Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

1200 shots Pommac. Det är en vacker, om än smärtsamt tydlig, bild du målar upp. Gosse vilken vild kväll det hade kunnat bli. Nu sitter jag istället här med min halva Pommac-shot och tänker fula tankar om finanspressen och mitt vidlyftiga säljfinger. Jag ska mäta ALLT i Pommac-shots från och med nu. Det ger siffrorna liv och mening.

6 gillningar

Med facit i hand så sålde jag som vanligt för tidigt.

Tryckte några timmars övertid nu ikväll för att kompensera :smiley:

Det som är mest kymigt är att jag satt o velade länge om jag skulle köpa mer på 38,5 eller låta bli. Lät bli, sen tröttnade jag och sålde. Saknade helt enkelt en strategi från början.

Får nog bygga ett frågeformulär till mig själv nästa gång, typ:
Kan jag tänka mig att äga långsiktigt?: Y/N
Baserat på ovan fråga fundera över de möjliga utfallen:
Om kurs = faller, gör x
Om kurs = flatline, gör y
Om kurs = höjs, gör z

6 gillningar

Sålde vid öppning. Vinst 60 kronor :joy:.

Men metoden är den samma för alla IPO, säljer inom 5 minuter från öppning.

Betraktar IPO som lotteri, om än med bättre odds än Svenska Spel.

Ja, detta blev speciellt. Sålde på 38.50 och 42 och det jag behöll ligger runt 50-lappen. I procentuella tal tror jag aldrig att jag upplevt något liknande.

Några ord om Goda Tider. Jag föredrar att jobba på egen hand, men jag har sett några analyser. Vad jag uppskattar är riskanalysen. Den är riktigt, riktigt bra. Det är ju vad det handlar om; Hur mycket risk kan eller vill jag ta?

Nu lämnar jag Storskogen, åtminstone för tillfället och går vidare till andra IPO.

3 gillningar

Håller med, men ibland undrar jag lite hur den där risk-bedömningen görs.

Här följer en kommentar från min vän och kollega Niklas Danaliv via hans tipstjänst Goda Tider om gårdagens börsnotering av Storskogen.

Som vanligt, för transperensens skull. Jag är delägare i tipstjänsten, var med och skrev analysen, är delägare i Storskogen både med aktier i lockup (tom 4 april) och utan lockup via Avanza/Nordnet.

4 gillningar

Jag blev så imponerad över Goda Tiders analys, så nu har jag tecknat en prenumeration.

Jag har lyckats bra med mina IPO hittills, så jag är inte helt säker om jag tjänar in årsavgiften. Nåja, den får gå på nöjeskontot i så fall…:blush:

1 gillning

Han har pengarna tillbaka-garanti om man inte gjort det på 12 månader. :wink:

3 gillningar

Haha, förra året tjänade jag (och sambon, vi kunde alltså söka på dubbelt så många konton) ca 75 000 på tipsen så det behövdes ingen pengar-tillbaka-garanti där inte :wink:

5 gillningar

Ligger 28 000 plus i år, så jag är inte orolig …

2 gillningar

Jag misstänker det, men jag tycker ändå det är aptitligt. Levererar man inte värde så är det hedersamma att inte heller ta betalt för det.

2 gillningar

+Att han har lovat att han bjuder på en glass också :icecream:

4 gillningar

Intressant. Jag tänker att det är l"ätt" ett gå plus rent generellt, eller ge bra analyser, men att problemet med att få bra utdelning på Goda tider är att det är rätt svårt få tilldelning vid introduktioner. Eller hur upplever ni det?

Ja, det är definitivt det svåra. Har nog inte fått tilldelning ens på hälften av det jag tecknat tyvärr. Det är därför det är bra att vara flera personer eller ha tillgång till flera personers konton (man får väl tecka på sin barn t.ex., tror jag? Vet ej säkert då jag inte har barn).

Ja, upplever att det är lite beroende på antal konton man söker. Men ja, det är klurigt.

Hur tror ni att aktien kommer att röra sig de närmsta månaderna? Kommer den att ligga stadigt ungefär där den stängde idag eller tror ni på stora svängningar? Jag tänker att den relativt lilla “free-floaten” gör att det kommer att röra sig en del?

Sen undrar jag också vad som kommer hända veckorna innan lock-up tar slut och precis efter den dagen. Den 4/4/22 om jag inte har fel.

Via GodaTider har vi ibland haft några bonustips som inte var IPO relaterade. Jag brukar hoppa på när jag förstår resonemanget/risken och vill investera lite. Fördelen är då att man själv kan bestämma hur mycket man lägger på det och det är 100% tilldelning. :slight_smile:

2 gillningar

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Fundering kring att ha kapitalförsäkringar som affärsidé?

Kolla gärna kommentaren ovan och analysen här.

Jag tror att Storskogen kommer vara ett nyhetsdrivet bolag. I alla de 2 åren jag har ägt så är det kul att följa hemsidan och de köper i princip ett bolag i veckan. Samt på kvartalsrapport har det ju alltid varit mycket nyheter. Misstänker att det kommer vara så framgent också.

1 gillning

Min första IPO och en hel del lärdomar!
Trotts all information man har fått via poddavsnitt, artiklar på bloggen, inlägg här på forumet etc så gick det ändå att lära sig en hel del :speak_no_evil:

Sökte på ett konto, fick tilldelat 100 aktier.

Gäller att vara ombytt till matchen

Pengarna va överförda, jag hade en plan om att sälja 50/50 (morgon/em). Jag har haft avanza ett tag men inte direkt använt sidan/appen. Jag har sen tidigare en TJP som ligger där, så har bytt fond på den men i övrigt inte haft tillfällen att utforska så mycket mer än det.

Några funderingar fanns ju innan det kickade igång; hur funkar det att köra via appen vs hemsidan, hur kommer jag reagera när det kommer till kritan, kommer jag påverkas av att det går upp/ner, etc. Men detta tänkte jag fick va en del av processen, “learn by doing”.

jamen nu är jag ombytt till matchen, lätt!

När väl köp/sälj funktionen dök upp så var det inte lika självklart (emotionellt) att hålla sig till strategin om att sälja hälften direkt vid start. Det dök plötsligt upp en massa nya frågeställningar :see_no_evil: :joy:

• Hur var det nu igen, skulle jag vänta 20-30 minuter och kolla läget lite eller skulle jag sälja direkt?
  • Nu går kursen upp, hur mycket ökar det egentligen? Nu vill jag väl inte hoppa av tåget?
  • Nu går kursen ner, åhfan, när ska jag hoppa av tåget?

Oj, här finns det ett gäng andra funktioner jag inte sett innan…hur funkar de:

• sätta larm för över/nedre gräns
  • jag kan ställa in när jag automagiskt vill köpa/sälja vid en viss kurs

Samtidigt som dessa frågor och funderingar rullar runt i huvudet och jag försöker ta reda på hur alla funktioner funkar så hinner kursen gå under utgångspriset, och jag känner att jag inte ens vet om jag är med på tåget längre så jag bestämmer mig för att sälja hälften som planerat.

Jag trycker på sälj, väljer hälften av aktierna (hinner säkert vela över om jag ska sälja allt 5-6 ggr också). Trycker på typ “granska order”:

Det saknas information som styrker din identitet

= Alltså kunde jag inte köpa eller sälja överhuvudtaget.
Att få denna beskeden i skarpt läge är väl lite som att bytas in i matchens sista sekund för att ta en matchavgörande straff och skjuta straffen utan boll. :man_facepalming:

Som norrman bjuder jag på denna, hade kunnat skratta lite fint om jag satt hemma i Norge och en svensk skrev det här :laughing:

Identiteten är styrkad och godkänt säger Avanza så nu är det bara att ta fram matchtröjan och prova igen. I slutet av dagen var det hela en lärorik och rolig upplevelse.

8 gillningar