Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Min teori är att vi har en sektorrotation, inflation men det mest uppenbara är att vi är inne i en kris som möjligtvis kommer att förvärras på alla sätt, geopolitiskt, jobbmässigt och finansiellt. Sen kan vi prata om hur mkt enskilda aktier gått ner. Men faktum är att det mesta gått ner. Storskogen har i mitt tycke definitivt varit övervärderat men det är så mkt mer än bara bolaget i fråga. Det finns en del bolag som fallit ca 50% eller mer. Och hela marknaden har varit högt värderat med tanke på gratis pengar och inget alternativ.

2 gillningar

Men det är två helt olika saker! :slight_smile:

Kaplan pratar om hur inflation/räntor påverkar deras affär, deras bolags affärer och lånekostnaden för storskogen. Alltså hur vinsten utvecklas. Och den har de ju levererat på.

Det som hänt sedan februari är att multiplerna (P/E) gått ner pga höjd ränta, generellt för de flesta bolag. Högvärderade bolag med hög tillväxt och höga P/E tal har drabbats hårdare med större P/E kontraktion. Tex storskogen och andra serie förvärvade.

Aktiekurs = Vinst * P/E tal
Vinsten rår VD över.
P/E tal rår ingen VD över. Den rår vi investerare över.

5 gillningar

Intressant inlägg kring vilka som äger Storskogen

1 gillning
1 gillning

Tråkigt att tilläggsförvärven inte syns på Avanza.

Ja och då ser det ut som att de har slutat förvärva. Märkligt.

It’s the final countdown…

STOR ner 8.4% idag.
SBB ner 19.4%.

Kanske hand i hand ner i graven?

… eller lyckas någon sticka ut tungan?

Åsnan

3 gillningar

Tungan kanske är Sinch :smiley: Bedrövlig vecka har de haft. –82% i år.

För ett år sen har jag aldrig gissat att den skulle bli slagen så snabbt av svenska index (lila linjen).

2 gillningar

Jag är partisk i målet då jag äger SBB som jag köpte på en kurs som INTE var botten……
Jag säger ändå Storskogen pga SBBs utdelning som är en stor anledning till varför jag personligen håller aktien.
Men Storskogens DA har ju kommit upp en del med för er Storskogsägare. :sunglasses:

En fördel till är ju att 10% på 60 kronor är mer kännbart än på 15:-
En annan fördel är ju att dom bara kan falla till noll, vilket gör nedsidan begränsad jämförelsevis startkurser för året.
Många fördelar i båda aktierna med andra ord.

2 gillningar

Tänk positivt! Direktavkastningen närmar sig 0,5 procent.

Nere på 13,375 idag. Är det ny all time low?

1 gillning

Jag brukar titta på den kurvan när jag behöver tröst i mina egna misstag….
Och inser att det finns och kommer att komma flera överraskningar kommande år som man inte kunde förutspå skulle hända.

Ändå 74 000st ägare på Avanza.

1 gillning

Lite tråkig läsning. AV gillar inte StSk.

2 gillningar

Jag tycker det var intressant läsning. Tycker AFV har gjort ett fint jobb med mycket substans.

Aldrig djupdykt i storskogen men tycker siffrorna var förvånande, att så pass många bolag gått sämre sedan förvärv och dessutom i högkonjukturen som pågått dessa år.

Vad tror ni det beror på? Bolagen som sminkar grisen inför försäljning?

1 gillning

Indexfond någon? :crazy_face::roll_eyes:

6 gillningar

Jag satte larmen mest på skoj men idag har hela vägen från 35 till 13 bränts av i och med att kursen gick under 13 idag. Bara 12 nivåer kvar.

Det är betydligt närmare nu i alla fall.

Tror ändå man ska passa sig för att säga saker som att “Tidningen XX gillar inte bolag YY”.
Journalister bör och ska inte ta sån hänsyn och granskningarna är redaktörade och genomlysta så klart.

Bättre läsa vad som står och resonera och reflektera kring det. Annars missar man lätt ny fakta och nya underlag om man bara avfärdar det som ovan. Risken för att göra felaktiga investeringar ökar rimligtvis då.

7 gillningar

Låter rimligt. Samma tidningar skulle väl ha hyllat aktien om den gått starkt åt andra hållet, så man får nog se det som att de bara reagerar på utfallet.

3 gillningar

Precis detta. Det är dock mänskligt beteende att gräva där man står, att i efterhand rättfärdiga sina beslut samt beslutsprocesser. Det är ganska intressant att följa den här och liknande trådar om SBB, Evolution, etc vare sig det är här på RT eller på finanstwitter. Att skrika att Di eller Affärsvärlden inte fattar tror jag är lite kontraproduktivt, och bättre att då istället som Gabriel säger faktiskt reflektera lite grann.

Jag tror att de som skriker högst om enskilda aktiers förträfflighet ofta har en investeringsstrategi som inte är sund, dvs man har för stor del i en enskild aktie, och/ eller man har en total risknivå som inte klarar en nedgång. En bra investeringsstrategi är en strategi som man klarar att genomföra i ur ock skur. (OBS - @janbolmeson har varit VÄLDIGT tydlig med detta att t ex Storskogen ska vara en ‘lekhinkssatsning’, så absolut ingen skugga på honom i detta fallet).

1 gillning

Måste dock lägga upp den festliga bilden till artikeln: ”Kaplans hjässa bland inklippt skog” :sweat_smile:

Är tanken att man ska föreställa sig att han har sprungit vilse i den där lilla kala björkskogen?

6 gillningar