Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Det är bara att stålsätta sig. Grafnestorn hos Carnegie hoppas på köplägen generellt i oktober månad. Innan dess kommer det stagnera eller fortsätta nedåt. Vi är långt ifrån att ha nått botten av en generisk björnmarknad. Det är fortfarande 15-20% nedför som återstår och ytterligare 12 månader. Surra fast er vid masten. Det blir vild sjö :slight_smile: .

5 gillningar

Vilka är storägarna?
Vad jag kan se så har följande köpt i alla fall

Sen om de räknas som storägare låter jag vara osagt, men det är insynshandel i alla fall.

2 gillningar
2 gillningar

Storägarna med lockup är

Daniel Kaplan
Ronnie Bergström
Alexander Murad Bjärgård
Peter Ahlgren

Enligt din lista verkar i alla fall två av dom köpt :+1:

1 gillning

Jag har som hastigast skummat igenom innehaven, inget mer. Så jag har egentligen ingen aning om själva uppköpsprocessen eller hur dessa värderas. Kraven för uppköp , är dom rent bokföringsmässiga som du skriver om? I så fall kan man ju trampa på en och annan mina. Med tanke på uppköpstakten, så borde det vara svårt att på annat sätt göra värderingar, och det kanske marknaden straffar dom för.

Organisk tillväxt betyder ju att dom handlar för egna pengar som finns i kassan. Gör dom det är det ju bra.

Storskogen kommer nog igen tids nog, bara dom navigerar rätt bland alla bolag.

1 gillning

Ont om uppköp på sistone (mer än två veckor sen sist - men då en rätt stor affär för att vara Storskogen). Tror ni man har slagit av på takten, är den relativa stiltjen mer säsongsbetonad eller har det med höjd ränta att göra? Har det kommunicerats något officiellt?

Antar det är svårt att slutföra affärer då mer eller mindre hela firman antagligen dragit iväg på semester. (Tennisveckan i Båstad börjar snart, så gissar att även inledningen av juli inte kommer bjuda på så mycket uppköp.)

De har tidigare kommunicerat att det både är en säsongsvariation och att de är mer selektiva.

Mer än hälften av alla avslut sker i Q1 & Q2 till följd av att många affärer är villkorade med bokslut som tenderar komma då. Så Q3 och Q4 har alltid varit ”svaga” förvärsmånader.

De har också sagt (i senaste kvartalsrapporten) att de till följd av marknadsläget är betydligt mer selektiva med förvärven. De upplever att de kan få bättre nyckeltal billigare. Även om antalet företag till salu är något färre så var upplevelsen av deal flow god.

6 gillningar

Här är många storskogen vitsar i denna tråden: https://twitter.com/ekonomigabriel/status/1542570189912514562?s=21&t=RPihbPNrqry2CBMQ8XeItQ

:joy:

2 gillningar

Dags att köpa storskogen investment kan inte sjunka mera, ser att många säljer

Trillar in lite, men Dagens Industri verkar ju inte längre rapportera Storskogens uppköp så hade missat denna i förra veckan:

1 gillning

Kloka ord!

Jag trodde att det skulle synas bland bolagsnyheterna på Avanza.

Storskogen hånas för att köpa spretigt trots man har tydliga vertikaler. Lifco förvärvar senast bolag med utrustning och tillbehör för dentalvård samtidigt som man förvärvar bolag inom redskap och tillbehör för grävmaskiner…

2 gillningar

Dagens Industri skrev nu senast att det är dåligt att Börsförloraren Storskogen har ett högt förvärvstempo eftersom att det pumpar upp skuldsättningsmultipeln. Tyckte det var ett kreativt sätt att vända på argumenten …

Oklart om de tycker att Börsvinnaren Lifco eller Börskrossaren Indutrade har samma problem.

3 gillningar

Med tanke på ovan så passar jag på att citera mig själv…

Tycker det är ganska uppenbart med att man har en tanke kring hårvård i Norden. En ganska stor frisörskedja går i min värld ganska bra ihop med distribution.

11 gillningar

Såg om den här intervjun med Mr. Kaplan. Börjar lite trevande:

• Välkommen Daniel [Kaplan]!
  • Tack Daniel. Fint namn!
  • Hehehe!

Men blir bättre sen.

Rekommenderas! Mr. Kaplan får bland annat frågor om räntor och inflation, och menar att inflation och höjda räntor inte påverkar Storskogen nämnvärt (han är nån gång till och med inne på att det kan vara positivt :grinning:).

Sedan intervjun gjordes har Storskogen tappat börsvärde på i runda slängar 180 miljoner kronor. Per dag. Och då räknar jag även de dagar börsen varit stängd. Det är över 20 gånger så mycket som Kaplan tjänar på ett helt år.

Så här sett i backspegeln får man onekligen lite Bagdad Bob-känsla när man tittar på intervjun…

Vore intressant om de kunde göra en uppföljande intervju. Särskilt blir man nyfiken på om han står fast vid det där med att de inte berörs så mycket av räntor och inflation.

2 gillningar

Snart dags för rapport.
Gissar på att Kaplan inte uttalar sig innan rapporten pga tyst period

1 gillning

Så är det nog. Kanske lika bra det…

Men han talar väl inte om aktiekurs när han nämner att räntor och inflation inte påverkar bolaget nämnvärt.

Nej det är ju det han inte gör. Men långsiktigt är aktiekursen en funktion av företagets förmåga att prestera.

Men absolut. Den kraschande kursen sammanfaller med höjda räntor och höga inflationssiffror. Men i teorin kan man ju tänka sig att kursutvecklingen beror på något helt annat, och i så fall undrar man ju vad det skulle vara. (”Vi har varit dåliga på att kommunicera”?)