Sveriges lönebildningssystem

Det känns som tråden har gått från “Hur får jag upp min lön?” Till “Sveriges lönebildningssystem är inte bra!”. Men låt mig då komma till försvar för märket. Så jag antar din utmaning.

Att ha ett märke är väldigt bra för Sverige och vår gemensamma löneutveckling. Det stärker svensk industri, konkurranskraft och exportförmåga. Orsaken till detta är att lönerna inte riskerar att springa iväg och göra företag olönsamma. (Med tanke på att många i detta forumet är aktieägare så borde ni väl vilja att våra företag är lönsamma?)

Det skapar också en mer rättvis lönebildning om alla vet vad märket är, för då vet man vad som är realistiskt att vänta sig. Man måste komma ihåg att alla tror att dom är bättre/viktigare än dom egentligen är. Ta exempelvis statistiken som Jan brukar nämna om att bara 7% anser att dom är sämre bilförare än snittet. Så trots att alla jag känner anser att dom är underbetalda, så kan vi ju inte ha ett samhälle där alla tjänar mer än snittet.

Sen finns det en väldigt stor fördel med att hålla löneutvecklingen nere med hjälp av märket, det är att vi som kollektiv får högre reallöneökningar. Om alla skulle få högre löner än idag skulle vi troligen bara få högre inflation, och förmodligen även lägre reallöner. Som vi kan se här under så blev vi ju inte rikare i Sverige när vi hade högre nominella löneökningar under 70 och 80-talet.

Real löneutveckling i Sverige - Ekonomifakta

Sen finns det självklart problem med dagens lönebildningssystem, bland annat att unga välutbildade personer måste byta jobb med några få års mellanrum för att få upp lönen. Men jag skulle säga att vårt system har fler fördelar än nackdelar. Och borde vi sluta använda dagens system med ett märke så är frågan hur det borde se ut?

5 gillningar