Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Det var ju typiskt att det ska rasa mer! Jag som var så nöjd över att lyckats pricka under strecket igår :joy:

bild

1 gillning

Kepler har uppdaterat sin analys idag håller kvar sin riktkurs.

https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/2022/02/23/storskogen.csp

Jag kommer sitta kvar och har själv svårt att se hur aktien kunnat stå lägre i slutet av året.

I ljus av oron o alla röda tal så går jag inte in o kollar avanza (och lysa) men den strategin funkar ju sådär när jag inte kan låta bli läsa svaren i denna tråd :laughing::see_no_evil:
Storskogen för mig var ett litet provprojekt, tanken va att sitta still i båten ungefär 6 mnd sen sälja. Kommenterade tidigare när den va på sin ATH: typ grattis till analysen och känslan va ju därefter :wink:. Med facit i hand så blev jag greedy och ville vänta ännu lite till innan jag sålde.
Inte lika skönt just nu, försöker sitta still i båten men märker ju också varför jag ffa kör mina fonder.

Funderar ju på att köpa på mig lite mer då det ändå är rea men får fundera på om jag gör det av rätt anledningar.

4 gillningar

Bolaget visar alltså en fantastisk organisk tillväxt, Otroligt förvärstempo och är snart dubbelt så stora som när de noterades.

Lätt att glömma bort när nyhetsrapporteringen handlar om: Pyspunka, Störtflod av aktier, Klart lägre rörelsemarginal än väntat

6 gillningar

Tur att jag sålde 3 januari

2 gillningar

Bolaget är uppenbarligen svåranalyserat. Jsg roade mig med att på nytt läsa Affärsvärldens analys som kom när bolaget börsintroduserades.

Börskurs om tre år vid
Viss framgång 22,30
God framgång 48,50
Stor framgång 71,20

Man nådde inte upp till den förväntade rörelemarginalen på 10 procent vilket straffas stenhårt av marknaden. Eftersom rörelresultatet är blygsamma 60 öre per aktie kanske detta inte är så konstigt.

Risknivån är hög. Aktien kan gå både en tia upp och en tia ner under de kommande månaderna. Jag avvaktar tills vidare. Nästa kvartalsrapport blir riktigt intressant.

5 gillningar

Sitter selv med en liten post i Storskogen og er vel vitendes om at det her kan bli kalkonen i portføljen så ser jeg det ikke som en kjøpsmulighet idag, finnes bedre alternativer på både på den norske og svenske børsen som troligtvis kommer at gi en bedre og stabilere reise fremover i et læge der renter og inflasjon er stigendes.

1 gillning

I mitt fall är det en bra påmminnelse att inte försöka outsmarta marknader genom att köpa enskilda aktier

7 gillningar

De som får börja sälja sina aktier den 1 april 2022
.
Vad ligger deras snitt inköpspris på? 10 kr/st?

Storskogen bør ihvertfall kun være en liten del av en aktieportfølje , både Sverige og Norge har en rekke store bedrifter som både leverer på sikt og betaler ut fine utbytter og en aktieportfølje bør vel domineres av de største 10-15 bolagene fordelt på 3-4 sektorer fra det nordiske markedet innen man kryddrer på med slike bolag som storskogen.

En fråga från en som inte följt Storskogen så nära. Hur finansierar de sina köp? Om ett bolag bara köper andra bolag så växer de onekligen, men det borde inte ändra värderingen om det bekostas av aktieägarna direkt eller indirekt, om de inte köper väldigt felvärderade bolag i sin tur? Om de ska skapa värde så måste väl köpet i sig innebära att det köpta bolaget kan växa snabbare och skapa mer värde än annars. Har de kunnat påvisa det?

1 gillning

Skulle inte våga in i nuläget, osäkert hur marknaden reagerar, fundamenta är borta och “följa john” styr kapitalet via robotar och indexhandel

Du har bra frågor och vad jag kan se i artiklarna på Di har de sannerligen växt och det är bra. Däremot har deras intäkter inte ökat i samma takt. Det förklaras genom att detta kvartal har de anpassat beräkningarna utifrån nya redovisningstekniker. Dessutom missade de att inkludera det i en graf i kvartalsrapporten som då visade ett bättre resultat än vad det faktiskt var. Deras förklaringar går inte helt ihop för mig. De säger att råvarupriserna har gått upp för deras olika bolag vilket påverkar bokslutet negativt. Samtidigt säger de att de har kunnat ta igen det genom höjda priser. Vilket skulle betyda ett nollsummespel. Samtidigt har då EBIT gått under 10%, vilket är det långsiktiga målet.

1 gillning

Mycket medieuppmärksamhet idag.

Sedan ska man inte sälja skinnet innan björnen är skjuten (dvs. kora årets sämsta aktie redan i februari)

1 gillning

Ja det är intressant hur negativt triggade DI blir av Storskogen. Bråse brukar ju också gärna ta till storsläggan.

”Årets sämsta” klarar de sig nog på teknikaliteten att de kan säga sig mena, underförstått, ”hittills i år”.

Eller ändrar man bara rubriken i efterhand så som de gjort tidigare.

Här en video - intervju med Kaplan.

Det finns många investmentbolag som många andra tror på mer.
Storskogen tror jag på.
En udda figur bland IB

Bråse fick ingen tilldelning vid IPO.

3 gillningar

Fascinerande att se hur mycket prestige det verkar gå i syn på enskilda aktier? Är det nån form av tävling att basha alternativt hylla specifika bolag som värsta sortens fotbollsfans?

Vad är grejen att hela tidningar ger sig in i leken?

4 gillningar

Nja, rätt skall vara rätt. Han menar hittills i år. Till och med Bråse, som ibland är lite för angelägen att jaga rubriker, inser att det kommer att komma mycket värre rapporter än denna under 2022.

Oavsett vad framstår det som oprofessionellt när en journalist driver en agenda mot ett enskilt bolag, särskilt när det inte finns någon som hävdar att bolaget inte har rent mjöl i påsen. Vem vet varför Bråse är så arg på Storskogen? Vilket skälet än är kan det knappast vara motiverat att låta honom kölhala ett företag utan konkreta argument. Storskogen växer snabbt, är lönsamma, underlättar företagare genom att köpa bolag med evig ägarhorisont och har fläckfria ägare - vad är det som är så illa?