Toppen! Mina har pendlat mellan 5 och 9,8 de senaste åren. Inga problem, jag har nyss köpt en ny bil. Men jag tar ett test per år…
PSA-test?
Hade jag inte ens funderat på att göra…
Kartan har ritats om totalt för mig. Vi tar över fruns föräldrahem skuldfritt, jag har aldrig bott i ett hus tidigare. Från att ha fasta kostnader på 10 000 i en bostadsrätt så hamnar det lägre, ja ni vet mer än jag om det.
Därför kommer jag att gå i pension nu när jag är 63, vi kommer att klara oss gott även om det inte är några fantastiska pensioner ca: 21,500 brutto var. Ja det finns saker som inte kan värderas i kronor.
Hmm det finns visst mått av progresivitet som kan ha viss positiv effekt MEN den är väldigt stegvis med låånga steg och för de flesta är nog ev flytt av del av pensionsuttag man överväger sådana att man får minst 9% i skillnad i marginalskatt inom det aktuella området.
Se nedan kurva över marginalskatt 2024 för
Yngre pensionär innan riktåldern jämfört med äldre pensionär efter riktåldern.
För pensioner uttagna av ung pensionär jämfört med äldre hela vägen mellan ca 13.000 och 37500 i brutto pension ÄR marginalskatten som yngre pensionär betalar ca 9% högre och i vissa fall ännu större. Där ligger större delen av allas pensioner.
Finns en skattesnurra hos skatteverket där man kan kolla på kronan när. Mata in fel födelseår ex 1956 om du vill kolla hur mycket mindre äldre pensionär får betala i skatt för kombinationen lön och pension du vill kolla.
Hej,
Är tabellen från ekonomifakta bara relaterad till marginalskatt?
Jag fattar inte riktigt för man betalar ju inte marginalskatt vid så låga inkomster?
Det låter som att du missförstått vad ordet “marginalskatt” betyder. Se till exempel Marginalskatt – Wikipedia
Hej,
Som jag läser " Marginalskatt på arbetsinkomst är den skatt som individen betalar på den sist intjänade kronan. D""
Om då tabellen i fråga är relevant - varför är inte Marginalskatt noll upp till brytpunkt?
För mig ser det ut som att marginalskatten i diagrammet är 0 upp till den första brytpunkten, den för grundavdraget. På de kronor som tjänas därefter är som bekant skatten inte 0.
Ser brytpunkten nu, men hur läser man grafen?
Vid exempelvis 100000:- / år ser det för mig ut som “Pensionär, född 1957 eller tidigare” betalar 24,9% och “Ej arbetstagare, född >1957” betalar 26,3%
Betyder detta att en person som har uppnått riktålder i princip betalar samma skatt som en person som INTE uppnått riktålder?
Jag inser att det inte kan vara så men så tycker jag graden ser ut.
Det är ju marginalskatten, så det innebär att om de bägge får en inkomsthöjning på 1 kr så behåller de 75 respektive 74 öre av denna efter att skattmasen tagit sin del.
Jo visst, marginalskatten beskriver ju vad man skattar för “sista kronan” men själva skattenivåerna i denna graf verkar konstiga.
Att man skattar nästan samma för pensionsinkomst oavsett ålder om inkomsten ligger i intervallet ~70-110000 men det gör man ju inte enligt skattetabellen.
Ja, nästan samma marginalskatt, men om du har 70000 så har du som pensionär precis passerat brytgränsen så du betalar knappt en krona i skatt (ungefär 25% på 5000), medan den arbetstagande har sin brytgräns vid 30000 och sålunda beskattas på en betydande del av inkomsten.