Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Kolla Swedbank
https://www.swedbank-aktiellt.se/om/storskogen

2 gillningar

FLASH: SEB sänker riktkursen för Storskogen till 44 kronor (49), upprepar behåll - BN

Hej, idag har det kommit nyheter om 3 ytterligare förvärv och kursen har gått ner. Nån mer insatt som följer bolaget och har lust att kommentera?

Hur säkrar man pengar till alla nyförvärv? Vad händer om räntan på lånen dubblas eller stiger ännu mer? Kan man räkna med så högt multipelarbitrage som bolaget tillskrevs också i framtiden? Tycker man sig se samma mönster för Storskogen som för SBB.

Jag har haft mycket diskussioner om Storskogen på sistone och här är några observationer.

OBS! Kom ihåg att jag har en stor position i Storskogen och är under lockup till 4 april.

• Volymen har minskat med den minskande kursen - brukar vara ett tecken att det bottnar ut. Min tro är att det här är en överreaktion åt det negativa hållet och att nu är ett köpläge på dagens nivåer.

• Många analyser spretar men de flesta har riktkurser en bra bit över dagens kurs. Från 44 - 67 SEK.

• Min och kollegors analys av andras analyser är att de är gjorda på ett ganska standardiserade sätt och tar inte hänsyn till Storskogens snabba tillväxttakt. En analys från en storbank förutsatte i sina antaganden att Storskogen under 2022 inte skulle förvärva fler bolag då deras mål redan har uppnåtts med de 9 förvärv som har presenterats till och med idag.

• Det är svårt att bedöma hur stor påverkan dessa analyser har på professionella aktörer som styr kapitalet.

• Det är oklart hur kursen kommer påverkas när lockup-släpps. Jag har varit i diskussioner kring att arrangera en blockaffär och det verkar finnas intresse på köpsidan. Jag är dock inte så sugen att sälja på nuvarande kurs.

• Tittar man även på ILA (Indutrade, Lifco och Addtech) så har de fallit mindre.

I andra sidan vågskålen ligger:

• Kapitaliseringssvårigheter - om räntan ökar, men jag tror att det är marginellt för en aktör som Storskogen. När de gav ut sin obligation förra året så var intresset JÄTTEstort, framförallt för att säkerheten inte var fastighet eller finans utan industribolag. Jag tror spontant inte att man kommer ha problem med att kapitalisera sig.

• Förvärv / multipelarbitrage har varit hett - kanske är det så att sötbrödesdagarna i Sverige är över, men jag tror inte det. Pratade med en partner på ett stort nordisk riskkapitalbolag i veckan som sa att även om det blivit mer crowded på multipelarbitrage-marknaden så finns det fortfarande affärer att göra. Sedan siktar ju Storskogen dessutom på förvärv utomlands…

Ja, det är lite fredagstankar.

6 gillningar

Här kommer mina tankar:

70-90% av alla M&A-transaktioner misslyckas. Det finns många anledningar till det. I Storskogens fall så tycker jag de tar väldiga risker, även om multipelarbitraget är sant. Risken tycker jag bäst illustreras med ett helt fiktivt exempel:

Bygdens gräv och transport - BGT
Storskogen hittar bolaget “Bygdens gräv och transport” (BGT). BGT har byggts upp av Nisse, en duktig entreprenör. Företaget har 50 anställda, 30 fordon och omsätter 120 mkr med en vinst på 9 mkr.

Familjeföretag och bjudmiddagar
En del av BGT:s framgång är att det är Nisses fru Marianne som ansvarat för redovisningen och sonen Johan ansvarar för transportverksamheten. Grävdelen hanteras av Maria som inte har någon koppling till familjen. Nisse har lyckats vinna uppdrag tack vare sitt kontaktnät i Bygden. En del har varit relationen med de lokala byggbolagen, en annan det goda samarbetet med kommunen. BGT brukar bjuda både byggbolagen och kommunens representanter på padel med efterföljande middag och förfriskningar.

Duktiga medarbetare med “skatteeffektiva” förmåner
I tillägg har BGT lyckats bra med att attrahera duktiga medarbetare. En del av det är att BGT haft en bra stämning. En annan är att BGT sett mellan fingrarna på medarbetare som lånat lastbilar/grävare på helger för att göra jobb åt privatkunder vid sidan om. Dessutom har BGT ett system med “bruttodiesel” där de anställda kan tanka diesel från företagets tank och betala med bruttolöneavdrag som sedan på lönen hanteras som “frånvaro”. Det gör att den anställde betalar 8 kr för diesel som egentligen kostar 20 kr.

Enter Storskogen
Storskogen köper bolaget för 70 mkr. Maria får 10% ägarandel för att ta över som VD. Johan blir kvar som chef över transportverksamheten. Nisse och frugan flyttar till Marbella och lever livets glada dagar. Storskogen tar fram en Uppförandekod som gör att Maria slutar med dieselfifflet, småjobben vid sidan om och slutar med representationen, åtminstone gentemot kommunen. Johan och många i personalen börjar knorra och Johan ringer upp farsan som ger honom 5 mkr för att starta “BT Transport”. 1/3 av personalen följer med Johan, samtidigt som “Örjans Maskintjänst” lyckas vinna kontrakt med kommunen istället.

Epilog
Kvar står Maria med ett bolag med halverad omsättning och resursmängd. Leasingavtalen på fordonen går visserligen successivt ut, men bolaget omsätter nu bara 60 mkr och gör en vinst på 1 mkr. Efter ett tag tröttnar även Maria och bestämmer sig för att plugga till fastighetsmäklare. Storskogens investment manager har nu ett bolag utan ledning och som är i fritt fall. Vad gör det då?

Sammanfattning
Blev kanske lite långa lördagmorgonstankar. Men min uppfattning är att halvstora företag som Storskogen siktar in sig på ganska ofta funkar ungefär som BGT - det är duktiga entreprenörer, det tas genvägar som inte Storskogen kan ta och bolagen funkar inte utan entreprenörerna. Därför är jag klart skeptisk till att delta i “multipelarbitrage”-spelet.

3 gillningar

Jag förstår hur du tänker, men det känns ganska onödigt att måla upp ett fiktivt scenario när Storskogen gjort dessa affärer i tio år och om och om igen visat att de (i stort sett) helt lyckats undvika utfall likt det du beskriver. (Disclaimer: jag har investerat i Storskogen). Tvärtom har man oerhört låg grad av misslyckade företagsköp, och man lägger mycket tid på både att utvärdera tilltänkta bolag, och att sedan jobba med dem för att fortsätta utveckla dem. Det är litet att underskatta bolagets grundare och management att tro att de köper första bästa bolag som kommer i deras väg utan att ens väga in risker likt de du beskriver. Sen kan det givetvis hända ändå, men historiken berättar en helt annan verkligen än den du diktar ihop.

1 gillning

Tack för svar! Storskogen har väl femdubblat omsättningen de senaste 3-4 åren, så deras historik är kort.

Jag tror inte att de köper “första bästa bolag” men konkurrensen på M&A-marknaden är hård. Har själv varit med i två processer senaste kvartalet som möjlig industriell tagare där jag är övertygad om att Storskogen också tittat. Det är inte så att det saknas tagare till bolag som har en EBIT på säg 5-20 mkr, tvärtom har vi i båda fallen tackat nej för att vi inte ser att det är rimligt att konkurrera på de nivåer säljaren förväntar sig (och får till affär på).

Jag underskattar inte Storskogens management men har inte själv förstått strategin - och då gillar jag ändå småbolag. Jag väljer att leta direktinvesteringar i de få småbolag på börsen som är lönsamma utan att ha galen värdering för min “lekhink” istället!

1 gillning

Det blir litet två olika diskussioner tycker jag, det jag invände emot var ditt scenario som jag tyckte var onödigt spekulativt, de tio år bolaget funnits visar att de oftast lyckas väldigt bra med sina bolagsköp. Om värderingen av bolaget är riktig, eller om multiarbitrage-affärerna är långsiktigt hållbara, tycker jag är en separat diskussion. Den är ju egentligen betydligt intressantare, men det finns bättre argument emot den än uppdiktade katastrofscenarion som jag läste din historia som.

1 gillning

Jag tycker diskussionerna hör ihop.På lång sikt är jag övertygad om att det är bolagens framgång i sin affär som spelar roll, inte den finansiella ingenjörskonsten i att hitta arbitrage. Mitt första inlägg var också kopplat till att jag vände mig lite ot @janbolmeson’s resonemang kring värdering som bara byggde på “börsen” inte på underliggande verksamhet.

Att 70-90% av alla M&A-transaktioner misslyckas är inget jag hittat på.

According to Harvard Business Review (registration required), between 70% and 90% of mergers and acquisitions fail. It’s a shocking number, and the one thing all have in common is people. Mergers and acquisitions fail more often than not because key people leave, teams don’t get along or demotivation sets into the company being acquired.

Det var vad mitt exempel illustrerade.

1 gillning

Ok, statistik om misslyckade M&A säger absolut ingenting om Storskogens väl och ve (du kan ju se bolag med liknande strategi, om än inte lika aggressiva, som funnits på börsen i många år och med lyckat utfall). Att M&A sällan lyckas köper jag också, men i min bok är det något annat än köpa fristående bolag och ha dem att fortsätta vara fristående eller att köpa en hel grupp bolag och bygga en bjässe inom ett område där det tidigare inte funnits någon branschdominant. Men, det är ok att vi ser olika på det, jag har lyft min invändning mot din berättelse och du har klargjort din skepsis mot deras strategi.

5 gillningar

All in snart ? :thinking::upside_down_face:

2 gillningar

Japp, köpt till det som skulle. För tidigt såklart :joy:

Klev själv in med en slant runt 40kr, och ytterligare lika mycket till nu runt 33kr. Får se om bettet håller :wink:

2 gillningar

:blush::+1:

Jag har lyssnat för mycket på forumet, att pengar på sidlinjen är waste, så jag la in allt jag skulle strax över intro kursen :joy:

Svårt att sia i nuläget, börsen väldigt wobbly och den är en bra bit under intro kursen. Finns inte direkt några psykologiska/TA nivåer att luta sig mig. Nu köper jag ju inte enskilda aktier för kort sikt utan för absolut minst 10+ år.

Jag trodde intro kursen skulle hålla, dvs att inte så många ville hoppa av vid intro kursen eftersom man nyligen ändå hoppat på aktien, men antar att börshumöret påverkar rejält. Det verkrar vara rätt många nervösa själar där ute. Plus att det generellt varit PE kontraktion på hög värderade bolag som Storskogen får sälla sig till. Så kanske inte oväntat.

Rapport om 2 dagar så det blir ju intressant :slight_smile:

Sneglar just nu på några olika aktier. Börjar finns småintressanta lägen.

2 gillningar

Ja håller lite spaning nu också efter köplägen när det svänger. :+1:

2 gillningar

Helsida i Dagens Industri imorgon. Inte direkt en nyhet, men intressant att den publiceras på rapportdagen.

1 gillning

Vi får hoppas bolagets prestation och siffror över tid är uthålligare än Lindgren och Bråse. Beundransvärd ihärdighet har dom om inte annat :blush:

1 gillning

Storskogens resultat sämre än väntat :sob: :man_facepalming: :smiley:

Kom inte åt den artikel. Hittade detta.

Investmentbolaget Storskogen redovisar ett justerat ebita-resultat på 542 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2021. Analytikerna hade väntat sig ett justerat ebita på 598 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning baserat på åtta prognoser.

Nettoomsättningen uppgick till 6.039 miljoner kronor, mot väntade 5.539 miljoner kronor. Det justerade ebita-resultatet blev 542 miljoner kronor. Väntat var 570 miljoner kronor.

En utdelning om 0:065 kronor per aktie föreslås för helåret 2021. På denna punkt väntades 0:08 kronor per aktie.

Antar svårt göra prognoser på nytt snabbväxande bolag. Kommer säkert att gå ner men känns inte som en show stopper för mig. Allt inom ±10% men såklart lite oroande att EBITA är ner och Omsättningen upp. Kanske man köpt bolag som haft något lägre lönsamhet än vad analytikerna väntat sig?