Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Visa gärna dina köp och sälj transaktioner om det ska bli trovärdiga siffror du presenterar. Men framför allt, håll en trevlig ton så blir det betydligt mer givande diskussion

2 gillningar

Jag förstår, så det är baserat på någon slags teknisk analys.
Det var väl det som hela tiden frågades efter, vad som targeten baserades på, eftersom den inte verkade i paritet med fundamentala analyser.
Fast även nuvarande aktiekurs verkar ju inte stämma riktigt överens heller, så det är ju svårt att säga vad som är rätt och fel.

Meddelande som moderator
Jag har nu fått lägga en hel del tid på att moderera denna tråden de senaste 48 timmarna, då den från tid till annan tenderar spåra ut. Var vänliga och notera forumreglerna.

För tydlighetens skull:

• Det är helt OK, till och med välkommet att ha en avvikande åsikt om Storskogen

Det är däremot INTE okej med personpåhopp, att flagga alla inlägg från en användare man inte gillar, att skriva efterslängar eller liknande.

16 gillningar

Det känns som det är billigare för dig @janbolmeson stänga den här tråden då innehållet i den kostar dig både extra arbete och förlårad avkastning. :person_facepalming::wink:.
Jag var tvungen tycka ärligt @janbolmeson . Alla hade vi mått bättre av det beslutet :person_in_lotus_position:. Sådana här känsliga omfatande trådar/ämne kräver 24 timmars övervakning :wink::joy:. Det blir riktigt dyrt långsiktigt i total avg :thinking:.

Japp. Suprise vi fortsätter ta bort inlägg som bryter mot forumreglerna.

5 gillningar

Meddelande som moderator
Nedan är kommentar som moderator:

Bara som exempel för att ni som tittar ska se vad som modereras och varför.

samt

och

samt

samt

samt

Detta är alltså inlägg från en användare som registrerade sig idag och på två timmar lyckades dra på sig 10 flaggningar. Därefter flaggade personen alla @Nightowl:s inlägg vilket krävde en hel del jobb för moderatorteamet att städa ut. Som konsekvens tystade jag användaren i 48 timmar. Dvs. att man kan följa forumet men inte skriva på 48 timmar, därefter är man välkommen tillbaka. Då skapar användaren ett nytt konto (=bryter mot reglerna) och kommenterar de ovanstående tre inläggen.

För tydlighetens skull och undvikande av missförstånd:

• Vi raderar i princip ALDRIG inlägg för att någon har en avvikande åsikt så länge den uppfyller gällande lagstiftning och uppfyller forumreglerna (t.ex. om att inte vara personpåhopp, vara saklig, jag-orienterad och liknande).

• Jag personligen uppskattar jättemycket avvikande åsikter - särskilt i denna tråden - där jag uppenbart har “fel” och marknaden totalt inte håller med mig. “Thoughtful disagreement” är bland det mest värdefulla som finns - det vill säga att att jag håller inte med dig utifrån omtanke.

• Som konkret exempel kan vi ta @Pellepennan som är en, av mig uppskattad, forumprofil. Vi har haft våra duster, vi håller sällan med varandra om strategier och har helt olika syn i många frågor. Ändå har han valt att hänga kvar, han har sin egen tråd som är totalt emot det jag förespråkar och jag upplever att vi har respekt för varandras olika åsikter. Att således säga att man inte får ha avvikande åsikt upplever jag är fel och både denna och Pellepennans tråd är ett av flera konkreta exempel att så är fallet.

Ett annat exempel är tråden “Fiaskot i Vardia” (en utbruten tråd från denna) där jag till och med har låtit kommentarer som är på gränsen till otrevliga. Exempel följer nedan:

samt

Så min egen tro är att vi faktiskt har ganska högt till tak i forumet. Men som sagt håller man inte med om det så får man gärna starta en tråd om det.

Avslutningsvis vill jag även säga ett stort tack och att jag uppskattar uppskattar det normala och positiva klimatet vi har i forumet. :heart:

PS. Till de som läser och inte håller med om, ja, jag är ledsen. Då är det här forumet kanske inte för dig. Då finns det alltid andra forum på nätet eller så är man välkommen att starta ett eget forum. I detta forumet är vi flera hundra som än så länge vill ha dessa förhållningsregler. Vill man ändra dessa så är jag också öppen för feedback för att uppdatera dem, då är det bara skapa en egen tråd med ett förslag på hur de ska ändras.

46 gillningar

Det där är en fullständigt ren lögn!

Jag har bara flaggat dina inlägg med personpåhopp. Flera av dina inlägg har jag inte flaggat. Inte ens majoriteten tror jag.

Utöver det har jag ifrågasatt dina uttalanden och inte dig i person.

Inte detta är sant. Jag ifrågasatte hela ditt sätt att presentera det du påstod i dess kontext. Där du utelämnade information och motivation till dina siffror och också utelämnade motiveringar till andra påståenden (såsom att Storskogen är ett luftslott).

Alltså jag var mycket skeptisk på enligt mig goda grunder till dina avsikter att skriva som du gjorde. Det kritiken gjorde att du gick över på personangrepp istället för att bemöta den.

11 gillningar

Sådär! Fixat en icke-tillväxt DCF. Några viktiga antaganden jag gjort:

• Storskogen får Beta = 1, dvs risken är i paritet med marknaden. Rimligt om bolaget ska helt sluta förvärva och växa i takt med svenska ekonomin

• EBIT Marginalen förbättras till följd av att D&A sjunker, då inga mer förvärv eller tillväxt leder till lägre behov av avskrivningar & nedskrivningar av exempelvis goodwill etc etc.

• Övriga CapEx ligger kvar på historiska nivåer och växer i takt med omsättningen

• Utgått från senaste Pro-forma Omsättning som omsättningen för helåret 2022

Det leder till att:

• Om vi antar att den nuvarande marknadsriskpremien ligger på 5.5% (Något förhöjd från snittet på 4.5%) får vi ett nuvarande värde om 24 SEK per aktie.

• Om vi värderar bolaget utifrån den “normala” marknadsriskpremien på 4.5% får vi ett nuvarande värde om 34 SEK per aktie.

Tror inte att jag gjort några större misstag, men har korrigerat och ändrat i en modell som är specifikt byggd för att passa en serieförvärvare, vilket blir lite tokigt när man plötsligt sätter att implicit förvärvad omsättning = 0 hela vägen framåt :joy:. Vad jag ser så ser modellen solid ut nu, men ta den endå med en liiiiiiten nypa salt, dvs ± 1 till 2 SEK :slight_smile:

20 gillningar

Nope, jag går på dina siffror och bettar huset på det imorgon!!!

10 gillningar

Nä, vanlig hyfs räcker långt :wink: Prova! Du kanske gillar det?
Dessutom kanske fler lyssnar på dig? Om det nu är vad du egentligen vill uppnå.

3 gillningar

Du kan väl även ta bort en del SG&A kostnader, inga köp kräver ju färre i personalen. Eller det är peanuts i sammanhanget? Kanske inom den där 1-2 kr :slight_smile:

1 gillning

Haha :joy: Behöver jag upprätta en plan B tills när du jagar mig? Hoppas att AimHigher är en moralisk uppmaning och inte har med gevär att göra :thinking:

4 gillningar

Alltså, sorry… nu hänger inte ens jag med. D&A? Menar vi inte M&A (=Mergers & Acquisitions)?

Vad är SG&A?

Du har helt rätt! Jag har inte modellerat på en sådan detaljnivå, utan kört den klassiska investment-bank modellen där man utgår från omsättningen, EBIT etc etc :slight_smile: Jag ska se om det går att gräva fram lite bra info, och se hur det påverkar marginalerna. Har vart VÄLDIGT konservativ i mitt estimat i förbättringen.

1 gillning

D&A = Depreciation & Amortization. Redovisningseffekt :slight_smile:

SG&A = Selling, General and Administration costs. En operationell kostnad som inte direkt kan knytas per såld enhelt :slight_smile:

6 gillningar

Gick genom SG&A, du hade rätt. Med rimliga antaganden för hur stor andel dem lägger på M&A (utgick lite från andel personal) så landar vi på ett värde om 26 SEK kontra 37 SEK (5.5% vs 4.5% MRP)

4 gillningar

Så pass ändå!

Vi får snart be @janbolmeson via sina kontakter övertala dem att bara bli ett konglomerat som bara öser ut utdelningar istället :slight_smile:

Som @Andre_Granstrom beskrev det helt korrekt, vilket också är vad 90% av chefer i svenska industribolag jagar till 90% av sin tid :joy:

2 gillningar

Tur att jag har en chef som tillhör resterande 10% :rofl::joy:

2 gillningar

Ja, fast du är väl inom tillverkning va? Då är man del av COGS (cost of goods sold) och då är det produktivitets fokus. Same same but different :slight_smile: fast absolut du kan ha hittat en guld-chef, och var glad för det. Bra chef betyder oerhört mycket :grinning::+1:

2 gillningar