Strategi - Fördelning - Råvaror/Aktier

Hur gör ni som investerar i råvaror och aktiefonder när olika händelser påverkar fördelningen i portföljen?

I mitt exempel så investerar jag enligt följande fördelning:
80% aktiefonder
20% råvaror

I och med kriget i Ukraina idag så drar värdet på råvarorna iväg uppåt och aktierna går åt andra hållet. I detta fall vill jag instinktivt sälja delar av råvarorna för att fördela i aktiefonderna och försöka upprätthålla balanseringen i portföljen mellan råvaror och aktier. Jag tänker även som så att jag får chansen att investera mer i månaden utöver min vanliga summa på X antal kronor i aktier.

• Sälj råvaror och köp aktier. Är detta en gångbar strategi att genomföra när det verkar oroligt på börsen?

• Är aktiviteten att jag säljer av i råvaror, för jag “tjänar” mer insättning till aktier, i jämförelse med min månadsinsättning, ett hälsosamt tänkande?

• Sista alternativet… gör ingenting, sälj ingenting, det tjänar ingenting till i långa loppet. Ska jag låta pengamaskinen sköta sitt och bara göra vanliga månadsinsättningar?

1 gillning

Teorin är väl att man rebalanserar, så att man återställer den ursprungliga fördelningen. På så vis säljer man det som är tillfälligt dyrt och köper det som för tillfället är billigt. Man kan rebalansera vid bestämda tillfällen, en eller några gånger per år, samt när innehavet avviker mer än en i förväg bestämd gräns från ens målfördelning.

Tilläggas skall att det finns en motsatt investeringsstrategi, kallad momentum-placering där man i stället köper de tillgångar som gått upp senaste tiden i förhoppning att de fortsätter upp en tid till och säljer de tillgångar som har minskat.

De flesta på detta forum (även jag) föredrar den förstnämnda strategin, men även momentum-strategin har några övertygade försvarare.

1 gillning