SVT Ekonomibyrån 2024-10-25 Laddad med problem (Elbil)

Precis som Rika Tillsammans skapar diskussionstrådar efter deras inlägg tänkte jag att vi skulle kunna göra detsamma gällande Ekonomibyråns inlägg/program.

Ämnet är Elbilar. Ordet är fritt!

@Skogstomten Du kanske redan uttalat dig i ämnet men jag undrar om du delar Clas Hembergs prognos:

Elbilsförsäljningen vänder uppåt 2025 och vi kan vänta oss stora prisdumpningar under året.

Det är okej med tråd, men jag skulle önska att det blir möjligt för oss som inte har sett avsnittet / kommer titta på det kan vara med i samtalet. Så kan du skriva en sammanfattning av de viktigaste punkerna?

1 gillning

Det ska jag, eller om någon vänlig skäl som redan sett programmet kanske vill, göra.

Jag tittar på programmet nu för första gången så för tidigt att sammanfatta vad det handlar om. Men låt mig återkomma i morgon om ingen hunnit före mig.

1 gillning

Har inte sätt själva programmet men att det inte går så bra är nog rätt så känt. Mycket snack om att el strukturen inte kommer hinna med att alla kör el bil inom 10-15 år. Mycket om att de får problem i extreme kyla. Reparationer eller eventuellt byta batteri har kostat hundra tusentals kr. Och även om Sverige klarar att tanka alla bilar. Var ska folk i lägenhet tanka. Ska trotearen vara nerlusad med stolpar. Och hur många blir inte av med sladden eller sabotage. Eller om alla ska till st1 och ta en 20-45 minuter per tankning. Före eller efter 9 timmar på jobbet.

Där är många frågetecken och reda ut.

3 gillningar

En intressant ”spaning” var det här med att en viss andel bilar som säljs måste vara elbilar under 2025, och att tillverkarna därför kommer dumpa priserna i slutet av nästa år för att undvika sanktionsavgifter. Enligt Hemberg.

1 gillning

Verkar lite konstigt att länka till ett program du inte sett. Är du en bot?

Tja! Nej då, jag har bara fått en idé att det skulle vara roligt att diskutera aktuella tv-program. Skapade en liknande tråd för Ekonimibyrån-avsnittet som sändes 2024-10-18.

Att jag inte hunnit titta på programmet beror på födelsedagsfirande och att vi renoverar här hemma så inte mycket tid över för tv just nu.

Ej sett avsnittet ännu. Men största problemet är väl att det är för dyrt i dessa tider. Är ju bara att titta på hur galen begagnat marknaden är. Och sen såklart de klassiska anledningarna såsom.

• Lägre räckvidd vid kallt väder
  • Få bilar i kombi storlek
  • Osäkert andrahandsvärde
  • Osäkerheter kring service(kostnader) av batteriet
  • Svårigheter att ladda hemma om man inte har eget hus.
  • svårigheter med publika laddare, krävs 30 appar och konto vilket driver mig som it-konsult till vansinne. Min mamma hade fått hjärtinfarkt av enbart detta.
  • Långresor med barn är en utmaning när man ska ladda.
  • Folk är allmänt osäkra. De senaste två försöken till bränslebyten har ju gått sådär. Både Etanol och Dieseln är ju utdömda trots guld och gröna skogar utlovades för inte så länge sen. Vågar man bli bränd en tredje gång?
  • Hur gröna är batterierna egentligen? Nog få som bryr sig. Men framställningen är mycket problematisk och blir värre ju mer det skalas upp.

Har haft elbil och var nöjd men finnas en del problem och nackdelar fortfarande. Har en hybrid nu istället, sämsta av två världar :disguised_face:. Ej råd eller vill lägga 500k på en bil. Gillar inte leasing.

SVT Play kan spela i bakgrunden, t ex ekonomibyrån funkar som en podd, vet inte varför publik service ska slösa pengar på att spela in det i video…

3 gillningar

Priserna på batterier är på väg ner och det vi ser nu är antagligen bara en tillfällig dipp i efterfrågan. Jag tror dock vi kommer ha båda systemen (förbränning och el) under lång tid framöver. Det är tack vare Elon Musk, som gjorde elbilar coola, som vi fått något av en snabbspolning framåt i teknikutvecklingen. Den verkliga flaskhalsen globalt är elnätet och hur elen produceras. Om vi inte har tillförlitlig el till rimliga priser, laddmöjlighet hemma och en elproduktion som är klimatvänlig och säker, så kommer det alltid att skava lite med en ren elbil. Vi har fortfarande hög andel kolkraft i världen. Energinyheter 26 oktober

Sett avsnittet nu och det som slår mig mest är den absoluta avsaknaden av konsumentperspektiv.

Spontana tankar:

Man pratar över vanligt folk och diskuterar investeringar från riskkapitalister, statliga subventioner, vikten av att vara konkurrenskraftig mot Kina, viktigt med stora bolag osv.

Enda gången konsumenten nämndes då var han en seg tråkig gammal gubbe som inte kan det där med appar.

Fean ska inte en produkt eller tjänst vara något som efterfrågas eller löser ett problem på ett nytt sätt som är värdefullt för den som använder produkten?

Med detta sagt så tycker jag att det indikerar på att de som pratar om allt detta inte har kollen utan detta känns mer som en del av det politiskt korrekta, gröna bubblan fylls på och ska köras ner i halsen på folk.

Hade elbilen varit en bättre produkt än fosilbilen till ett bra pris då hade det ju inte varit något att diskutera, då hade alla köpt elbilar…

3 gillningar

Folk beter sig även som pensionärer på apotek när de laddar, sätter sig och äter någonstans trots att det är dåligt med laddplatser. Om någon betett sig på samma vis på en bensinstation (suttit och filosoferat i bilen efter att de tankat medan kön växte) hade personen i fråga åkt på stryk, men bland många elbilsägare saknas folkvett.

2 gillningar

Fast det är inte någon vidare jämförelse. Till att börja med, det är exakt så elbilar sålts in. “Laddning under långresor är inte ett problem att det tar lång tid, det är bara att kombinera laddningen med de naturliga stoppen som t ex fikapaus/matpaus.”

Dessutom. Om laddningen tog en minut, som att fylla upp bensin, hade ingen gått iväg och käkat/handlat under tiden de tankade. Elbil blir snabbt väldigt tidsineffektivt om man ska stå och glo på den medan den laddar i en timma.

Problemet är brist på tillräckligt med laddplatser. Skulle behöva finnas på varje parkering om vi ska ha 100% elbilar.

(Nej, jag har inte elbil/elhybrid.)

Fick en del propagandavibbar. Särskilt av slutsatsen att batteriet inte åldras eftersom att de håller i 17-20år.

Borde bara presentera fakta om batteriernas livslängd och låta tittarna avgöra om 17-20år för en bil är långt eller kort. Finns inte någon anledning för SvT att skriva folk på näsan på det viset.

1 gillning

Det är väl SVT:s hela uppgift? Så länge jag kan minnas har SVT främst intresserat sig för att berätta för medborgarna vad vänstern anser de ska tycka och känna.

6 gillningar

Problemet är inte att elbilar är laddade med problem, det är snarare ekonomibyrån som är laddad med problem.

Som vanligt uselt påläst programledare som aldrig orkar ställa en enda följdfråga. Dessutom sk experter som me se t ägnar sig åt tyckande utan att kunna basera sina uttalanden på fakta, forskning, statistik och relevant erfarenhet.

Gästerna, förlåt experterna, är ofta något som man rafsat ihop veckan innan det spelas in.

Gäller inte vara detta avsnittet utan i princip alla deras avsnitt.

Dessutom gärna med undertoner av politisk riktning, trots att SVT utger sig för att vara oberoende.

I aktuellt program framkom inget nytt och att elbilar kommit för att stanna och så småningom kommer ta över är rätt känt sedan länge, likväl som att övergången inte är problemfri - vilket teknikskiften aldrig är oavsett område.

1 gillning

Det är väl mer ett program för makroekonomi än ett konsumentprogram.

Om vi talar snabbladdare nu så handlar det snarare om 10 - 20 minuter. Visserligen går det att lämna bilen i en timme i praktiken men då åker man på trängselavgift för varje överskriden minut om många laddar samtidigt.

Jag har varit på flera långresor med barn och har inte haft några bekymmer alls. Även när vi körde fossilt tog jag gärna en liten bensträckare var 3:e timme eller så. Nu laddar man under den istället. Vi åkte till fjällen mitt under ruschen förra julen men behövde inte köa för snabbladdare en enda gång förvånande nog.

1 gillning

Om det är mycket folk och man är en rimlig person så laddar man tills det är hyfsad nivå och börjar gå långsamt (15-20 min) beroende på laddare och fordon. Man sätter sig inte och tar långlunch. Vill man ta långlunch är det såklart helt okej, men då springer man ut och flyttar bilen.

Finns det inte mjukvara som hjälper föraren att åka till ett landställe där det finns plats? Känns ju rätt fossilt att manuellt behöva irra omkring för att ta sig till en laddare?