”Strimlade lån”

Tittade på Sällskapsresan 1 igår kväll och där nämndes ett begrepp som var okänt för mig; strimlade lån. Var självklart tvungen att läsa på. :nerd_face:

Strimlade lån (i en bostadsrättsförening) innebär kortfattat att du, via ett skrivet avtal med föreningen tar över lånen (motsvarande din ägarprocent) personligen från föreningen.

Eftersom du, till skillnad från föreningen får göra 30% ränteavdrag blir din avgift därmed lägre.

Någon som har erfarenhet av upplägget?

5 gillningar

Det finns bostadsrättsföreningar som gjort så. En kollega berättade om att de gjort på det viset.

Kan tänka mig att det upplägget var särskilt attraktivt när det var höga räntor. Brf:er idag kan få extremt låga räntor, har för mig att vi har 0,7 i vår förening vilket är svårt att få som privatperson. Frågan är då vad som händer med den procenten om lånet splittras upp och läggs över på privatpersoner i stället. Inte säkert att vinsten blir så där särdeles stor.

3 gillningar

Absolut. Ser även en viss problematik med att ta över så stora lån som en BRF kan ha. Dessutom, när filmen släpptes låg ränteavdraget på 50% vilket kan ha spelat roll. :slight_smile:

1 gillning

Det går väl att göra ränteavdrag på den del av en brf:s lån som Du amorterat ned? (Förutsatt att föreningen amorterar…)

Du kan inte göra avdrag för föreningens låneräntor. Du har ett personnummer och föreningen har ett organisationsnummer. Du får därmed ingen kontrolluppgift på föreningens räntor.

I samband med en försäljning av lägenheten kan du däremot på skatteeffekt på reavinsten avseende föreningens amorteringar.

1 gillning

Ah, det var så det var ja, det jag blandat ihop. Tyckte det lät konstigt när jag skrev det själv, därav frågande istället för ett rakt påstående :joy: tack!

1 gillning

Vid försäljning av bostadsrätt kan man göra avdrag för föreningens amortering under perioden man ägt, inte så dumt!

Kanske bäst att tillägga att man inte alltid får denna effekt. Har föreningen höjt sina lån under perioden för exempelvis en renovering blir det inget avdrag.

2 gillningar