Storskogen | Tankar, kommentarer och sammanställning

Sammanfattning
Den här tråden började som en diskussion inför Storskogens börsnotering. Under tiden övergick den till att nu följa Storskogen då jag och andra i RikaTillsammans-communityn på Patreon har en relativt stor position i Storskogen då vi investerade innan börsnoteringen. Vi är under lockup på den stora positionen fram till april 2022. Som du dock kan läsa i tråden så är det läsare i tråden som spekulerar i aktien.

Jag och en kollega har skrivit en gedigen analys av Storskogen som i skrivande stund (november/december 2021) fortfarande är aktuell. Du hittar den här. I samband med börsnoteringen gick den i princip emot rekommendationerna i all svensk finansmedia, framförallt DI och Affärsvärlden. Du kan även följa den diskussionen i tråden nedan.

Någonstans runt replik 484 övergår diskussionen från att handla om börsnoteringen till att handla om bevakning och uppföljning av Storskogen.

Idag meddelade investmentbolaget Storskogen att de kommer börsnoteras på onsdag (6 oktober) i nästa vecka. Teckningsperioden kommer vara från och med imorgon (28 september) till och med 5 oktober. Jag startar denna tråd så kan vi ha diskussionen om Storskogens börsnotering på ett ställe.

Jag kommer innan veckan är slut att återkomma med en ganska djupgående analys på bolaget. Jag och ett antal personer i RikaTillsammans-communityn på Patreon har varit delägare i Storskogen sedan lite mer än ett år tillbaka. Vi har således ganska bra koll på bolaget. Jag vill dock vänta in vad andra analytiker säger (t.ex. Affärsvärlden, DI, SvD Näringsliv m.fl.) så att det inte blir för mycket confirmation bias.

Mig veterligen är det dock längesedan vi såg ankarinvesterare teckna över 10 miljarder och bestå av följande who-is-who; AMF, Cliens, Nordea, Lannebo, Skandia, ODIN, Swedbank Robur och Spiltan Fonder. Dessa tecknar ca 11 av 15 miljarder i emissionen. Det är mycket offensivt. Enligt Direkt.se så är det den tredje största noteringen på Stockholmsbörsen.

Det bekräftas även av att VD Daniel Kaplan tecknar över 150 Mkr och inte säljer som är brukligt. Han själv sa i ett möte med oss att de bara står i början av sin resa. Vid full (och sannolik) överteckning får allmänheten dela på aktier för cirka 4,4 miljarder, vilket är mindre än jag hade hoppats på.

För dig som vill göra lite jämförelse idag så är relevanta bolag att jämföra med t.ex. Indutrade, Addtech eller Lifco.

Uppdatering:

Nedan följer kort video med Daniel Kaplan

Kort om Storskogen:

Storskogens vision är att vara den bästa ägaren av små och medelstora bolag. Koncernen har ett långsiktigt och hållbart perspektiv när det förvärvar och driver sina bolag, vilka avses innehas på lång sikt utan någon förutbestämd exithorisont. Gemensamt för samtliga enheter inom Koncernen är ett fokus på lönsamhet, stabila kassaflöden och en stark marknadsposition.

Lite längre video (på engelska)

För tydlighetens skull undvikande av missförstånd:

Jag och ett antal personer på Patreon är per idag delägare i Storskogen och har varit det ett tag. Det var en av investeringarna vi har gjort gemensamt via Patreon. Vi är dock bundna av aktieägaravtalet och kan inte sälja på 6 månader. Vi kommer att teckna oss i börsintroduktionen och utöka vårt ägande.

Det finns inga garantier och man kan förlora pengar på att delta i en börsintroduktion. Man är inte garanterad varken vinst eller tilldelning. Mitt stående råd är att alltid undvika direktinvesteringar i aktier och ha en bred tråkig portfölj i indexfonder som bassparande. Vill man göra spekulationer som denna så är det ett ypperligt alternativ för Lekhinken enligt Fyra-hinkar-principen. Läs eller titta på avsnitt #121 " Tjäna pengar på börsnoteringar och emissioner".

Bokmärk gärna tråden (längst ner på sidan) för att komma tillbaka till den om ett par dagar då jag kommer uppdatera den med analysen.

Uppdatering 1 oktober 2021 kl. 23:19
I princip all svensk finansmedia avråder från teckning. Se längre ned i tråden för en sammanställning. Jag rekommenderar dock att läsa det här inlägget för motsatt åsikt till media. Den officiella linjen för bloggen är dock att jag AVRÅDER från teckning enligt principen “When in doubt stay out”. Särskilt också då jag normalt avråder från direktinvesteringar i enskilda aktier.

För transparensens skull och undvikande av missförstånd: jag har tecknat mig i börsnoteringen, jag är aktieägare sedan tidigare, jag är bunden av lockup i sex månader enligt regler i prospektet. Ha det i åtanke att när du läser tråden nedan. :+1:

15 gillningar

Spännande!

1 gillning

Väldigt intressant bolag.

1 gillning

När du nämnt Storskogen i podden har jag tänkt att de kanske konsoliderar skogsbruksbranschen, haha.
Storskogen verkar jobba lika mycket med skog som Apple jobbar med äpplen.

12 gillningar

27 gillningar

Chansen verkar minimal att man blir tilldelad.
Vad är dina tips för att öka sina chanser att bli tilldelad några aktier?
Minns jag rätt att man ska lägga sig på ett högre antal än det lägsta vid tilldelning?

1 gillning

Skriver om lite överkurstips här:

De är överkurs eftersom man då ökar risken väsentligt, men om man kan hantera den så är alternativen:

• Teckna mer än minimi-antal (vissa styrelser stryker alla minimi-ansökningar)
  • Överteckna och räkna med nedskärning
  • Teckna på fler konton (t.ex. barn, partner och företag)
  • Utnyttja eventuell kredit kopplad till konto (för att slippa ha sålt av om man inte får tilldelning)

Notera att jag avråder gemene man från ovan. Det kan slå väldigt illa när man får stor tilldelning i en dålig notering. Har hänt mig mer än en gång.

1 gillning

Avanza och Nordnet har precis släppt sina sidor om Storskogen:

Avanzas intervju med Storskogen och Daniel Kaplan

Nordnets intervju med Daniel Kaplan

Intervju med Kaplan i Direkt.se

2 gillningar

(inlägg tillbakadraget av skaparen, kommer att raderas automatiskt om 24 timmar om det inte flaggas)

En fundering, om man inte får tilldelning vid IPO, när bör man köpa på dagen då om man nu vill behålla aktierna en längre tid?
Brukar det inte vara så att det börjar med en “peak” och sedan planar ut för att öka när jättarna kommer in vid 17-tiden…

Supersvåra att säga. Tror inte så många kommer köra teckna-sälj. I längden tror jag att allt första dagen över tid kommer vara ett bra köp - givet att deras planer och implementeringen av dem håller.

1 gillning

Mm. Sköna rubriker från Dagens Industri kring Storskogen… Även nyheter som knappt är negativa får extremt negativa rubriker.

2 gillningar

Känns som att dom får en del negativt av andra investeringsbolag t.ex. Svolder, gränsar till bitterhet. Jag har varit med på resan 1.5 år och kommer att hänga kvar länge.

Kan inte förklara DI negativa inställning heller. PS Den negativa kommentarerna från Svolder skedde i DI’s studio.

2 gillningar

Ja, jag är också lite överraskad, men det är ju alltid bra att få andras perspektiv. Samtidigt upplever jag att ibland handlar det om vara lite mer fyndig med rubriksättning än vad innehållet sedan lever upp till. :man_shrugging: Om jag inte är felinformerad så är problematiken med Svenska Tungdykargruppen det enda förvärvet som varit dåligt (brottsligt) av över 100 förvärv. Det är ju klart att om man gör något tillräckligt mycket eller tillräckligt länge så kommer man råka ut för allt möjligt.

Uppenbarligen ser ju ankarinvesterarna på 11 miljarder något annat. Kan även bekräfta att det är extremt svårt att få tag på aktier. Vi är några som har roat oss de senaste dagarna att försöka få tag på fler aktier och vi pratar större belopp (långt över 10 Mkr) och det är i princip helt omöjligt. Underhandsinformationen är att ingen befintlig ägare kommer att få tilldelning på vad de har sökt.

Det verkar även som att Kaplan har tagit en mindre post än vad han tidigare aviserat (även om den är på 150 Mkr).

2 gillningar

Med den extremt låga free float riskerar vi rejäl sättning i vår, eller vad tror ni?

1 gillning

När lockupen löper ut tänker du? Jag vet inte… min upplevelse är att det är ett större köptryck än säljtryck bland befintliga ägare. I alla fall just nu. Så det beror på bolagets utveckling tänker jag. :thinking:

3 gillningar

Perspektiv är bra, jag köper inte argumenten från Svolder dock.

Dom vart väl mer eller mindre lurade i affären med tungdykargruppen men såvitt jag är det den enda misslyckade köpet. Men det är kul att dom lyckats vända det även om det har kostat.

Jag hoppas att du har fel angående att befintliga ägare inte kommer få del i noteringen, jag väntar själv på mer info.

1 gillning

Hojta till om du får annan info. För vi har jagat typ alla våra kontakter, både på bankerna och på själva Storskogen.

1 gillning

Det skulle inte förvåna mig om man satsar på mer ägarspridning. Känns ju lite onödigt att notera det på börsen om köptrycket hos existerande ägare är så pass stort.

2 gillningar