Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Det kan alltid bli -100%…

2 gillningar

Ja, men ser just -100% som väldigt osannolikt i denna aktie närmsta året.

Jag hade varit glad, jag har ett gav på 24.70 så jag måste handla ganska mycket för att sänka mig till din nivå :wink:

När vi når 0.065 i kursen så får vi iaf 100% i DA, senast så borde kursen vända :upside_down_face:

2 gillningar

Klart jag är osäker, vore väl konstigt annars tänker jag? Försöker bara vara autentisk med hur det känns när man är mitt inne i det, inte minst för framtiden att visa hur det är när man är mitt inne i det. För “storyn” där ute är ju alltid “X gjorde Y och blev framgångsrik”. Man hör aldrig hur X tvekade, var orolig, rädd för att misslyckas, rädd för att bli förödmjukad etc. Att investera i enskilda aktier (eller överhuvudtaget) är en i allra högsta grad en emotionell aktivitet.

Jag är inget undantag, jag vill inte bli satt på någon piedestal, jag sitter inte på någon kristallkula och jag vill helst inte bli använd som en köp- eller säljsignal. :worried: Hittills har det varit en j-ligt dålig strategi i det här caset. Få / ingen som följt denna tråden och köpt kan ligga på plus idag.

Däremot bjuder jag gärna på mig själv som:

Och - som jag tjatat om tidigare - det finns MÅNGA lärdomar, guldkorn och insikter att hämta i den här tråden även utan att investera i Storskogen.

18 gillningar

Investerar du i aktier? Då är du högst sannolikt en förlorare…

Att aktivt handla med aktier är förödande för din förmögenhet. Indexfonder är det bästa förslaget…

Ps. Skrivet av @janbolmeson :thinking::grin:

2 gillningar

En kommentar till:

Jag hoppas verkligen INTE att någon ens är i närheten av risken till ovan. Det skulle göra mig sjukt ledsen. I åratal har jag tjatat om:

Där enskilda aktier endast bör ligga i Lekhinken. Lekhinken bör max vara 10 % av den passiva “högriskhinken”. På det sättet säg att man har ett stort kapital om 200 000 SEK, då bör ju typ (grovt räknat):

• 25 000 SEK vara i bufferthinken,
  • kanske 75 000 SEK i mellanriskhinken,
  • kanske 90 000 i högriskhinken och
  • därmed kanske max 10 000 SEK i lekhinken.

Dessa 10 000 SEK bör man ju dessutom inte ha fördelat på allihop Storskogen, utan kanske i det här fallet 2 000 SEK i Storkogen (dvs 20 % av lekhinken). Då har man i det här fallet, säg att man köpte på 25 kr när vi började prata om det, ligga back 500 SEK, dvs 25 % men bara 0.25 % av totalten.

12 gillningar

Tack @Jacke77. :heart: på dig med. :kissing_heart::wink:

Se punkten ovan:

Saknar ju inte sjukdomsinsikt… :worried:

5 gillningar

Vill bara påminna dig @janbolmeson att med din nuvarande ekonomiska förmögenhet behöver du inte satsa på raket aktier för att bli ännu rikare. Det räcker med Lysa eller bred global indexfond :+1::grin:. Mindre huvudvärk :thinking::grin::+1:.

2 gillningar

Inte så mycket huvudvärk men stabilare känslomässig vardag. :joy: Visar på dikotomin i investerande mellan det emotionella och rationella.

• Det rationella tycker fortfarande Storskogen är ett korrekt bet

samtidigt som

• Det emotionella tycker att det rationella är ett stort j-a dumhuvud

Än så länge vinner det rationella. Men marknaden gör verkligen sitt bästa med att ge en ordentlig pungspark. Man brukar ju säga att det bottnar inte förrän den siste optimisten lämnat skeppet. Jag vet inte hur många optimister som är kvar numer…

1 gillning

Du brukar säga att man ska inte bli rikare än vad det behövs. Man ska spandera pengar utan att spara för mycket till gamla dagar. Men sedan gör du något annat du går in med miljoner i en aktie som kan gå hur som helst. Är det ekonomiska som drar dig i sådan vågad onödig investering eller lite spelberoende med aktier? Det kan knappast vara att du är så pengarkåt när du ändå säger att man ska bli lagom rik när man blir gammal :joy::thinking::grin::+1:? Var det mycket kännsliga privata frågor @janbolmeson :thinking::thinking: ? Även om man gör sådan investering är det nästan smartast vara annonym som känd person. :+1:

Jag kanske läser in alldeles för mycket i ditt @janbolmeson inlägg, men givet hur du skrev tänker jag lite att det finns två olika kategorier av tankar/känslor du radar upp.

Så menar jag med osäkerhet det jag uppfattar som tankar kopplade till att agera.
Exempel:

• jag skulle ju kunnat köpt något annat, särskilt nu när jag är 80000+ back. 80 000 SEK är ju en superfin semester, 2 månadslöner efter skatt, det kunde jag gjort mycket annat med.
  • varför blev jag girig? Blev jag ens girig? Handlar det om jag vill bevisa något? Handlar det om att jag ska ha rätt om något?

Medans den andra kategorin är tankar/känslor som beskriver situationen utan att koppla till att agera:

• Det suger apa med Storskogen.
  • Tänk om de aldrig återhämtar sig - då har jag förlorat flera gånger om (både själv, vänner och ni på forumet)

Tänk om den andra kategorin är bra och mänskliga känslor, känslor man kan sätta sig ner och tillåta sig känna. Lyssna på och acceptera. För man är inte mer än bara människa. Indirekt blir det då att man inte värderar sitt egna tidigare agerande.

Medans kanske den första kategorin är de känslor som är din fiende när det kommer till avkastning på börsen. Helt enkelt det du beskriver här:

Det som gör mig köpsugen är just när de som kan spelets regler och är vana vid börsen börjar känna känslor kopplade till agerande. Så när du @janbolmeson börjar beskriva den här typen av känslor så kan jag ta det som en indikation på att det kan finnas något att swingtrada.

5 gillningar

2% av min portfölj också, köpt på 22,7 och ska någon ha en släng av sleven är det Goda Tiders nyhetsbrev med sina välgrundade analyser o inte stackars Jan. :joy:

Jag tänker att det är lite som när den stabila ytterbacken i fotboll ger sig iväg på en långsprint, ibland blir det turneringens mål o ibland går det åt andra hållet men han är mest känd för det utmärkta försvarsspelet.

5 gillningar

Bra analys @Nightowl. Håller med. Även om jag tränar på att vara i observationsglappet så är det inte jätteenkelt (för mig) med känslor. Har ju inte samma bredd och djup i området som t.ex. @tankespjarn. Så det hjälper när ni andra ser det utifrån.

Jag tror @Pellepennan har swing-tradat denna ett tag. Tanken har också slagit mig att göra det - men jag vill ha en “ren” graf enligt nedan så att det inte finns en tillstymmelse till misstanke att jag skriver i forumet och sedan säljer in i det själv. Så inte ens min coping-strategi om att “sudda ut gavet” är tillgänglig. :man_facepalming:

Exempel på en ren köpgraf

3 gillningar

Haha, det är ju snällt, men som känt så är jag ju en delägare i den sedan typ ett år tillbaka för att kunna ge en del av tipsen till Patreon-communityn utan att de behöver betala för det. Så även det faller ju lite tillbaka på mig även om jag inte skriver analyserna (men just Storskogen var jag med och skrev en del på).

1 gillning

Tror han beskrev att spela på volatiliteten på dagsbasis/par dagar. Jag tänkte mer på ett antal månader eller kanske uppåt ett år.

1 gillning

Idag så funderade jag på att för första gången köpa in mig i Storskogen då den verkar vara väldigt populär bland smarta investerare här på forumet samt att den dippat ordentligt på sistone.

För nattsömnens skull så slutade det med att jag istället fyllde på i Nordnet Indexfond Sverige. :blush:

8 gillningar

Den här gillar jag stort :heart_eyes::grin::+1:. Vilken bra inställning och utmärkt val :+1:

6 gillningar

Jag klarar mig, har inte mer än 10% av min portfölj i Snårskogen… :grin:

3 gillningar

Bara 10%. :joy: ? @Ola_Morin

1 gillning

Har direktinvesterat i aktier i runt 3 år. Gör det främst via kvantitativ-portfölj, systematiskt och som en kombo mellan faktorer och fundamenta. Enskilda innehav har gått urkasst, men överlag har det gått riktigt bra. Överpresterat varje år, och trots 100% svenska bolag är jag ner i år mer i linje med ett globalt index. Det har gjort ont flera ggr under resan, men tillslut har jag lärt mig att lita på PROCESSEN.

Mitt råd till er som investerat i Storskogen och tycker att det är jobbigt: sluta titta hela tiden! Och ska ni kika, så kika på portföljen som helhet och gräv inte ner er i enskilda innehav för mycket :slight_smile: Och än bättre, kika på lite längre historik.

Mina två jobbigaste just nu är ProfilGruppen & BE Group. Lite annorlunda sits, ligger plus på båda, men båda såg ut att bli rekordavkastare… Så jag gick in varje dag och kollade ifall dem var över 267% (tidigare rekord i årsavkastning på ett enskilt innehav). Var kul fram tills det vände. Nu öppnar jag inte ens portföljen och kikar, det är så mycket lättare när det blåser hårt på börsen. Tar bara en titt på portföljutvecklingen, kollar bolagsnyheter och sen är jag nöjd :slight_smile:

4 gillningar