Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Så kan man ju också uttrycka det :grin: I sak sant också, men lock upen är väl snarare riktad mot delar av de befintliga ägarna, snarare än institutioner som eventuellt kan vilja köpa?

Skulle säga att det är mer rättvisande att uttrycka det som att från och med tisdag så kan de som tidigare varit låsta, nu sälja sina aktier :slight_smile:

Tror inte direkt att några mängder av ”stora institutioner” kommer kasta sig på köpknappen, haha

3 gillningar

Ingen blankningsposition över 0.5 % enligt Blankningsregistret hos FI. Den dåliga free-floaten gör blankning också svårt. Ju lägre free-float, desto dyrare att låna aktier för blankning.

Tack @Andre_Granstrom för inspelet.

Förutsätter ett stort intresse hos befintliga ägare att sälja… Att de bara är under lockup är ju inte samma sak som att man kommer sälja.

På tisdag kommer facit kring huruvida det blir många som säljer eller ej. Spännande. :flushed::thinking:

Disclaimer: Jag vill särskilt påminna läsaren om att inlägget utgör mina personliga åsikter, tolkningar och slutsatser och ska inte på något sätt ses som en investeringsrekommendation. Att investera på aktie- och kapitalmarknaderna innebär alltid ett risktagande. Värde och avkastning kan såväl öka som minska och investerare kan förlora det investerade kapitalet. Historisk avkastning och resultat är inte någon garanti för framtida resultat. Du uppmanas härmed att alltid göra din egen analys innan du väljer att investera i en enskild aktie eller fond och aldrig investera mer än vad du ekonomiskt klarar av att förlora. Jag vill även belysa att jag har ett finansiellt intresse i egenskap av investerare och/eller aktieägare

3 gillningar

Jag har funderat en sväng och kommit fram till att jag inte riktigt köper detta, om jag tolkar det rätt.

Idag hade storskogen en omsättning på 69M, och ett totalt värde på 40G. Tittar jag EQT så har de en volym på 414M och ett värde på 360G. Hemnet har en volym på 26M och ett värde på 14G.

Så jag tycker de flesta bolag har en omsättning kring 0,1% av värdet, +/- en faktor 2.

Vad skiljer storskogen?

1 gillning

Är det egentligen inte free floaten som sådan, i absoluta tal, som är mest relevant? Eller varför ta det i relation till börsvärdet?

1 gillning

Med risk att jag har fel och därmed ett provprat: (rätta gärna).

Det är inte så mycket omsättningen i förhållande till värdet som omsättningsvolymen i sig. Ta ett exempel att en fond ska allokera ca 350 Mkr (en fond på 10 mdr, 30 positioner likaviktat) - det är ju all handel i 7 dagar. Det blir omöjligt utan att påverka kursen.

På samma sätt åt andra hållet - är inte expert men har svårt att se hur en UCITS fond med likviditetskrav skulle kunna komma ur en position och om de ens kan köpa på sig under dessa omständigheter.

Tror till och med omsättningen på en liten position på 5 Mkr skulle vara kursdrivande som det ser ut nu.

Disclaimer: Jag vill särskilt påminna läsaren om att inlägget utgör mina personliga åsikter, tolkningar och slutsatser och ska inte på något sätt ses som en investeringsrekommendation. Att investera på aktie- och kapitalmarknaderna innebär alltid ett risktagande. Värde och avkastning kan såväl öka som minska och investerare kan förlora det investerade kapitalet. Historisk avkastning och resultat är inte någon garanti för framtida resultat. Du uppmanas härmed att alltid göra din egen analys innan du väljer att investera i en enskild aktie eller fond och aldrig investera mer än vad du ekonomiskt klarar av att förlora. Jag vill även belysa att jag har ett finansiellt intresse i egenskap av investerare och/eller aktieägare

3 gillningar

Första april idag. Någon som sett, läst eller hört nåt kul skämt om Storskogen? :smiley:

Dagskursen? :thinking:

13 gillningar

En dipp så här i slutet av sista dagen innan helgning. Gissar att det är folk som inte riktigt vågar vara med vid öppning av sista handelsdagen innan lockupen hävs.

Men jag behåller och säger som Jonathan Lejonhjärta: ”ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort”.

Fortfarande en bit kvar till all time low (tror det är 21,12?). Blir kul se vad som händer på måndag och tisdag :slight_smile:

Trevlig helg på er!

Edit: Oj hade missat att de ska göra en riktad nyemission, haha! (Nej det är inget aprilskämt!) Kan kanske förklara en del av raset.

Edit 2: Vem gör inlägg 1 000?

Edit 3: Ändå bra att de får in lite extra pengar. Vi hoppas på två köp nästa vecka? De anställda hoppas på fri champagne på AW:et :slight_smile:

1 gillning

Det ser ut som det har varit 1 april varje dag i år :thinking:. Det är bara kanske jag som är så negativ investeringar i rena aktier på alla möjliga sätt förutom investement aktier Investor och liknande. :thinking:

1 gillning

1000 tecken :neutral_face:

Och jag har inga Storskogen alls, följer bara tråden med nöje! Har en stop/loss på 20:- och väntar in tisdagens ”ras”… Annars blir det lite mer Volvo!

Trevlig helg.

6 gillningar

Stackars @Jacke77, det var så nära!

3 gillningar

Du vann :joy::+1::grin:. Det är som vanligt otur :+1:. Vem skulle inte bli nyfiken när man ser ett tråd med 1000 inlägg :joy::face_with_hand_over_mouth: ? Då blir det automatisk att man hoppar in på tåget :grin:.

3 gillningar

Jag kan säga att mina riktiga pengar är investerade ungefär som dina! Minus alla smileys :smiley::+1:t2:

4 gillningar

De får jag inte ha i mina Isk då de inte följer något index :joy::joy::face_with_hand_over_mouth::+1: ! De har jag bara här på RT för att kompensera mina stavnings fel! Bild säger mer än 1000 ord. Jan vet vad jag pratar om haha. :grin::+1:

2 gillningar

Hur ska du göra nu Jan när det har passerat 1 tusen inlägg? Ska du dela tråden eller göra liknande aktiesplit :thinking::face_with_hand_over_mouth::grin: ? Storskogen A tråd + Storskogen B tråd :rofl::thinking: ?

4 gillningar

Det har riktats en del kritik mot att Storskogen är dåliga på att kommunicera. Man kan absolut säga mycket om Storskogen - men just den kritiken har jag inte förstått. Tvärtom uppfattar jag dem som ärliga och transparenta.

Nu ska man ju inte överdriva betydelsen av en mindre nyemission, och jag kan absolut vara ute och cykla, men är det inte ändå att betrakta som en negativ nyhet? Även om det förstås är positivt i sig att likviditeten förbättras något.

Med det sagt så får man nog säga att vald tidpunkt för att gå ut med nyheten är genialisk. 17-tiden en fredag. Kommer förmodligen inte noteras i finansmedierna. Antagligen är det så att innan börsstängning så ligger det på dagredaktionens ansvar, men nyheten är inte tillräckligt stor för att någon ska vilja jobba över innan helgen, och den lilla dagredaktionen på lördag lär ha viktigare saker för sig. På måndag är det glömt.

Hatten av!

Kursen nyemissionen är på är ju över marknadskursen så det lär inte bli några nyemitterade aktier?
Eller fattar jag det fel?

Hm, vet ej.

Står ju också ”Storskogen offentliggjorde den 25 mars 2022 att koncernen ingått avtal om att förvärva 82 procent av aktierna i Swedwise och att 103 miljoner kronor av köpeskillingen skulle betalas med nyemitterade B-aktier i Storskogen.”

Om de den 25 mars kom överens om villkoren för hur dessa B-aktier skulle värderas, så är det väl så det är. Beklagligt för de tidigare ägarna naturligtvis, men smart av de som förhandlat för Storskogens räkning. Innebär ju isf i praktiken att nyemissionen sker till en överprisad kurs. :dollar:

Tror vi marknadspriset drivs upp till emissionspris då? Vore ypperligt då jag precis tog en position på 100 lax för 22.58.