Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

För att jag inte vill lockas till att agera spontant på eventuella kraftiga kursrörelser. Just nu är jag investerad i Storskogen och jag vill inte riska mer genom att köpa på mig ytterligare. Min investering är ju heller inte långsiktig.

1 gillning

Vad är din definition på långsiktig?

Jag tänker ju att mitt case i tråden ovan bygger på att kunna vänta både 1, 2, 3 och flera år. Man vet aldrig när marknaden övergår från att vara en popularitetstävling till att fungera som en våg.

Var det inte idag som lock upen gick ut? DI skriver imorgon. Hmm!

Imorgon. Idag är sista lockupdagen, imorgon första handelsdagen utan lockup för alla utom företagsledningen som hade a-aktier. De är under lockup 180 dagar till.

Ps. Skön nedgång på 9 procent idag… (upphämtat nu vid 1030). Onekligen en helt bisarr utveckling i aktien. Något som kommer vara en bra och kul historia om 10 år men nu bara är helt sjukt. Det innebär ju tusentals miljoner i värde som värdet på bolaget hoppar - på inga nyheter…

7 gillningar

Är väl en bra dag att blanka idag om man tror på att aktien imorgon kommer att rasa. Tycker det i sig är ett fair bet (likt att betta på det omvända) även om jag själv inte sysslar med blankning.

1 gillning

För mig är Storskogen en del av lekhinken, i en väldigt bokstavlig betydelse. Försöker swingtrada lite, med några hundralappar eller upp till kanske en tusenlapp i vinst. Det kanske går vägen, eller så gör det inte det. Det är hur som helst inget jag blir rik på, men det kommer heller inte ruinera mig. Och det är kul att försöka (jämför med att spela på fotboll - något många gör kanske främst för själva nöjet).

Med det sagt:

• Ska medge att jag börjar bli lite lockad av att gå in långsiktigt. Blir kanske i en annan portfölj då. Får se vad som händer efter tisdag.

• Om Storskogen parkerar på dessa nivåer så är nog risken att jag så att säga blir långsiktig ändå. Men jag ser framför mig att aktien även fortsatt kommer vara volatil.

Nej, att blanka kräver att du inte bara har rätt om riktningen, utan du måste också ha rätt om när. Jag som köpt aktier kan vänta, om det tar ett halvår extra så funkar det också för mig.

Som tur är hann jag in och köpa några till på 21,6. Kan dock ges några fler liknande jojo-hopp de närmaste dagarna.

Med så här mycket hoppande i kursen och de väldigt sprida åsikterna om aktien, så borde vi få bra betalt :wink:

Det är ett par sådana saker som får mig att tro att det kommer ta ett tag innan aktien gott upp mycket. Om jag får rätt i min teori om bolaget så borde värdet gå upp mot 100kr på något års sikt. Men jag tror att aktien kommer ha två plattoer, den första vid IPO-kursen då ett gäng kommer vilja ta hem vinsten, och nästa vid 50 när de som nu köper har fått 100% och vill ta hem sin vinst. Först när alla dessa tagit hem sina vinster så kommer aktien lyfta mot 100kr, och jag hade inte varit förvånad om det tar över 1-2 år innan vi är där.

Bra att komma ihåg för oss som köpt på oss nu och är långsiktiga, det kommer nog ta lite tid och resan kommer bli spännande.

1 gillning

Jag håller med dig i din analys ovan. Notera att det från dagens nivå är 4-5 gånger pengarna. Det är ju något som vi i “vanliga” fall har som ett bra utfall i indexfonder på ca 20 års sikt (10 år = dubbling, 20 år = femdubbling). Så även om det tar 10 år, så är det sannolikt bättre än att lägga pengarna i en indexfond. Det är mitt huvudcase - om det sedan tar 1-2-3 eller flera (men mindre än 20 år) år, då är det en extraordinär affär. Givet så klart att de fortfarande växer och gör sin grej…

Gäller att vara långsiktig.
Dock kanske man inte ska göra som jag gjort. Har kvar Ericsson aktier köpta på 832,50 kr år 2000. De ligger på runt 90 idag. :person_facepalming::person_facepalming::person_facepalming:
Snittade dock ner dem vid emissionen.

2 gillningar

Det här skrev jag i förra veckan…

Igår kväll roade jag mig med att gå genom professionella analyser från bl.a. Kepler, Nordea och Carnegie och hittade följande i Kepler Cheuvreux analysen från 17 november 2021. De tänkte lite som jag ovan - hur mycket av värdet på aktien är “tillväxtvärde” skiljt från “fundamental värde idag”.

Observera att deras analys publicerades 17 november 2021 när kursen var 49.50 kr(!) med en riktkurs på 65.00 kr(!!). Då ska man även komma ihåg att inget av alla de köp som man gjort i år var kända (dvs att man har köpt på sig mer än 20 bolag sedan dess).

Då skrev de följande (min fetstil):

We have considered several methodologies and a key factor is that the valuation of Storskogen is sensitive to how much of the future acquisition potential is incorporated into forecasts, especially in a DCF model. Based on an alternative set of forecasts, only relying on organic growth aside from the acquisitions that have been announced, our DCF model yields a value of SEK26 per share (market capitalisation c. SEK43bn), which can be viewed in the context of current market pricing and our target price in order to assess to what extent M&A potential is discounted in the market valuation of the share.

Kurs just nu (2022-04-04, dagen innan lockup släpper) är 22.58 SEK.

Möjligheterna att titta på och äta :popcorn: är många. Kommer ju säkert få äta upp det här, jag har säkert fel och man hittar de bevis man letar efter (=confirmation bias) men ovan visar ju att min beräkning inte var åt h-e och att andra varit inne på samma spår. Men det har ju ingen betydelse för marknaden som idag körde ner aktien med 9 procent under ett tag och säkert kan köra ner den ännu mer. Det finns inga garantier och underhållningsvärdet är högt.

För dig som läser och är osäker på vad du ska tro gäller som alltid att göra sig sin egen bild och gärna:

When in doubt, stay out.

Jag har spekulerar i ovan för jag har råd, tålamod och det är fortfarande bara en del av mina pengar och jag kan bära risken, till och med att förlora alla pengar om det värsta skulle hända.

1 gillning

Intressant, jag skulle inte bli förvånad om vi får en rekyl upp imorgon.
Inte helt osanolikt att antalet som har väntat med att köpa tills tisdag är fler än de som har väntat på att sälja ( på denna nivån altså)

5 gillningar

Spännande dag. Vi har alltså rört oss mellan bottennoteringen och 20.60 SEK och 24.05 SEK och stängde på 23,57 (+4,25 %) med lite högre volym än vanligt (men fortfarande bara typ 5.5 miljoner aktier), ca 130 Mkr.

Intressant inför morgondagen, tror att många kommer vara lite avvaktande, men det verkar ju inte som att marknaden idag stängde med en förväntning om ett ras imorgon…

4 gillningar

Kommer bli mycket intressent, jag hoppas nästan på en sväng ner mot 22, vill nog köpa lite till :wink:

Jag gissar att det kommer bli ganska stora rörelser de närmaste dagarna, typ som idag.

2 gillningar

Kan det vara så att en hel del trodde att lockupen var över med handel idag, därav de stora rörelserna. Sen förstod man att det var imorgon med risk för att det fortsätter då.

1 gillning

Du menar att folk köpte tillbaka för att bli sittande med aktierna till imorgon där de tror att kursen ska dyka?
Låter inte sunt, då säljer man idag och går ur positionen.

3 gillningar

Intressant att se hur många som väljer Storskogen för sin medverkan i DIs aktietävling Drömportföljen som pågår nu men även att så många experter verkligen får kämpa för att fixa en positiv utveckling. Här ser man verkligen svårigheterna med få aktier och kort tidshorisont men kanske är det Storskogen som blir en del av vinnarportföljen, vi får se i Juni

1 gillning

Jag är iallafall glad att den fanns med i min Drömportfölj igår med tanke på utfallet

1 gillning

Känns som man väntar på en IPO nu när man sitter och kollar kursen vid öppning

2 gillningar

Lite så ja, ska bli en spännande dag. Började ganska mycket ner, så nu får vi se om det blir som igår.

2 gillningar

Allt är relativt på något vis. Hade Investor B fallit med 7% vid öppning så hade jag också uttryckt att den föll tungt, men nu när Storskogen har blivit slagpåse nummer ett på Stockholmsbörsen så är -7% en axelryckning, i alla fall från min sida.