Fast samtidig går man inte helt lottlös dom skriver att man få en ca/drygt 1000 lapp på X-dagen den 19 maj.
Dvs om dom lever så länge.
Utdelningen är 7 öre per aktie, dvs för en tusenlapp behöver du ha 14 286 aktier.
Nice, ligger just nu på 14000 exakt, köpte 23.61, den stod stilla länge, sålde dagen innan, men har utrymme för 6000 till, men valde vänta till nästa vecka, då Nasdag gick ut med räntehöjningar och fallande kurs. behöver bara klämta in 286 till innan 19 maj, sedan får man ta beslut om man vågar går in med mer, skit bra o skriva här, jag visste inte om att gränsen var så nära, har aldrig legat ute med 20 tusen aktier på ett bräde.
Glöm inte att återinvestera utdelningen .
Jag han och trada under dagen, 23,60 till 24 under dagen så fallet blev inte så hårt, men jag ligger minus för dagen då den slutade på 22,90, det hade jag inte räknat med. men spara belopp då jag vet att den kan fortsätta även på Måndagen, men då mer försiktig, verkligen följa marknaden och hoppas på det bästa, kommer inte våga gå in gå in början av dagen, utan följer läget. sedan kan man ha fel, men kan vänta ännu 1-2 dagar för lite balansering av fallet. som Bolmeson visa han låg med majoritet på på 24.
Idag var det rena slakten i min portfölj … detta är en del av det som gick minus idag. Storskogen gjorde mig inte besviken, den följer sitt mönster med att gå upp och ner
Tycker det är bra att man lägger ut, då slipper man känna sig helt värdelös, det är aldrig kul att sluta en dag back flera tusen, spec innan en helg.
Man kan inte säga att du inte avviker i från både Global och Sveriges index . Med en sådan portfölj hade jag dött i sömnen
.
Mina alla Isk portföljer är back totalt ca. 40-50 tusen idag. Inget ovanligt när man har lite tyngre portfölj . Inget att bry sig om det är fredag innan helgen eller på måndag
. Det är så min portfölj fungerar både upp/ned nästan varje dag mellan 20-60 tusen.
Har du så djävulskt mycket back, jag slutade 2004-05 när jag fick ett sådant fall, sedan dess vågade jag aldrig gå in igen, varav jag har bara skrivit här sedan höstas, våga gå in först nu i Mars, men vi fick ju en bondepraktikan här med alla ägg i samma korg vid års skiftet kom den in med bild, har följt den och valde o vänta till nu Mars. Tror jag skrev vänta tills efter påsk men börja lite tidigare, bondepraktikan är inte o leka med.
Inte mycket back bara 1% om det blir så idag 100% LF Global indexnära. Då får du räkna att det är ganska många miljoner i portföljen då blir det mycket i pengar. Det är ganska många på RT forum som har sådana portföljer. Jag är inte rädd då det är långsiktigt på 15-20 årssikt . Det är ingen fall då börsen fungerar så och ju mer pengar man har blir bara en halv % back ganska mycket pengar
. Jag har alla ägg i en korg i 1550 st aktier globalt. Inga problem med den korgen
.
Haha ligger man så bra till så förstår jag att det inte är något problem.
Jag har inte riktigt dessa belopp, men valde aktier nu när allting föll efter året, följde Bolmeson han skrev detta som April skämt, men insåg efter följt honom att det låg en bit sanning bakom Storskogen. gjorde att jag gav den högre procent än allt annat.
Hoppas du skojar med oss.
Du skriver att du förlorat stort och varit utanför börsen i 17 år och nu går in hårt på aktier och du gör det med över 300k i en och samma aktie.
För att du sett vad JB köpt … I’m lost for words
Jag har andra pengar, är dålig på placeringar, la in efter robot avanza, gick in nu i slutet av mars.
Men har ännu inte flyttat över allting, bara belopp jag vågar offra, har även Norskt konto, valde flytta pengar när den låg på 1.1, nu har den stört dykt, har haft pengar där över 2 år, fördes över samma ögonblick jag gjorde överföring, trodde inte det skull gå så fort, men har väntat på tillfälle, bytt boende osv, fått kapital fritt.
Mitt råd är att du håller dig till Globla indexfonder eller liknande innan du har bättre koll på vad du gör.
Oavsett om Storskogen går bra eller dåligt framöver tycker jag du tagit ett dåligt beslut. Du ska inte “offra” pengar om du inte har koll på vad du gör.
Inte så bra hålla på så där. Man blir aldrig rik att hålla på så på börsen. Det är dåligt och långt i från långsiktigt sparande i breda globala indexfonder. . Man ska inte spela på börsen.
Du har mest troligt helt rätt, men kika på robot placeringar via avanza, har haft dessa som grund, dessa går på medel och hög chans, men visar ännu minus sedan inköp, men förstår marknaden ännu inte går som den ska.
Men valt att chansa, gav aktier 0.5 milj som spel pengar. detta är max, nu håller storskogen något på 320k eller runt där, resterande är på andra aktier. samt ännu fritt kapital, huruvida jag ska flytta över mer, får jag ta nästa vecka.
Börsen är skakig. Inflation och krig och andra bekymmer.
Även robotar och globala indexfonder påverkas negativt.
Jag tycker inte du ska stoppa in mer pengar i aktier som “spelpengar”. Stoppa in i Lysa eller Globala Indexfonder om du vill in på börsen.
Du ska inte “spela på börsen” och sedan hänvisa till att du gör det för att person A eller B köpt aktier. Helt fel! Du ska inte lita på någon annans tips om specifika aktier. Inte på mig, inte på JB, inte på nån alls.
Jag kör ju från tid till annan teckna-sälj på börsnoteringar (teorin beskriven i denna artikeln). Jag vet att en hel del personer gjorde en bra affär på det i höstas som en spekulation i lekhinken. Den öppnade ju på 38.50, stängde väl på nästan 50 kr första dagen och låg över teckningskurs och nosade på över 60 kr fram till 4 januari. Som kortsiktig spekulation tycker jag det är godkänt. Notera att det även var en analys som gick i princip tvärtemot alla andra.
För att titta på det långsiktigt - något som jag upplever att jag har svårt att bli hörd i - är att jag är mer lojal mot målet än en planen. Målet för mig är 1) att ha tillräckligt mycket pengar för att kunna leva det liv jag älskar och älska det liv jag lever samt 2) hjälpa andra till ett bättre sparande.
Jag började investera 1996, sedan dess har jag verkligen testat i princip allt, det enda undantaget är krypto. Min lärdom från dessa 25 år är att över tid är det som ger bäst odds i majoriteten av alla fall är ett brett, billigt och regelbundet sparande i indexfonder.
Med ovan sagt, så dyker det ibland upp möjligheter på marknaden och då upplever jag att det är värt att agera. Inte helt olikt om man spelar poker och får en bra starthand, då försöker man “maxa” intjäningen på handen. Naturligtvis behöver det göras på ett sådant sätt att man inte behöver lämna bordet om man har fel.
Min personliga och subjektiva tro är att Storskogen - på denna nivån <25 kr - är ett sådant case. Jag har gjort researchen, jag har följt bolaget, träffat och lyssnat på VD, läst vartenda kvartalsrapport sedan 2020, läst vartenda analys utgiven av Kepler, Carnegie, Nordea, jag har pratat med företagsledare som sålt sitt bolag till Storskogen och jag har pratat med konkurrenter till Storskogen, etc.
Betyder det här att jag har rätt? Nej. Betyder det att aktien inte kan falla? Nej. Betyder att folk borde köpa bara på det jag skriver? Nej. Vore det ärligare av mig att vara tyst om min egen spekulation? - vissa av er tenderar tycka det, men jag är av motsatt åsikt. Jag tycker det är mer ärligt att visa att jag har köpt, att jag lever som jag lär.
Var är sannolikheten störst för bäst avkastning på 10 års sikt?
Så för att komma till det egentliga svaret:
Bortsett från alla analyser etc så är följande de “bärande punkterna” för mitt case kring Storskogen.
-
Enligt t.ex. beräkningar av Kepler Chevraux (som stämmer med mina egna) så visade DCF-värdering av Storskogen i november förra året att givet ingen mer tillväxt så är värdet på bolaget (dvs. med bara de bolag de äger, den vinst de uppvisar och att de sedan går som börsen i allmänet) ca 26 SEK per aktie. Det vill säga 3 kr eller 10 % under dagens kurs. Då har vi inte tagit hänsyn till att sedan november har man köpt flera miljarder i omsättning och hundratals miljoner i EBITA. Det vill säga att alla köp under 26 kr ger mig en margin-of-safety och jag får all tillväxt “gratis”.
-
Det andra bärande i min spekulation låter så här. Om jag har 1 000 SEK så kan jag idag lägga dem i A) en indexfond och B) Storskogen. På 10 år har jag en förväntning om mina pengar ska dubblas (10 år, 8 % ränta) i en indexfond. Då uppstår frågan: “Var är det mest sannolikt att pengarna dubblas på kortast tid?” Är det i indexfonden eller i Storskogen? Det vill säga att det i mitt case - i jämförelse med indexfonden - räcker att Storskogen går från 25 kr till 50 kr någon gång innan 2032-04-22. Min tro är att sannolikheten för en dubbling på kortare tid är högre i Storskogen än i en indexfond.
-
Bolaget är lönsamt, växer (både organiskt och via förvärv) och gör det som de har sagt att de ska göra.
Således har jag inga problem att skriva att det kan ta flera år. Hellre det så att folk som vill göra samma sak har rätt förväntan om tidshorisont. Det lär inte ske de närmaste veckorna, men jag tror ju uppenbart inte heller att det kommer ta 10 år. Kepler/Swedbank har ju riktkurs på 52 SEK och dessa brukar ju ligga på en 12-månaders tidshorisont. Så de upplever ju uppenbart att det borde kunna ske innan slutet av 2023…
Naturligtvis gäller det här så länge som företaget gör det som de säger att de ska göra - dvs. har stabil, lönsam och högre tillväxt än snittet. Om dessa förutsättningar förändras, så förändras ju caset också.
Mina köp - för transparensens skull
Jag har försökt lägga ut mina köp, sedan tog bort dem för jag fick feedback från några av er, men just nu upplever jag att det är ok.
Jag ligger även och bottenfiskar med ordrar lagda på olika nivåer för en månad framåt på ytterligare ett par tusen aktier innan jag når mitt allokeringstak. T.ex. plockade jag på mig aktier idag nära dagslägsta (ordern låg på 22.99 sedan ett par dagar tillbaka, dagslägsta: 22,85 SEK) precis innan stängning:
Notera att det här inte innefattar de aktier som jag köpte när Storskogen var onoterat. Dessa har jag ännu inte fått in på mitt Avanza-konto. Så det här är aktier köpta på marknaden på exakt samma villkor som alla andra - notera t.ex. att en del aktier köptes och har hållts sedan börsnoteringen på 38.50 SEK.
Givet att mina ekonomiska omständigheter inte ändras har jag ingen plan att sälja på i alla fall under 40-50 kr. Sedan får man naturligtvis ta ett nytt beslut om det går massor av tid och man inte kommer upp i den kursen, eller om man når kursen men fortfarande är undervärderad (t.ex. kursen är 40, men värdet borde vara 80, dvs. liknande situation vi har nu). Det jag kan lova är att ingen föräsljning kommer ske de kommande 30 dagarna åtminstone och om det mot förmodan skulle ske, så kommer jag skriva om det i tråden innan det sker.
Varför envisas jag med att skriva om Storskogen?
Flera av er har messat mig privat av omtanke, t.ex. @AimHigher skrev ett fint meddelande där han varnade mig för att göra det till en prestigegrej (tack!). Det var efter det jag tog bort köp:en för jag var osäker på om jag lade upp dem för att “visa mig” eller om det autentiskt var för att dela med mig.
Jag vill gärna tro om mig själv att det inte handlar om “ha rätt”, “visa andra” eller “göra en poäng”. Min förhoppning är att det för några är ett nöje enligt nedan att följa, att ni kan käka lite och se på antingen när jag gör bort mig offentligt (vilket har ett värde i sig) eller att man kan dra några lärdomar från det.
Jag hade tyckt att det var värre att prata i podden om att bara köp indexfonder men sedan gör jag själv en relativt stor spekulation vid sidan utan att berätta. Sedan poppar man upp om 2 år, “vet du vad, vi köpte Storskogen 2022 men berättade inte och det blev en jättebra affär men sa inget”. Det hade ju även gett mig möjligheten att inte säga något om spekulationen inte lyckades.
Så här får du / ni följa det i realtid - med alla kval, tankar, osäkerheter m.m. För det är klart att jag tycker att det suger t.ex. med en nedgång på -7.1 % idag på en börs som slutade -1.5%. Det är ju tydligt att marknaden inte har samma åsikt som jag. Men det är ju det som är det fina med marknaden, att man får lov att över tid testa sin tro mot marknaden och sedan får man se vad facit blir.
Köp för h-e INTE med motiveringen “Jan sa att…”
De som vill kan sedan använda det här som inspiration för att göra sin egen research eller göra en spekulation. Men då gör man det på egen risk - och det värsta scenariot för mig är att man köper med motiveringen:
Jag köpte för att Jan sa att det var bra.
Det är verkligen inte OK. För det är lose-lose. Om det går bra så har du tjänat lite pengar, men du har inte lärt dig något och du har tagit en risk och bara haft tur. Om det inte går bra, då har du förlorat pengar och inte heller lärt dig något och dessutom är det inte osannolikt att du tycker att jag är en idiot.
Men jag vill gärna tro att ni som hänger i forumet eller läser det här är klokare än så. Eftersom man måste ta hänsyn till alla förutsättningar. Några av mina förutsättningar kring ovan är att 1) jag kan ta en konkurs i Storskogen utan att det förändrar min nattsömn eller vardag, 2) jag har uthålligheten att vänta och 3) det är en hanterbar andel (<20 %) av i min totala portfölj.
Så, summa summarum, to be continued. Det är ju lite som att följa en såpa live och jag är villig att vara clownen på arenan.
Disclaimer: Jag vill särskilt påminna läsaren om att inlägget utgör mina personliga åsikter, tolkningar och slutsatser och ska inte på något sätt ses som en investeringsrekommendation. Att investera på aktie- och kapitalmarknaderna innebär alltid ett risktagande. Värde och avkastning kan såväl öka som minska och investerare kan förlora det investerade kapitalet. Historisk avkastning och resultat är inte någon garanti för framtida resultat. Du uppmanas härmed att alltid göra din egen analys innan du väljer att investera i en enskild aktie eller fond och aldrig investera mer än vad du ekonomiskt klarar av att förlora. Jag vill även belysa att jag har ett finansiellt intresse i egenskap av investerare och/eller aktieägare
Du kan ha rätt, men jag har väntat i 2 år, enda ökningen var nu sista månader när jag skicka över Norska kronor till Sverige, handa inte om stora pengar men en positiv förändring.
Köpte boende kontant osv, anser jag har utrymme på kvarvarande belopp, sålde hus köpte bostadsrätt.
Har ännu kvar kapital utan varken ränta eller något på Nordea, valde skicka över en del, avanzas stege till avanza platium gick snabbt spec när man day trading.