Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Det är från TradingView - Financials
Varifrån kommer datan om “Estimate”?

Jag har tagit en liten position, men tänker att man i tråden har låst sig lite vid att man har hittat ‘sanningen’ att aktien är undervärderad. Kanske finns det andra sätt att vända och vrida på frågan.

Ett försök från min sida:
Finfina investmentbolag kan ibland handlas till substansrabatt. Om man istället för DCF-analys skulle tänka Storskogen som ett investmentbolag så pratar vi en premie närmare 100%.
Man kan väl argumentera för att investmentbolag med en högre andel onoterat skulle kunna tillåtas ha en högre premie, men 100% finns inget investmentbolag som har.

Att investmentbolag får rabatt brukar motiveras genom en makt-rabatt där exempelvis investor inte agerar fullt ut marknadsmässigt utan ifrån en annan logik, något som är väldigt likt denna serieförvärvare. Man är uppenbarligen inte beredd att slakta, slå samman och stöpa om bolag ens i vissa fall då det vore ekonomiskt rationellt eftersom att man har gett löften till förre ägaren. Det tycker jag är ett gott skäl till att premien på detta bolag inte ska landa för högt.

9 gillningar

@janbolmeson hoppar in och trycker hjärta på min kommentar bara några sekunder efter publicering.
Storskogen är lite fööööör intressant för att motstå, va?

@janbolmeson, 9 dagar sedan:

Jag kommer ta lite paus från denna tråden.
Ska bli spännande att se hur det går för mig. :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Undrar när DI kommer med en artikel om att Storskogens noteringskurs är halverad.
Lär komma som största nyhet under dagen.

Gissningsvis kommer de även få med Gardells sågning i samma artikel.

1 gillning

Ny all time low: 18,935

Meeeeen, eh…jag är långsiktig! :lying_face:

2 gillningar

Haha… ja, det är lite självplåger / självskadebeteende. Är ju ändå både trådstartare och investerad i aktien, försöker ignorera det, men det är svårt.

Men som framtida dagboksinlägg och på temat “observationsglapp” som vi har haft upp i de senaste två Patreon-tillfällena med @MoaD och @tankespjarn. Så här låter det i mitt huvud just nu:

Rösten som slår på mig själv:

• Det suger apa med Storskogen.
  • Varför köpte jag på 24 kr? Nu är det ju 20+ % billigare
  • Ångern - Jag skulle jag inte spridit ut det mer över tid
  • Ångern - Dumhuvud som skrev om det i denna tråden (kunde ju hållt flabben)
  • Tvivlet - tänk om jag har fel? Vad är det andra vet som inte jag vet, tänk om @Greger har rätt att vi helt har stirrat oss blinda på att det är undervärderat.
  • Tänk om de aldrig återhämtar sig - då har jag förlorat flera gånger om (både själv, vänner och ni på forumet)
  • jag borde ha hållit mig till indexfonderna
  • varför blev jag girig? Blev jag ens girig? Handlar det om jag vill bevisa något? Handlar det om att jag ska ha rätt om något?
  • var lurar jag mig själv?
  • jag skulle ju kunnat köpt något annat, särskilt nu när jag är 80000+ back. 80 000 SEK är ju en superfin semester, 2 månadslöner efter skatt, det kunde jag gjort mycket annat med.
  • om jag säljer och köper tillbaka så sänker jag mitt GAV och då ser det bättre ut i portföljen
  • Tänk om det genuint är annorlunda nu? Tänk om jag har missat något

Drar jag det tillräckligt mörkt så blir det: “folk kommer bli sura på mig för att jag pratat om Storskogen, och då kommer jag inte få vara med och då kommer jag bli ensam (och då kommer jag dö)”.

Sedan har jag coping-strategierna / rationaliseringarna:

• Tumregeln är att man ska “köpa snabbt” och “sälja långsamt”
  • Tumregeln är time in market är viktigare timing the market
  • Vi är flera som har räknat på det och kommit till samma siffror (inkl. externa analytiker)
  • På kort sikt är börsen en popularitetstävling men på lång sikt är det en våg, vågen vinner alltid till slut
  • Tidshorisonten är som jag har sagt 5 år, inte 5 veckor eller ens 5 dagar
  • Bolaget är lönsamt och på de nivåer jag har köpt fungerar det även om tillväxten är borttagen
  • Det går ändå inte att träffa botten på köp.
  • Jag har ändå följt mina regler för positionsstorlek
  • Det är ändå pengar som jag skulle kunna förlora utan att påverkar min vardag
  • Men det har ju inte kommit några nyheter om företaget
  • Inget har ju ändrats i fundamentalt företaget - det enda som ändras (eller inte ens det) är ju marknadens syn på priset. De har ju till och med själva sagt att det är i backarna, det borde ju tala för
  • Sluta titta i forumet, logga in på Avanza etc. Det är ju marknadens “sjuka” beteende att en gång i minuten berätta för dig vad din tillgång är värd. Tänk om du hade någon som satt bredvid dig hela dagen och skulle t.ex. värdera ditt hus, din pension, berätta hur mycket tid du har kvar i livet, det vore ju absurt, men på börsen har vi det varje minut mellan 09.00 och 17:30.
  • etc.

Så för dig som läser - även efter 25 år som investerare så är den största “fienden” eller “utmaningen” en själv och ens egna känslor. Men som vi pratade om på FikaTillsammans på Patreon med @tankespjarn - man behöver inte agera på alla sina känslor, utan bara notera dem och acceptera att de är där. Det är väl det som är “levlingen” som kommer med erfarenhet, att man känner igen känslorna och inte behöver agera på dem.

Den här videon beskriver det magiskt:

24 gillningar

Vi sitter i båten ihop och ser vart det tar vägen. Det kanske går bra, kanske dåligt. Det fina med diversifiering är ju att man kan hålla flera båtar i vattnet samtidigt. Alla behöver inte komma i hamn.

Oavsett var vi hamnar så har vi ett härligt äventyr tillsammans:)

6 gillningar

Ännu svårare nu när man ser nedgången nästan -70% ! :wink::grin:. Som du säger du är långsiktig med aktien och kan vänta 5 år på uppgång men ändå analyserar aktien minst 2ggr om dagen :joy::+1:. Eller har jag fel här igen när jag tänker @janbolmeson ?

3 gillningar

Ska man vara glad eller ledsen över att ha ett snitt på 22.20? (blåa linjen). :thinking:

1 gillning

Så nu var den på plats😅
Vi slapp dock Gardell👍

7 gillningar

Ja när priset är 19,07 så är det väl ingen drömposition? :slight_smile:

1 gillning

Hur rikatillsammans blev pankatillsammans.

Äsch det sista som överger människan är hoppet. Vad tror folk om rapporten den 17e maj, kan den få kursen på bättre humör?

1 gillning

Som jag ser det är rapporten det enda i närtid som kan stoppa eller vända nedgången. Just nu verkar det inte finnas något motstånd som kan stoppa fallet.

1 gillning

Jag hoppas inte det. De som köpt bör ju vägt in vilken risknivå de kan tolerera.
För egen del är STOR endast 2,5% av min investeringsportfölj. Det är vad portföljen kan röra sig under en handelsdag.

2 gillningar

Nu när @janbolmeson börjar känna osäkerhet.
Rubriken “Storskogen halverad…” i DI.

Allmänt negativt sentiment.

Man blir ju lite köpsugen asså.

2 gillningar

Onekligen bättre läge att köpa nu på 19 än det var vid 60+ … innebär dock inte att det är ett bra läge

Det kan alltid bli -100%…

2 gillningar

Ja, men ser just -100% som väldigt osannolikt i denna aktie närmsta året.

Jag hade varit glad, jag har ett gav på 24.70 så jag måste handla ganska mycket för att sänka mig till din nivå :wink:

När vi når 0.065 i kursen så får vi iaf 100% i DA, senast så borde kursen vända :upside_down_face:

2 gillningar

Klart jag är osäker, vore väl konstigt annars tänker jag? Försöker bara vara autentisk med hur det känns när man är mitt inne i det, inte minst för framtiden att visa hur det är när man är mitt inne i det. För “storyn” där ute är ju alltid “X gjorde Y och blev framgångsrik”. Man hör aldrig hur X tvekade, var orolig, rädd för att misslyckas, rädd för att bli förödmjukad etc. Att investera i enskilda aktier (eller överhuvudtaget) är en i allra högsta grad en emotionell aktivitet.

Jag är inget undantag, jag vill inte bli satt på någon piedestal, jag sitter inte på någon kristallkula och jag vill helst inte bli använd som en köp- eller säljsignal. :worried: Hittills har det varit en j-ligt dålig strategi i det här caset. Få / ingen som följt denna tråden och köpt kan ligga på plus idag.

Däremot bjuder jag gärna på mig själv som:

Och - som jag tjatat om tidigare - det finns MÅNGA lärdomar, guldkorn och insikter att hämta i den här tråden även utan att investera i Storskogen.

18 gillningar