umeå i och dansskola ska bli värdelöst. Man kan förstås tycka att Storskogens innehav är en potpurri av surrealistiskt mått, men rimligen bör det också göra att det ska mycket till för att den ska utraderas.

Min favoritbloggare inom ekonomisfären skrev nu senast att de pengar som ligger investerade är småpengar. De långsiktiga investerarna (tänk stora drakar med många miljarder att placera) ligger utanför marknaden. Ergo är det vi ser de som oss. Då blir det psykologiska aspekterna viktigare än annars. Därav stora kursrörelser och en hel del som paniksäljer pga sjunkande kurser.

1 gillning

Vem är det om man får veta :upside_down_face::thinking: ?

1 gillning

Buffet låg också utanför börsen typ 2019-2021 med enorma belopp vilket han har ångrat rejält.
Inte lätt för drakar heller att komma in rätt.

4 gillningar

Han skriver om ekonomi och börserna utifrån ett makroperspektiv. Varmt rekommenderad av mig.

2 gillningar

Jag trodde att det var @janbolmeson :thinking: .? Du fick vara moderator på RT ändå haha :joy: !? :+1:

1 gillning

Går bet på att avkoda den meningen. Vad menas?

Tolkar det som att det som vi ser hända på börsen nu styrs mer av sådana som oss, småsparare, och inte drakar då de är utanför börsen.

Småsparare reagerar på känslor och tidningsrubriker och mer “följa John”.

2 gillningar

Det är precis vad jag menade :grinning:.

Jag kommer ta lite paus från denna tråden. Jag har plockat på mig min position som jag vill ha och tänker ta min egen medicin att inte följa aktien på dagsbasis. Det tjänar ingenting till. :slightly_smiling_face:

Således, är det någon som vill att jag ska svara på något specifikt tagga mig eller skicka ett PM. Mitt mål är att ha tråden tystad för mig själv (ni andra kan skriva) tills dess att något väsentligt händer eller 17 maj då Q1 släpps.

Så det är inget att jag har gett upp hoppet, inte tror på bolaget, bara att nu går jag in ett ”vänteläge” eftersom jag ändå inte kan påverka kursen eller marknaden.

Ska bli spännande att se hur det går för mig. :slightly_smiling_face:

16 gillningar

Jag som hade en intressant fråga jag ville ta upp.

“Vad måste hända och sägas i samband med Q1 rapporten för att aktien ska ta fart igen?”

Men vi kan väl spekulera utan JB :sweat_smile:
Så vad säger ni andra?

Jag gillar att spekulera så det kan vi göra.

Jag tror att man behöver en total tillväxt på 10% och en positiv, eller idag inte negativ, organisk tillväxt. Då kommer den börja röra sig uppåt igen är min gissning.

2 gillningar

Jag läste lite fel från början och uppfattade att du skulle lämna RT forum för att vila upp dig från @janbolmeson :joy::heart_eyes: ? Nu fattar jag att allt är under kontroll. :thinking:. Lycka till :grin:

4 gillningar

Riktigt. -10% var för globalt index som jag menade. Då är det knappt 10%. Jag tittar på det för en global ETF och i EUR för att inte blanda in SEK som är volatil i kris.

Men huvudpoängen är att det finns risken att Storskogen forsätter ner med börsen i en krasch, orättvist eller inte.

Min erfarenhet av att snitta in sig i en krasch är inte direkt positiva. Börsen går typiskt ner 3 X snabbare än den går upp, så man kan snitta in sig även efter botten, och då i lite stabilare och mindre stressad miljö.

Bara så man inte rycks med i stress att tvunget köpa mer bara för aktien är -30% eller mer.

Det är också bra att på förhand bestämma hur mycket man vill investera maximalt i en enskild aktie. I min mening hindrar det en att göra lite överilade grejer i ett ras. Det tar stopp när man inte ska lägga in mer pengar typ.

5 gillningar