Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Tack Jan för ännu en lyckad börsintroduktion, eller att du har lagt ner så mycket tid! Det påverkade mig en liten del att gå med. Sedan tog jag eget beslut att hålla mig kvar och köpte första dagen ännu mer. Roligt med 18 % hittils. Eller patreon är ju nymjölkat nu i alla fall :slight_smile:

3 gillningar
3 gillningar

Nya uppköp:

Något mer positiva tongångar idag också:

Vi hävdar att Storskogen är väl positionerat för att fortsätta sin tillväxtresa under de närmaste åren. Med sin decentraliserade affärsmodell och dess proaktiva och välstrukturerade förvärvsstrategi, med stöd av ett starkt kassaflöde, ser vi god potential för fortsatta förvärv, skriver Nordea i sin analys

1 gillning

Vad tycker ni om rapporten som släpptes imorse?

1 gillning

Länk till delårsrapporten:

Ligger i fas / lite bättre än analysen som jag och Niklas gjorde. Spontant tycker jag att rapporten är bra. Man kan ifrågasätta nedgång i ebita-marginal men annars ska det bli spännande att lyssna på genomgången nu kl. 09.00 i webbsändningen.

Vågar inte sia om hur marknaden kommer ta emot det. Jag har ingen bra historik med tanke på Flat Capital, Volvo, Klarna, Tesla och alla andra aktier som jag missbedömt marknadens reaktion på bara de senaste veckorna. :rofl:

Här är en sammanställning av rekommendationer

Bank Rekommendation Riktkurs
Carnegie Köp 55 SEK
Danke Bank Köp 54 SEK
DNB Markets Köp 50 SEK
Goldman Sachs Neutral 44 SEK
JP Morgan Neutral 51 SEK
Swedbank Köp 65 SEK

Finanstwitter verkar mest frågande till allt från den organiska tillväxten till strategin. Ingen hausse där inte i alla fall. :slightly_smiling_face:

8 gillningar

Jag blev aktiv i mitt sparande först i samband med Coronakraschen för ca 1,5 år sen. Det jag har lärt mig sedan dess är - sälj inte, dumskalle! :joy:
Har varit med på flera börsintroduktioner under året och sålt första dagen, Re:Newcell, Cint, Idun, Storskogen. I backspegeln har nästan alla sedan dess haft bättre avkastning än det jag valde att stoppa in pengarna i istället. När det tuffar på uppåt känns det aldrig som läge att gå in igen och när det planar ut eller vänder nedåt så tänker jag “alla har insett att det är överköpt” så då känns det inte heller som ett bra läge.
Samma sak när jag hoppat från tuva till tuva med andra bolag, det blir sällan en bra timing :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Daniel Kaplan (och Storskogen) kommer delta på Avanzas Börsdag på onsdag (24/11):

https://financialhearings.com/event/43472?utm_campaign=utv_ah&utm_medium=email&utm_source=Digitala_Börsdagen_24_november_2021

1 gillning

Tänker att det är två olika strategier. Jag och min kollega GodaTider-Niklas har ju två helt olika strategier där.

• Jag säljer nästan alltid dag 1 eftersom strategin är att “flippa” IPO och utnyttja felprissättning kortsiktigt.

• Niklas köper i princip nästan alltid i samband med noteringen och håller över tid.

Så det finns inget rätt svar, beror lite på vad ens strategi och mål är med sparandet.

Såg det! Roligt att det kommer ut till småsparare. Tror att kännedom om företaget är viktig, än så länge skulle jag säga att sentimentet runt Storskogen bland småsparare är att de inte vet vad det är / baserar sig på medias skriverier i samband med noteringen som inte var allt för positiva.

1 gillning

Saxat från artikeln ovan då den ligger bakom betalvägg:

På tisdagskvällen meddelade Stockholmsbörsen den halvårsvisa ändringen i det välföljda indexet OMX Stockholm Benchmark, OMXSB. Bland noterbara förändringar märks att nynoterade Storskogen inkluderas i indexet samtidigt som Volvo Cars ratas.

Följande aktier läggs till indexet enligt Nyhetsbyrån Direkt: Addtech, Africa Oil, Cibus, Cint, Ctek, Diös, Lifco, Mekonomen, Stillfront, Storskogen, Troax och Truecaller.

Den stundande indexrevideringen kommer att gälla från och med den första handelsdagen i december. OMX Stockholm Benchmark är ett välanvänt jämförelseindex bland fondförvaltare vilket innebär att en inkludering, eller exkludering, av aktier kan leda till att portföljer behöver viktas om. Det brukar leda till rörelser i de berörda aktierna.

4 gillningar

Enkel fråga kanske, hur ofta uppdateras Pe-talet? Är det utifrån försäljningssiffror från senaste rapporten? Och framförallt, är det aktuell värdering eller värdering vid senaste rapporttillfälle?

Tror att det är vid varje rapportering när man fastställer EPS, vinst per aktie helt enkelt. Tror att PE för Storskogen kommit ner lite grann vilket är bra

Men så då borde inte PE öka när börsvärdet ökar mellan rapporter?

Min tolkning, och jag är inte en expert :slight_smile:
P/E är price per earning som du säkert redan vet är en prismultipel.
Ju högre P/E tal, desto högre “övervärdering”. För att komma fram till P/E tal så måste du först räkna ut dess vinst per aktie (EPS) eng. Earnings Per Share.
Här blir intressant när det gäller Storskogen, några påstår att man borde använda årsvinsten från förra året (senaste årsredovisningen), andra säger att man borde räkna på nästa års vinst då man gjort massa uppköp sedan dess. Jag är kluven vilka siffror Avanza tar. Innan denna (Q3) delårsrapporten tror jag att de använt årsrapporten då Q2 rapporten hade alleles för tidig indikation på hela årets vinst. Nu i Q3 överstiger vinsten hela 2020 årsvinsten 718 vs 574MSEK och då verkar det som att Avanza nu uppdaterat efter senaste Q3 rapporten. Nu blev det lite för komplicerat, men hoppas att det går att förstå. Bara kika i rapporterna och kolla efter vinsterna.

Ok, så vad menas nu här…jo att du räknar helt enkelt ut EPS (vinst efter skatt/antal stamaktier). 574MSEK/1524M och sedan så räknar man ut P/E (aktiepris/EPS) ex. 50/0.37 = P/E 137
Här har jag använt mig av vinsten från senaste årsrapporten. Har ej kollat antal aktier som det finns ute, så se dessa siffror som ett exempel som är ändå någorlunda kopplat till just Storskogen.

Om vi istället kikar på senaste delårsrapporten så ser vi att deras totala vinst ökat markant, jan-sep är nu 718MSEK, så räknar vi då igen 718/1524= ca 0,47 50/0.47= P/E 106 återigen, inga exakta siffror här inte, har ej kollat antal aktier.

Så kontentan är, Storskogen behöver växa in i sin kostym och jag själv hoppas på högre vinster och att man inte trycker antal aktier.

Hoppas någon kan rätta mig här, jag vill också lära mig att bli bättre :heart:

2 gillningar

När jag tittar idag 29/11 så har Avanza p/e 94 och Nordnet ger p/e 42.

P/E-talet består av två komponenter:
P=pris d v s vad en aktie kostar. Detta ändras hela tiden och därför ändras P/E-talet hela tiden, men det borde vara samma på Avanza och Nordnet
E=Earning. Det vill säga vinst per aktie. Detta kan beräknas på olika sätt, som @Aleks1 beskrev ovan. Om det är stor skillnad mellan Avanza och Nordnet, så är det säkert hur de räknar vinsten per aktie som skiljer.

1 gillning

Och tittar man på DI. Så är PE talet 100.
29/11.
Detta är lite konstigt. Borde räknas på samma sätt tycker jag.

2 gillningar