Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Men du måste ge en tanke på hur snabbt jag har läst vad du skrivit, har inte ens varit inloggad, jag han och se både April skämt och placering på drygt 21 tusen. samt inköps tillfälle. allt detta la du ut.

1 gillning

Tänkte jag var snabb o se 24 som inköp, samt 44k drygt backa, tänkte då förlorar jag inte ensam. då känns allting mycket bättre. genom köp på mycket billigare nivå, tyckte jag såg någon sälja vid uppgången över 24 som motsvara aktierna, men valt o gå på helheten, valde trading, då med tanke på mina tidigare erfarenheter med Nokia. Visst en chansning är det alltid med aktier men när man får hjälp, samt se att man inte är ensam, utöver detta en med mycket bättre utgångs läge vid inköp.

Ser tre “fel” här :frowning:

1. chansning
  2. får hjälp
  3. man är inte ensam
1 gillning

Att följa Jan m.fl i tråden på den här resan för att det känns billigt att köpa på de här nivåerna med tanke på den starka övertygelse och research som gjorts om Storskogen är väl rätt förståeligt, om än inte helt rationellt :slight_smile:

Rent krasst är det ju reptilhjärnan och amygdalan som skriker “Den store ledaren Jan och övriga i min digitala stam på RT ger sig ut på riskfylld skattjakt i djungeln! Jag måste haka på!” (Ingen skugga över analysen, den är bevisligen gedigen ) :sweat_smile:

Funderar själv över att läsa igenom den här tråden grundligt och eventuellt ta ett lekhinks-bet. Men det låter som att kapitalet du avvarar är mer än “lekpengar”?

2 gillningar

Några kommentarer till era kommentarer:

Ja, till viss del. Riktkurser och det som står i analyser spelar en viss roll. Ju bättre analyser analytikerna kan göra desto mer rättvis blir ju prissättningen. T.ex. såg vi motsatsen på Q4-rapporten i februari. Man levererade en helt galet bra rapport (t.ex. 36 % organisk tillväxt när målet är BNP+1-2 %) - Kaplan har själv sagt att han aldrig kommer kunna leverera en lika bra - och marknaden straffade aktien ganska hårt.

Min åsikt är att det var ett onödigt självmål av Kaplan & Co som verkar ha fått samma insikt. I alla fall när vi pratade med honom om det.

Ja, har hört samma sak från flera. Stora volym + Stora svängningar är ju sådant som älskas av traders.

Grattis. :clinking_glasses:

Jag hoppas att du och alla andra inser att jag inte sitter på facit. Från varje nivå en aktie befinner sig på finns det alltid en möjlighet till -100 %.

Haha. Ja, eller hur! Det visar ju perfekt på risken / möjligheten med enskilda aktier.

Vill bara lägga till att affärerna i mitt inlägg ovan är efter börsnotering på samma villkor som alla andra. Något som också är värt att lägga till är att sommaren 2021 gjorde Storskogen en stor pre-IPO-runda (som fick kritik i media) där jag investerade en hel del. Den gjordes på siffrorna i denna kvartalsrapport som då var:

• Nettoomsättning: 10 mdr (jämfört med över 30 mdr nu)
  • EBITA: 0,9 mdr (jämför med nästan 3 mdr nu)

och den rundan gjordes på… tada… gissa… 25 kr per aktie… Det vill säga att man kommer nu in i ett bolag som är 3 gånger så stort som förra sommaren för en billigare peng… Det är klart att det blir en genväg för mig som investerade mycket då, att investera nu.

Ett av få tillfällen där bolaget är i bättre skick och aktien är billigare än pre-IPO-rundan. Någon annan kanske kan rätta mig här om jag har fel. Men det är ju det här jag menar t.ex. med att värderingen av bolaget just nu är i princip frikopplad från priset på aktien.

Exakt. Pratade med en aktör i finansbranschen som förvaltar en hel del pengar. Hans kommentar var att han ville se att Storskogen bidrog med värde och inte var destruktivt. Dvs. han ville se organisk tillväxt på både sälj och vinstsidan innan han vågade investera.

Vi vet inte, men vi kan göra en kvalificerad gissning att det skedde på multipel 6-9 eftersom det är deras plan. Om Storskogen har gjort 200 förvärv på dessa, är medvetna om att det är ett av deras viktigaste nyckeltal - varför skulle vi tro att det är något annat än genomsnittet?

Amen. :blush:

Haha… Fast fanboysen hänger typ bara i detta forum. Överallt annat är det Snårskogen, Noteringsfloppen och annat. :joy:

För att citera Stefan Löfven, “Det är inte okej”.

Utan en egen analys får man vara medveten om att det knappt är bättre än att köpa en lott. :cry:

Kan inte säga det bättre själv. Tack!

:point_up_2: J Ä T T E V I K T I GT! Trilla inte i den här fällan. Jag brukar kalla det för “Yoda”-fällan. Dvs. att man köper något för att [välj valfri auktoritet] sa något…Det är aldrig någon bra idé. Jag har förlorat sjukt mycket pengar på det genom åren… :cry:

Jag har ingen kristallkula, risken är fortfarande 100 % från dagens nivå! Det finns inga garantier och kom ihåg att aktien är på -60 % för i år, bara idag åkte den -7 %.

Så min autentiska rekommendation till de allra flesta som känner sig som nybörjare följ rekommendationen:

When in doubt, stay out!

Följ den här tråden, ta fram :popcorn: och utnyttja det till att ta anteckningar. Notera vad jag och andra tittar efter, notera att vi inte har någon kristallkula (jag har köpt på 38.50 SEK), hur media skriver, hur analytiker uppdaterar kartan först när verkligheten slår dem i pannan, hur det är enkelt att gå i flock, hur svårt det är att gå mot strömmen, hur andra investerare t.ex. @Pellepennan utnyttjar svängningarna för swingtrading och jag agerar annorlunda, hur vissa läser allt och andra inget.

Det finns extremt många insikter och lärdomar att hämta i denna tråden om man är villig att göra jobbet. Ett bra tips är att t.ex. papperstrejda, skriv investeringsdagbok, läs analyserna som kommer, lyssna t.ex. på dagens inspelning på Patreon där vi är fem helt olika investerare som resonerar kring Storskogen etc.

Lärdomarna som du kan få här är gratis för den som är villig att göra jobbet. Det är den stora gåvan som jag gärna vill ge bort.

Disclaimer: Jag vill särskilt påminna läsaren om att inlägget utgör mina personliga åsikter, tolkningar och slutsatser och ska inte på något sätt ses som en investeringsrekommendation. Att investera på aktie- och kapitalmarknaderna innebär alltid ett risktagande. Värde och avkastning kan såväl öka som minska och investerare kan förlora det investerade kapitalet. Historisk avkastning och resultat är inte någon garanti för framtida resultat. Du uppmanas härmed att alltid göra din egen analys innan du väljer att investera i en enskild aktie eller fond och aldrig investera mer än vad du ekonomiskt klarar av att förlora. Jag vill även belysa att jag har ett finansiellt intresse i egenskap av investerare och/eller aktieägare

14 gillningar

Tack för en tydlig utläggning kring hur du resonerar, det ger svar på många funderingar jag haft om det här.

1 gillning

Fast nu gick det bra, jag men Bolmeson är grymt smart, han gick ut när han ligger 44k back drygt, jag kommer in vid nivå 22 , gör en översyn på läget, tappar jag 44k så tappar Bolmeson det bubbla, visst ingen garanti, men vi sitter tydligen på olika däck på titanic, Menar han har bättre insikt än vad jag har, han har till och med suttit med dessa människor han har lite mer koll, det är vad han representerar både på tv som i forum, samt kompisar som Charlie Söderberg osv, dessa är inga små potatisar.

Här har jag stor nytta av min “kan själv-mentalitet” (som vissa irriterar sig på och uppfattar som kaxighet). Det ska extremt mycket till att jag följer någon annan på det sättet, jag gör alltid mina egna bedömningar.

Jag har flera kollegor, supersmarta ingenjörer, som lockades med på GME, hälften vann på det, hälften förlorade och ganska mycket. Jag var totalt ointresserad av sådan spekulation och rent principiellt emot att gå med i ett slags mobb mot “hedgefonderna”, en mycket bisarr tolkning enligt min mening och med vissa likheter kring stenkastningen mot polisen förra helgen. Ja, jag vet att liknelsen kan vara lite tillspetsad men destruktivt flockbeteende för egen vinning är inget jag vill hålla på med.

2 gillningar

Tack @Fungera, jag förstår ditt resonemang då jag historiskt har resonerat likadant. Men med all respekt, kärlek och omtanke - det är ett åt helvete fel sätt att resonera. För det följer så många problem med det här.

När man kollar utifrån så ser man aldrig hela bilden - även om jag försöker vara transparent. För du kopierar bara det som du ser och det som du extrapolerar från det. För det som jag gör är summan av t.ex. min:

• risktolerans
  • erfarenhet
  • kunskap
  • livsmål
  • värderingar
  • intentioner

Bara för att illustrera det med ett exempel. Du som såg listan med mina innehav ovan kanske noterade att det är utspritt över flera depåer. Om man inte ens noterade det, så är det redan en miss man har gjort i sitt antagande. Men här är en av de större:

Det är alltså en position som jag har tagit i min tjänstepension. Den är totalt på ca 2 Mkr och jag har en tidshorisont på 24 år och minst 14 år innan jag ens har en laglig möjlighet att ta ut pengarna. Det andra som ni inte kan veta är att jag månadsparar ca 12 000 SEK i den. Det betyder att mitt till synes stora innehav på 100 000 SEK är egentligen “bara” är 8 månaders insättningar i tjänstepensionen.

Det vill säga att det isolerade “bettet” jag har gjort här låter som:

• I bästa fall har jag köpt på mig en tillgång som kan dubblas snabbare än Avanza Global på ett par år. Jag tror inte jag kommer kunna köpa Storskogen för samma peng i framtiden och således bygger jag positionen idag.

• Om Storskogen skulle gå i konkurs så har jag tappat 5 % av portföljen eller 8 månaders månadssparande.

• Redan nu kommer jag sannolikt har en tjänstepension över brytgränsen och således gör det i princip ingenting för mig om den skulle tappas.

• Jag månadssparar mer än dubbelt av det jag behöver i min TJP. Min kalkyl för TJP bygger på att jag ska månadsspara 5 000 SEK och ha 5 % nominell utveckling tills 2046.

• Jag har alltså stort utrymme för att det ska kunna gå fel.

Notera att det alltså är väldigt stor skillnad på mina 100 000 SEK här och någon som har ett totalt sparande på 100 000 SEK. I mitt fall är det - i mina ögon - en försumbar risk att ta denna positionen i denna depån, medan för en annan person är det direkt idiotiskt att ta samma position om 100 000 SEK som jag.

Det är därför jag alltid tjatar om att riskhantering, positionstorlek och en hel mängd andra faktorer - t.ex. som hur det passar in i den övergripande strategin - är superviktiga. Samma “erbjudande” som kan vara superbra för en person kan vara idiotisk för någon annan och vice versa.

Därför vill jag vara tydlig till alla som läser det här:

Kopiera för helvete inte andra rakt av utan att göra egen research och applicera det på din egna situation. När du kopierar så ser du bara aktionen, du ser inte processen som ledde fram till aktionen och förutsättningarna. Alltid gäller: “assumption is the mother of all fuckups”

Tack @Fungera för att jag får använda din kommentar för att illustrera det, det är inte specifikt riktat till dig, då jag tyvärr vet att många tänker som du.

Disclaimer: Jag vill särskilt påminna läsaren om att inlägget utgör mina personliga åsikter, tolkningar och slutsatser och ska inte på något sätt ses som en investeringsrekommendation. Att investera på aktie- och kapitalmarknaderna innebär alltid ett risktagande. Värde och avkastning kan såväl öka som minska och investerare kan förlora det investerade kapitalet. Historisk avkastning och resultat är inte någon garanti för framtida resultat. Du uppmanas härmed att alltid göra din egen analys innan du väljer att investera i en enskild aktie eller fond och aldrig investera mer än vad du ekonomiskt klarar av att förlora. Jag vill även belysa att jag har ett finansiellt intresse i egenskap av investerare och/eller aktieägare

6 gillningar

Här kan väl jag också förtydliga att den hittills lönsamma leken med “swingtrading” i Storskogen har gjorts med aktieposter som motsvarar en bra bit under 1% av mitt totala kapital (pensionskapital inräknat). Det är alltså pengar jag inte har några som helst problem med att förlora helt.

3 gillningar

Men å andra sidan såg jag innehav på 21 drygt aktier, samt uträckning hur dom räknade på innehav mot inköp vid lägre nivå.

Tänk jag som följt dig, jag har läst massor som fastigheter där vi har skilda åsikter men då bygger jag från grund samt renoverar, där vi har olika åsikter, samt prisbilder Umeå kontra Malmö, då visserligen har era uträckningar varit belägen vid utkanter, jag centralt där läget är a o och o.

Men börsen har jag varit tydlig med att jag inväntar, jag inväntar läget, som det med “äggen i samma korg”)det lades under skämt vid början av året, jag valde avsiktligt att inte placera mig på börsen, skrev även att nu ska man samma in alla äggen, vänta tills påsk innan placering.
Har bara läst lägret sedan dess, tittat på börsen, läst även här, läst det mesta hur vissa skriver börsen slutar aldrig förvåna, men har inte sett läget att gå in, fören nu för några veckor sedan. mycket tack till Rikatillsammans.

1 gillning

Du glömde dumheter Jan :joy::+1::grin::star2:

1 gillning

Men å andra sidan slog dom flesta ner i backen utan fallskärm den 7 mars. tänka att det finns en enda dag man kan se detta.

1 gillning

Sålde av min lekhinksposition i Storskogen för ett tag sedan på grund av skatteanledningar, gjorde en fin liten förtjänst på några tusen :tada: Så nu läser jag bara tråden av intresse.

Är detta justerat för hur många aktier som finns totalt? Det vill säga motsvarar en aktie nu lika stor ägarandel som en aktie då? Även om vinst och omsättning tredubblats så kanske ägarandelen har minskats med mer än det. Det vill säga 25 kr då kanske fortfarande var mycket bättre än 25 kr nu? Eller tänker jag fel?

Spännande att höra med tanke på att din strategi är i grund och botten motiverat av att följa flocken :thinking:

1 gillning

Förstår att detta gav en reaktion, men vill samtidigt berätta att jag är inte någon galning, jag berättat på någon annan tråd att jag har min mamma som levt enlig fire, man kan säga att hon lyckades mycket bra, men hon kan inte sluta leva inom fire, hon gick i pension vid 65, vägra gå tidigare, hon sitter även som kommunpolitiker och är partiledare, hon vägra sluta arbeta fast hon nu passerat 71 år, vi har frågat varför? vi har sagt åt henne att lev upp pengarna, ut och res, hon svarar bara jag vill inte resa.

Hur som helst så är vi barn helt allergisk till hennes livsstil, hon pratar ofta om pengar fast vi själva har god ekonomi har nämnt att syrran sålde oxå huset i höst, 17 milj drygt inga lån, kvar en bostadsrätt på östermalm samt bostadsrätt i Umeå, hon vill inte heller gå i pension.

Aktierna jag köpt motsvarar bara bilen jag köpte, jag vet att om några år är inte bilen heller värd en enda krona, det samma ser jag på aktierna, försvinner dom så gör dom det, har berättat att mitt ex jobba som placerare, samt min gamla granne som börsmäklare, dom kan inte heller aktier, dom skickar bara in pengar och hoppas på det bästa, enda fördelen dom ser flödet, varav dom har sälj spärrar.
Jag har valt tiden och jag har valt platsen när jag skulle kliva in på börsen, jag fick nästan “Ground Zero” som start punkt, jag har betalt av bostadslån och har enbart avgiften, även om jag skulle tappa allt placerbart kapital så kommer jag ändå leva ett bra liv.
Som jag berätta så tappade jag pengar 2005, visst det grämde mig då, men samtidigt gjorde jag det till en rolig historia, nu ser jag det som spännande att prova på börsen igen, men jag går inte in med allt, jag har kvar kapital, när man blir 50 år så har man inte lika stort behov av detta kapital, därför vågar jag gå in på ett galet sätt. jag vill inte heller sluta arbeta i förtid, men kan gå ner på halvtid och fortsätta leva normalt. Att gå in på börsen motsvarar då bara bilen, den kommer gå ner på 0 kr, jag vet om att det kan även aktierna göra, men går det bra så har jag fått “Bragging rights”. går det dåligt en rolig historia.

3 gillningar

Rätt! Hade otur när jag skrev igår efter midnatt. :man_facepalming:

@Andre_Granstrom - du kanske kan dubbelkolla och kontrollräkna.

Om jag inte minns fel så var antalet aktier innan pre-IPO-emissionen totalt 133 604 304 st. (Prospektet sid 154). Dvs antalet vid not 10.

Efter pre-IPO emissionen blev det 151 604 879 aktier. Not 23.

I samband med börsnoteringen blev totala antalet 167 692 148 st.

I samband med gjorde man även en split på 1:10 så att det är totala 1 676 921 485. Dvs att du för en aktie pre-IPO fick 10 börsnoterade aktier med 1/10 av priset. En 250 kr aktie blev 10 st 25 kr aktier.

Så provprat - någon får hjälpa mig kontrollräkna (på basketmatch med dottern alldeles för tidigt en lördag :flushed:) grovt räknat:

• utspädningen efter pre-IPO rundan på 250 sek/aktie (=motsvarande 25 kr idag typ) är från 133 till 167.

• dvs om jag inte har mer otur när jag tänker ca 25 procent.

• då fick man 66 omsättningskronor per aktie (= 10 000 Mkr/151,6 miljoner aktier) eller 6,6 vinstkronor per aktie. Med samma resonemang idag så blir det 178 omsättningskronor och 17,8 vinstkronor per aktie. Räknat innan split för jämförelsens skull.

Dvs att jämfört med pre IPO så får jag för samma peng, inte tre gånger värdet, utan ”bara” någonstans mellan 2-3 gånger värdet.

Har jag tänkt rätt? Eller fortfarande otur när jag tänker?:thinking:

1 gillning

Är detta verkligen en bra strategi? Om man väntar tills det är bevisat att storskogen kommer gå bra lär ju kursen redan gått upp. Är det inte det vi for betalt för, att osäkerheten nu är stor? (Sen ingen garanti att storskogen kommer lyckas bevisa det.)

Känns ju som ett riktigt roligt upplägg, har man den inställningen så bör man nog haka på, men man bör nog inte gå in med mer än man gör vid en pubrunda :beers:

Jag tror att detta är nog det som kommer ge mig mest av storskogen, jag tror detta är ett riktigt bra tillfälle att lära sig en hel del inför framtiden. Med alla diskussioner här, allt material och alla analyser så kan man lära sig hur det kan gå till med nya bolag. Något som man kanske kan ha med sig inför framtiden, när man har mer pengar att gå in med. Lär inte vara sista gången ett nytt bolag börsnoteras och marknaden är osäker på vad det egentligen är värt.

4 gillningar

Den kostade 250 kr pre-IPO men sedan gjordes en split i samband med notering där du fick 10 aktier för en.

Ingen otur vid tänkandet här vad jag ser, ca 2.25ggr mer bolag för pengarna efter utspädning får jag det till, dock inte druckit kaffe ännu :slight_smile:

3 gillningar

Och detta är alltså innan kaffe?
Hur många decimaler till får du med efter kaffet? :crazy_face:

3 gillningar