Storskogen | Diskussion, analys och kommentarer till Storskogen och dess aktie

Tycker mest det visar på dåligt publicistiskt omdöme att den bilden “skapats” för att illustrera artikeln. :face_with_raised_eyebrow: Samma när man väljer ut vissa “utseendemässigt mindre smickrande bilder” på politiker i vissa reportage oavsett reportagets vinkel eller politikerns åsikt.

8 gillningar

Har läst artikeln och känner att båda sidor (AFV vs Kaplan) nog har delvis rätt . Men frågan är vem som har mest rätt. Jag vet inte. Jag tycker att Kaplan viftar bort kritiken lite för lätt, men samtidigt så är det svårt att jämföra olika år. Tex gick jag in och tittade på ett av företagen som tappat kraftigt:

De gick från 16,9 miljoner i vinst (när de köptes) till 10,3. Men tittar man på åren innan så låg de på 10-11 miljoner. Dvs det behöver inte vara så att bolaget tappade stort i vinst pga Storskogen utan att de hade ett exceptionellt år 2019. Visserligen kanske Storskogen betalade för mycket för bolaget då, vilket också är negativt, men det känns ändå lite bättre än att de “försämrar” företagen de köper.

3 gillningar

Precis, ett annat ex är:

Som hade en bra vinst innan pandemin slog till och ingen gifte sig längre.

Nu ska vi inte bara leta ex som stödjer oss som gillar Storskogen :slight_smile:, så jag hade gärna sett att Storskogen gått igenom de som hade mest tapp och faktiskt förklarat mer grundligt vad som orsakat tappen. Tror dock inte de kommer göra det tyvärr. Deras stil är ju att köra på som vanligt och strunta i media.

2 gillningar

Känns som att folk paniksäljer efter denna artikel och att det är nu som blod flyter på gatan för Storskogen som ju har tappat dryga 79% i år. Nu när ingen vill ta i Storskogen med tång är det kanske dags att gå mot strömmen. Artikeln tar så klart upp bara det negativa med bolaget som om inte alla andra bolag kämpar på just nu…

Att sälja efter först efter en lång och kraftig nedgång på -79% sedan årsskiftet känns inte som en panikreaktion, då borde man väl ha sålt långt tidigare.

Artikeln har orsakat en kraftig reaktion på kursrörelsen under gårdagen och idag. Det är vad jag menar med att man paniksäljer just nu och att media kortsiktigt har en kraftig påverkan på kursrörelsen.

Är inte övertygad om att detta är orsaken faktiskt. Ett genomgående mönster för aktien i år har varit att när börsen går upp så går aktien upp en faktor högre, motsvarande när börsen går ner. Börsen gick ner kraftigt igår och går även ner idag, sålunda går Storskogen ner också men en faktor högre. Mönstret har varit tydligt oavsett om det kommit någon artikel eller inte.

1 gillning

Kan stämma. Men jag är också övertygad att media har spelat en stor roll i hur kursen har utvecklats.

Kan man då inte tolka den relativa låga omsättningen i aktien som en överreaktion av småspararna som sälljer?

Jag sitter i ett uppköpt bolag. Året vi köptes gick både oms/vinst ner något, det berodde inte på stor utan mer på nyrekrytering mm. I år kommer vi öka både oms/vinst till det högsta vi haft under 30 år. Vi räknar med fortsatt tillväxt under 2023 och att stor finns där ifall vi behöver hjälp. Håller med Kaplan att det går inte bara att titta på siffrorna tror att alla bolag har sin egen historia.

13 gillningar

Ang att de senaste förvärven inte syns på Avanza / Nordnet. Fick svar från IR på Storskogen:

Sedan en tid publiceras pressmeddelanden kring mindre förvärv endast på vår webb samt distribueras till de som prenumererar på våra pressmeddelanden.

Tråkigt tycker jag, även om jag förstår att de förvärven inte spelar så stor roll för omsättning/vinst och därför inte är så stort nyhetsvärde.

Stor har ett börsvärde som är ungefär 8 gånger Iduns. Så rimligtvis visar inte stor upp alla affärer som för dem är mindre men som för Idun vade varit större procentuellt av det totala värdet.

Kan också vara strategiskt, varför lägga tid på detta när det inte behövs för företagets välmående?
Sen hade stor kunnat visa detta för att skapa nyheter och vårda aktiekursen, men uppenbarligen är de inte så intresserade av det.

1 gillning

Tror du är på rätt spår. Många av bolagen kommer att få bekänna färg kommande år.
Köpen gjorda i lågräntemiljö till förmodligen relativt höga priser.
Underliggande värden och kassaflöden är nog högst oklara om man tittar framåt.
Märkligt ändå att man inte stannar upp och rensar upp eventuella surdegar utan fortsätter att handla som om inget har hänt till fortsatt relativt höga priser. (Än sålänge)
Vore det inte klokt att skaffa kassa och köpa ”billiga” bolag om något/några år och sedan låta dessa växa in i nästa högkonjuktur.

1 gillning

Jag funderar en del på varför team Polynom inte fångat upp delar av AFV analys, det känns oroväckande. Tycker inte att man bara kan avfärda först marknaden och sen AFV.

1 gillning

Är inte säker på vad du tänker dig? Är det inte rör strategi att satsa på ett nytt bolag om det förra blev en surdeg? Eller är det bättre att storskogen fortsätter kasta pengar på de sämsta köpen de gjort?

Som aktieägare gillar jag Storskogens strategi och vill inte att de ska ändra, hade jag velat ha ett bolag som körde mer på Iduns strategi med för bolag så hade jag väl kört på det, eller?

Frågan är vem som vill spendera sina skattade riksdaler på att investera i ett bolag i Sverige som är YTD -80% när man istället kan investera i MSCI/SP500/vilket annat brett index som helst. När man ställer dig den frågan så inser man hur uruselt det är att köpa individuella aktier överhuvudtaget :joy:

Jag tänker att man inte bör sticka huvudet i sanden och hoppas på det bästa oavsett strategi.

Tittar man på deras vertikal inom automation så ser man bättre skalfördelarna.
Tror på deras modell över tid, viktigaste nu är att få upp den organiska tillväxten före förvärsvtillväxten

Tror det är Storskogen som valt det själva.

Nu ska vi inte bara leta ex som stödjer oss som gillar Storskogen

Du menar ex (-pojk/flickvänner) att fria till, och köpa en ring från Schalins Ringar? Försöker väl upprätthålla god relation till mina ex, men tror tyvärr inget av mina ex är beredd att stödja mig i det nej :slight_smile: