Sugen på att köpa något extravagant? | Köp det först när du har 10x det behövda beloppet

Läste precis ett intressant tips från Jared Dillian, en trader som jag följer. I en av sina artiklar “Take the pain out of your next big purchase” så skriver han så här:

Say you want to buy a Porsche. Great! How much money should you have in the bank before you buy? You need 10 times the amount it costs. That’s right—if you are buying a big, expensive toy for yourself, you should have 10X the cost already saved.

och

I like buying fancy stuff. There’s a watch I want to buy, and it’s expensive. Sure, I could just buy it. But that’s no fun. Instead, I save every week because I set financial goals.

My goal is to save 10X the price of the watch. When I get there, I will buy the watch and have a lot of money in the bank. Whenever you want to buy something extravagant—totally stupid but awesome—save 10X the cost of the item before you buy it.

Why? Because when you do buy it, it will be painless. It will not be a stretch. People stretch to buy things.

Jag vet inte hur det för dig, men det här talade rakt i min värld. Jag älskar sådana här spel och tumregler. Särskilt i områden som t.ex. för en bil, klocka eller saker som man villhöver.

2 gillningar

Sover du aldrig Jan? :slight_smile: påminner mig lite om inlägget med bilen för 300k+. Det hela måste sättas i kontexten. Personligen så cashar jag helst av bilar, vilket leder till att det inte blir en Tesla Model X. Det äter för mycket av mitt tillgängliga kapital.

Nästan varenda villhöver köp sätter igång en process hos mig. Får buyers remorse om det är något jag inte borde ha köpt och då lämnar jag tillbaka den. Handlar nästan alltid på nätet. Så det blir ju rätt lugnt.

3 gillningar

Haha. Exakt vad jag tänkte. Klockan är 09:30 och han svarade på inlägg för 3 timmar och 7 timmar sedan. :slight_smile:

Samma för mig. Behöver ingen tumregel då jag utvärderar all villköp grundligt för att se om det verkligen behövs. Lite trist, önskar jag kunde vara lite snällare mot mig själv.

3 gillningar

Borde implementeras som standard råd i “Lyxfällan”

Detta touchar exakt mitt tankesätt när det gäller konsumtion, det ska inte kännas när jag väl konsumerar så jag bygger upp en kassa/ekonomi som inte påverkas av mitt nästa köp.

Nu håller jag på att kolla på att köpa en bil och där jag då har sparat upp en stort kapital under några år nu och det kommer nog landa på ca 1/10 av vad jag har sparat ihop, så nu kommer det inte kännas så mycket iaf när jag väl gör köpet.
Men det kommer göra lite ont i själen ändå när jag tänker på att dessa hade kunnat investerats och växt vidare istället! :joy:

1 gillning