Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Vanvettigt stort intresse.
Det verkar inte vara risk off gällande riskkapital än så länge …

Noteringafloppen, ohh that hurts right @janbolmeson :grin: “But it ain’t over til the fat lady sings”

4 gillningar

Stör inte Jan nu. Han har fullt upp att anställa forumets moderatorer :joy::+1:. Det är prio nr. 1 just nu.:hugs:

1 gillning

Jag har inte läst varenda meddelande i tråden.
Generellt har tipsen om börsintroduktioner varit ganska lyckade.
Mycket intressant att följa och få lite krydda i portföljen.

Det har alltid poängterats att satsningar i IPO:er är något som tillhör lekhinken,
och att de flesta IPO:er bör säljas av första dagen eller de närmaste dagarna efter börsintroduktionen. Jag har missat en hel del börsintroduktioner.
Dels för att jag saknat torrt krut vid sidan om, dels att det inte riktigt passar min investeringsfilosofi.

Men jag gillar också spänning, tecknade mig i gamestop och tecknade mig väl för 4 st börsintroduktioer, 2 gånger fick jag så lite aktier att det knappt var lönt. De andra gångerna blev jag inte tilldelat något.

Jag har gjort en del investeringar där jag tidigare blivit inlåst. Det var inte aktier de gångerna utan en fastighet första gången och en hög med guld och silvermynt andra gången. Silvermynten gick att sälja men det tog 1-2 veckor. och man förlorade 5-10% av värdet som inlösande firma tog i spread. Sedan dess har jag föredragit likvida tillgångar. Det var främsta anledningen till att jag avstod från storskogen.

En fond eller investment bolag som kan köpa upp onoterade bolag med stor potential är tilltalande.

I dagarna kommer jag stuva om in min portfölj.
Min portfölj har gått upp eftersom jag legat tungt i råvaror.
Jag har funderat på om jag skulle köpa lite av omx index. Men jag tvekar lite ändå.
Det pågår en kris. Bara för att index gått ner 20% betyder inte det att det nödvändigvis är billigt, eller inte kan gå ner mer. Det kan lätt gå ner 20% till om krisen eskalerar.
Ibland handlar det inte alltid om PE tal och värde.
Det kan kännas lite tryggare att sitta i cash när det är stormigt.

All bets are off.
Det är svårt att värdera bolag just nu och veta var man bör vara investerad.
En stor del av storskogens nedgång beror nog på krisen. Det är risk off.
Endel på avslöjande/förtal om att de är spretiga och investerat i persienner och cykelpumpar.

Efter att en aktie gått ner bör man fråga sig.
Finns potentialen kvar?
Är det ett bra bolag?
Är potentialen bättre i andra bolag?
Man måste inte vinna tillbaka pengarna i samma bolag.

Jag var investerad i Kazatomprom. Ett uranbolag i Kazakstan.
Jag var 100% upp på den, men sålde i förra veckan till plus minus noll.
Världens största producent (40% av marknaden), och lägsta low-cost producern
Men det har hänt saker i kazakstan och de är väldigt proryska.
Valde att gå ur eftersom att det finns en risk att de drabbas av sanktioner eller att västvärlden väljer att bara köpa av “godkända” leverantörer. Stor potential upp, men också stor potential ner nu. Helst skulle jag vilja in i ett annat uran bolag, men just nu är potentialen på kort sikt kanske inte bäst i uran. Uranaktierna har redan gått upp väldigt mycket. Funderar om man istället bör öka lite i oljeaktie innehavet.

Jag kommer troligen att rotera lite från råvaror till en position i Microsoft och Amazon. Båda har framtiden för sig och har gått ner sedan toppen. Cloud tjänster blir hela tiden en större del av omsättningen. Storskogen verkar tokbilligt, men det är fortfarande inget för mig

Noteringsfloppen inkluderas i Carnegies toppval bland de svenska small cap-aktierna

7 gillningar

2022-03-14 14_00_45-Dagens Industri - Di.se nyhetssajt

3 gillningar

Storskogen engagerar otvivelaktigt skribenterna på DI. Jag undrar om de har något på bolaget som man missat, känns som det finns något agg :sweat_smile:

4 gillningar

Rusar ju nåt otroligt

Snart är vi på plus för hela året :+1::grin:.

2 gillningar
1 gillning

Ännu mer

Storskogen förvärvar två brittiska bolag

1 gillning

Har du flyttat alla pengar i från Lysa All in i Storskogen Jan :joy::+1::thinking: ? Nu blir det ändring i Kom igång guiden Storskogen :heart: istället för Lysa fondrobot :face_with_hand_over_mouth: ? De som vill ta lite högre risk får välja LF Global indexnära :hugs::tada: !

1 gillning

Nope. Kommer diversifiera från Storskogen till LYSA under kommande 0 - 36 månader. Har inte ändrat strategi. Tror ju på EMH generellt. Men det blir lite så efter 25 års sparande att när man kan reglerna så vet man också när man kan bryta mot dem. Storskogen var ett sådant fall.

7 gillningar

Med 3 förvärv på en dag så verkar “Pyspunkan” som Dagens Industri varnade om, inte vara närvarande än i alla fall

3 gillningar

Det är ju därför jag blir så skeptisk till tillväxtsiffrorna som många analyser bygger på. Varför skulle man gå från 9 → 17 → 26 → 27. Det implicerar att man kommer sluta köpa bolag, medan Storskogen tydligt sagt att man avser att fortsätta växa och har skapat en organisation (=tagit kostnader för) för mer förvärv…

3 gillningar

Precis. Mr Kaplan nämner ju detta IGEN i senaste intervjun som ligger lite längre upp i flödet. 15 miljarder kr i EBITA skall nås. Det bör betyda fler förvärv…
Eftersom intervjun gjordes för bara tre veckor sedan så får den informationen ses som ganska aktuell!

Jag antar att skillnaden på vad storskogen vill och vad analytikerna tror är hur man lyckas med utförandet. Jag antar att alla förstår att storskogen kommer vilja fortsätta förvärva bra onoterade bolag, frågan är om de kommer lyckas. Krävs ju 3 saker för att lyckas.

• Kunna identifiera bra bolag från dåliga.
  • Måste finnas något bra småbolag som någon annan vill sälja.
  • Ha kapital nog att köpa för.

Så frågan är vilken de tror kommer göra att storskogen misslyckas.

Nån mer som är lite sugen på att ge sig på att börja swingtrada lite?

Finns ju inget som tyder på en snar och kraftig uppgång, men samtidigt känns det också som att man nått en botten för den här gången. Lite sugen på att chansa på att den kommer fortsätta pendla mellan typ 21 och 24. Köpa på runt 21,50, och sälja på 23,50. Poster om typ 200.

Går den ned till 21,50 och inte masar sig upp i närtid, så är jag ändå ganska säker på att den på lite sikt kommer passera 23,50 igen, och säkert gå upp mot 25-30 med.

Tråkig och hånfull kommentar som inte tillför ett dyft till diskussionen kring Storskogen som bolag. Sen kan jag tycka att lite respekt ändå är på sin plats då det sitter folk i detta forumet som tappat miljoner de senaste månaderna (vid realisering). Bespara mig alla kommentarer kring att det ingår i spelet, jag är medveten om allt sådant. Oavsett vad man tycker om bolaget så förstår jag inte kommentarer som denna…

8 gillningar